Állami Kereskedelmi Polgári Iskola, Homonna, 1894
I. A kereskedelem történetének tanításáról. A hazánkban legújabban beállott politikai, kulturális és közgazdasági változások következtében keletkeztek ama középkereskedelmi iskolák, melyek mint a közművelődés, kereskedelem és ipar továbbfejlesztésére hivatott tényezők kereskedelmünk föllenditésén hathatósan közreműködtek. Ez iskolák eleinte egymástól eltérő, később — 1884-ben nyert tanterv alapján — egyöntetűebben igyekeztek a kitűzött czél elérésében hazánk kereskedelmének minél nagyobb szolgálatot tenni s leginkább e törekvés volt a rugó, mely megindította ama tanácskozásokat, melyeknek czélja kereskedelmi iskoláink újjászervezése. Revízió alá került a tanterv is. A legtöbb tárgy előadásánál szükségesnek talált módosítások érdekében történtek is már fölszólalások. Igen kevés hang hallatszott azonban a történelem érdekében , magáról a kereskedelem történetéről pedig egyátalán alig emlékeztek meg. Ha végignézzük az év végén megjelenni szokott értesítőket, azt látjuk, hogy majdnem minden iskolában más és más elbánásban részesítik a történelmet. Az egyikben a vonatkozással, a másikban »tekintettel« vannak rá ; az egyikben a nemzetgazdaságtannal, a másikban a történelemmel kapcsolják össze; az egyikben önállóan, a másikban ide-oda illesztgetve tanítják. Valóban ahány ház, annyi szokás. Kutatván ezen különféle elbánás okát, két körülményre találunk. Első ok az eddig használatos hivatalos tanterv, mely nagyon határozatlan értelmű kifejezésekkel rendeli el a kereskedelem történetének tanítását. A 17. lapon, ahol a történelemnek osztályonként való tanításáról szól, az I. osztályra vonatkozólag a következőket mondja: Tanítandó »Európa újkori történelme a szent szövetségig . . . figyelemmel mindenütt a kereskedelem odailleszt-