Állami Kereskedelmi Polgári Iskola, Homonna, 1894

I. A kereskedelem történetének tanításáról. A hazánkban legújabban beállott politikai, kulturális és köz­­gazdasági változások következtében keletkeztek ama középkeres­kedelmi iskolák, melyek mint a közművelődés, kereskedelem­ és ipar továbbfejlesztésére hivatott tényezők kereskedelmünk föl­­lenditésén hathatósan közreműködtek. Ez iskolák eleinte egymás­tól eltérő, később — 1884-ben nyert tanterv alapján — egy­­öntetűebben igyekeztek a kitűzött czél elérésében hazánk keres­kedelmének minél nagyobb szolgálatot tenni s leginkább e törek­vés volt a rugó, mely megindította ama tanácskozásokat, melyek­nek czélja kereskedelmi iskoláink újjászervezése. Revízió alá került a tanterv is. A legtöbb tárgy előadásá­nál szükségesnek talált módosítások érdekében történtek is már fölszólalások. Igen kevés hang hallatszott azonban a történelem érdekében , magáról a kereskedelem történetéről pedig egyátalán alig emlékeztek meg. Ha végignézzük az év végén megjelenni szokott értesítőket, azt látjuk, hogy majdnem minden iskolában más és más elbánásban részesítik a történelmet. Az egyikben a vonatkozással,­ a másikban »tekintettel« vannak rá ; az egyikben a nemzetgazdaságtannal, a másikban a történelemmel kapcsolják össze; az egyikben önállóan, a másikban ide-oda illesztgetve ta­nítják. Valóban a­hány ház, annyi szokás. Kutatván ezen különféle elbánás okát, két körülményre talá­lunk. Első ok az eddig használatos hivatalos tanterv, mely nagyon határozatlan értelmű kifejezésekkel rendeli el a kereskedelem tör­ténetének tanítását. A 17. lapon, a­hol a történelemnek osztályon­ként való tanításáról szól, az I. osztályra vonatkozólag a követ­kezőket mondja: Tanítandó »Európa újkori történelme a szent szövetségig . . . figyelemmel mindenütt a kereskedelem odailleszt-

Next