Hon és Külföld, 1843 (3. évfolyam, 1-104. szám)

1843-03-28 / 25. szám

csolatok ellenére is 9 — 10 évig hurczolták, ▼agy annyira kénszergették, hogy mikor több évigi utánajárás következésében, oda vitte va­lamelyik ki­rendelések utján dolgát, hogy be­­vétessék, látva már belépése küszöbén az elle­ne való boszszus ingerültséget, lemondott ki­vívott jogáról, ’s oda hagyta inkább szülötte földét, hogysem a’ patriarchalis magistratus felbőszült tagjai közé, nepotism­ust rontani be­lépjen. Ha csak vagy egy ifju annyi üldözés után is bélép a’ réá jövendőre semmi reményt nem mosolygó pályára, mi lehet sorsa az ül­döztetés tárgyának a’ mind szász tisztviselő között, midőn azok korlátlanul, minden más vallás és nemzetbelit kirekesztve, a’ szász comes és öt üldöző szász magistratus kezéből kegye­lem gyanánt csak atyafiaknak osztatnak, men­nyi elmellőztetést, és kesergetést kéntelen el­nézni és szenvedni egy ilyen ? ennek elíté­lését a* t. KK. és RR-re bízzuk. Igen t. UK. és UK. vannak egyének az ottani oláhok között, és vágynak az ottani magyar és székely ifjak közzül, de a’ szász nem­zetnek okosan és önzőleg kiszámított politicai m­aximája lévén az, hogy közöttök ezek hiva­­talviselésből kizárassanak, nem csak, de a’ tör­vényes k. táblán az ország közönséges törvé­nyéből, maga rendén megvizsgált, és ügyvédi törvényes és az egész országra kiható oklevél­lel ellátott más nemzetbeli illat maga kebelé­ben ügyvédségre, több rendbeli udvari és kor­mányt rendeletek ellenére, nem bocsát addig mig maga szász bíráival újra meg nem vizsgál­tatja s mi a’ czélja ezen intézkedésnek egyéb, mint az, hogy természetesen hiányt keresve, ő­­tet a­ szászok közé bé ne bocsássa, és hány mi­­velt és minden tekintetben alkalmas ifjak ily után kirekesztettek azon egy fogyatkozásért, hogy nem voltak szászok ! Ez nagy fontosságú , és országos figyelmet igénylő f. kir. és RR. és pedig nem csak d­­iálainkra nézve, hanem a’ más két nemes nem­zetre nézve is. 5-öt. A’ kir. földön 7 szászbirósági, úgy nevezett nemzeti­ pénztár és azonkívül min­den városnak és falunak külön pénztára va­gyon, melyek a’ közös jövedelmekből gyűl­nek, mind ezeket a’ szász nemzet úgy tekinti mint kizárólag tulajdonait, ezekből mozdítják elé mind szellemi, mind anyagi jóllétüket, e­­zekböl a’ jobb magaviseletü szász tanuló ifjak oskolai pályájok vége felé két évig 200 pen­gő forint segedelmet kapnak, oláh ifju soha egy fillért sem; ezekből építik mindenütt a’ város és falu közepén várral kerített fényes templomaikat, minden kényelemmel ellátott cserepes papi, és kántori lakokat, nemzeteink­­belieknek e helyett a’ város, vagy falu vé­gén félre való helyen alacson sövény templo­muk, és szalmás (de ez is ritkán) papi lakuk alig férhet meg. A’ szász nemzet tehát tudva azt, hogy nincs hathatósabb mód, felekezetet lesülyesz­­teni, mint a’ pauperis mus, a’ hivatalokból az oláhokat kirekeszti, magáéinak osztja ki a­­zokat, magáért fizeti gazdagon a’ pénztárokat, nemcsak, sőt a’ jobb tanulókat is, ’s így fé­nyes családokat emel, ’s a’ szegény oláhot tö­kéletesen kizáratja a’ közjótéteményekböl, io­nt csak , sőt az anyagi jóllét minden eszköze­től is megfosztja, tudva azt, hogy ha a’ kenyér keresésmód kezéből elvetetik, a’ lángész, nagy­ra teremtett lélek, nemesvágy elalszik, álom­ként elmerül, s elfojtatik, ha a’ testnek nincs mivel táplálja magát, és így: Ő­or Mesterségek tanulására, ’s folytatá­sára, több rendbeli udvari rendeletek ellenére, nemzetünk ifjait az egyedárusságot gyakorló czéh­ekbe be nem veszik, más hibát nem is keresve, csak hogy nem szász, sőt a’ hibából bévetteket is, megtudva hogy oláhok, kirekesz­tették) ezt több adatokkal bebizonyíthatnák, de a’ t. KK. és RR. is jól tudják, hogy több magyar és székely ifjakat felsőbb parancsok ellenére is hasonló méltatlanságokkal illettét­; de hogy ne gyakorolnának egyedárusságot a’ kir.­földön ak­kor, midőn a’ jövedelmesebb mesterségekben Kolozsvárit is egyedáruskod­­nak a’ szászok. T­er. Több helyeken kivált szegényebb új szász házasoknak a’ közhelyekből bizonyos mennyiségű szántóföldet szakasztanak, oláh új házasoknak alig valahol, holott az elismert jog­egyenlőség szerint méltán megl­iválthatják. 8-ot. Közhelyekből, erdölésböl korcsomár­­lásból, s más jótéteményekből az oláhok na­­gyobbára kirekesztetnek — mit bizonyitnak a' fennebb idézett legfelsőbb rendelések — mely­­lyek világos szabályai ellenére több helyeken maiglan divatoznak) azon ürügy alatt zárják el némely helyen a’ borcsomárlás és erdölés jogából, hogy miért nincs kiálló kémé­nye a’ szegény oláh lakának. Jövünk már végre azon pontokra, mely­­lyek a’ mi fő lelkipásztori tisztünk érdekét legközelebbről ’s legérzékenyebbül illetik a t. i. Q-el. Hogy a’ görög egyesült és nem e­­gyesű­lt vallásunk nem tulajdon papjaiknak,

Next