Hon és Külföld, 1843 (3. évfolyam, 1-104. szám)

1843-05-23 / 41. szám

464 de az elrejtett thugot észre vévén, felboszan­­kodott, ’s azóta a’ holttestek eltemetését a’ thugokra bízta.­( J­owanie istenaszszony bráhm­a eredetű, ’s nagyon csudálatos, hogy Mohammed köve­tői és az indus thugok által egyenlő tisztelet­ben tartatik. Mindnyájan hiszik , hogy min­den gonoszságaik, az istenaszszony közvetet­­len vezérlése alatt mennek­ véghez , ki jóváha­gyását vagy tiltását mindég valamely jel által nyilvánítja. A’ mi a’ következőképpen törté­­nik­ meg. Mielőtt valamely vállalat kivitelére kiin­dulnak, egy vaskapa, az isteni tisztelet fő jelké­pe, megmelegitett benzoé gőzzel megnedvest­­tetik, és egy erős tokba tétetik s mi megtör­ténvén , az egész gyilkossereg szabadra kime­nyen, ’s ott a’ helyeslő vagy tiltó jelre vára­­kozik. E’ czélból azon tájék felé, hová gyil­kolás és zsákmánylás végett a’ társaság indul­ni akar, a’ kapa felállittatik, ’s néhány meg­bízott b­ug nagy figyelemmel várja a’ jelt. Ha valamely szerencsét hozó állat hangja, mint p. o. szamár, bagoly, szarka ’s a’ t. megszó­lal , vagy valamelyik ezen állatok közzül e’ kapa által megjegyzett helynek jobb oldalán mutatja magát , akkor a’ vállalatot Bowanie is­tenaszszony helyesli, megengedi, sőt paran­csolja , de ha az állat bal felöl szólal vagy jelenik­ meg , rész jel . Bowanie akkor tiltja a’ szándék végrehajtását, ’s engedelmes hívei a’ vállalattal felhagynak. Gyakran megtörtént hogy azon pillanat­ban, nődön a’ szerencsétlen áldozatot éppe­n fojtani akarták, azután egy kigyó mászott keresztül, vagy az emlitett állatok közzül, e­­gyik a’ baloldalon mutatta magát, ’s ilyenkor e’ tiltó jel a’ szerencsétlen ember életét meg­mentette, legalább nyújtotta, mert a’ gyilko­sok némelykor addig kisérik az utazót , mig e­z második kedvező jel az első t­­­­tat megsemmisíti , ’s a’ gyilkolásra engedelm­et ad. — A’ felekezet tagjai nem mindenkor szi­­letett b­ugok. Nagy jutalmait igérése által ide­gen ujonczokat szoktak hálójukba keríteni, kik nem tudják, hogy rendszerezett és szabály­szerű gyilkolás forog­ fenn, ’s csak­ elrémüln­ék­ midőn a’ szerencsétlen áldozatok megfojtási szemök előtt menyen véghez. Az ilyeténkép­pen szerzett ragok közzül sokan megborzadva legottan elszaladnak, de szokja a’ gonoszságot, ’s fojtogatás mesterségében nek. nagyobb része meg­­kevés idő múlva a gazdáikkal vetélked-Közönséges főszabály nálok, hogy min­den emberi lény­t, ki nem tartozik kezikbe, ’s ki a véghez vitt gyilkolást valamiképpen felfedezhetné, irgalom nélkül megfojtsanak. Ezen okból egész karavánokat fojtanak­ meg, ha abból semmi hasznot nem is remélnek. A’ kis gyermekeket kik által felfedeztetni nem félnek, megkiméllik, magukkal elviszik, szo­kásaikban felnevelik, ’s az ártatlanokból gyil­kosokat csinálnak. Vallásuk élő ember kifosztását tiltván, e­­zért az utast elébb megfojtják. A’ gyilkolás és fosztás után a’ holttestet legottan elteme­tik, részint felfedezés félelemből , részint pedig , mivel vallásuk parancsolja. A’ felekezet több bandákra oszlik. Min­den bandának egy vagy több vezére van, kik jómadar­oknak neveztetnek. Az ilyen méltó­ság nem örökölhető és nem is választható. A’ legbátrabbak , vakmerőbbek és legerősebbek emelik ön magukat e vezéri palozra, de kü­lönös uralkodói joggal nem birnak, csak a’ zsákmányból több részök van, mint más köz­thugnak, u. m. minden ezüstből .’A procenti aranyból , drága kövekből, gyöngyökből ’s a’ t. 10 procent a vezér tulajdona. — A’ jemadar után következik a’ buttoat vagy a’ fojtó, ki a’ kendőt hordozza, mel­-­­­y­el az áldozat megfojtatik, a’ kendő vagy mint a thugok nevezik, a’ „bumal“ vagy „pa­­lu“ hordozására a vezér nevezi­ k­i azokat, ki­ket különösen megtisztelni akar, de megki­­vántatik, hogy a’ thug sok gyilkolásból részt vett legyen, m­ig a’ buttont m­éltóságos köte­­leségével megtiszteltethetik. Az emberfojtás­ban oly nagy ügyességgel birnak a’ thugok , hogy tóig a’ test a’ földre esik, a’ szemek a’ főből már kiugrottak ’s a’ testben az élet meg­szűnt. Minden thug bandának egyik legneveze­t­t f­e n­­e­tesebb s legszükségesebb tagja a’ kém , ki rendszerint városokban mulat, az utazókat nyomozza, ’s mindent mit tudhat, ez czimbo­­ratársainak értésökre adja. Csinos öltözetben a’ bazárokon ’s minden más közönséges helye­ken megjelenik, kereskedőkkel ismerkedik, karavánokhoz csatlakozik , elhitetvén az uta­zókkal, hogy ő a’ helységeket, utakat jól is­meri s mindaddig ügyeskedik, míg az egész karavánt valamely b­ugbanda kezébe ejti. A* banda a’ szerencsétleneket különös barátság­gal, szintett jószívűséggel ’s megkülönböztetés­sel fogadja, de csak hamar az egész karaván tapasztalja rettenetes megcsalódását.

Next