Hon és Külföld, 1843 (3. évfolyam, 1-104. szám)

1843-05-26 / 42. szám

évben, ezen osztályok száma külön külön lé­tetett: 30,831 fejérre, 24,000 színesre, 40,000 házi és 434,429 mezei rabszolgára, úgy hogy minden fejérre szinte jó rabszolga esett. A’ franczia forradalom kiütése után a’ szentdomingói gyarmatba is eljutott hire an­nak, mi akkor Francziaországban történt. Vár­ni lehetett volna, hogy a’ szám szerint gyen­ge lábon álló fejérek, kik oly sok rabszolgát tartottak ’s szabad mulattok köztt éltek, ki­ket egyenlő születésű polgár társaiknak nézni és polgári, emberi jogaikat azokkal megoszta­ni nem akarták, most talám teljes igyekezet­tel leendenek, nehogy a’ gyarmatban, emberi jogokról és egyenlőségről szó is emlittessék. De csudálatosképpen ők csupán fejér embert értettek , midőn emberről és emberi jogokról beszéltek, ’s látszik soha sem fordult­ meg e­­szökben, hogy sötét­ szinü ember társaik is a’ szabadságból magokt részöket megnyerni óhajt­hatják vagy megkísérthetik. A’ mulattok azon­ban úgy vélték, hogy ők is éppen oly igaz joggal mint más emberek a’ szabadság minden nemét igényelhetik, s mig a’ fejér ültetvénye­sek a’ Francziaországból nékiek küldött három szinti zászlókat kibontották ’s azokat lobogtat­va egy új korszakot köszöntöttek, felejtvén, hogy ők ugyan azon időben a’ mulattokat nyomják ’s embertársaikkal mint sajátjokkal b­ánnak, e’ szinesbőrűek arról gondolkodtak, miképpen nyerhessenek a’ franczia kormánytól polgári jogot, miből a’ kevély fejérek által ad­dig kizárattak. Egy borzasztó háború volt kö­vetkezése a’ fejérek által nyilvánított megtaga­dásnak, kik fekete szinű­ embertársaikat ma­gukhoz az egyenlőség fokára felbocsátni, fel­emelni, teljességgel nem akarták. A’ franczia kormány eleinte az egyiknek , azután a’ má­sik pártnak kedvezett ’s így a’ két párt közt­­ti halálos gyűlölséget nevelte. Soha sem men­tek borzasztóbb kegyetlenségek véghez, mint milyeneket a’ fejérek és mulattok e’ forradal­mi háborúban Szent-Domingón egymás ellen elkövettek. Eddig csak a’ mulattokról vagy a’ szabad színesekről volt a’ szó. De hát a’ fekete rab­szolgák mit mivettek, mind ezen események alatt? Egy ideig nagyon csendesen maradtak, vélvén hogy a’ dolog őket nem érdekli. A’ fe­jér urak annyira megszokták volt a’ négert megvetni, hogy, mint látszik, semmit sem fél­tek attól, ha az újdivatu szabadsági elvek rabszolgáik fülébe is elhatnak. Nem bizonyos, a’ mulattok ingerelték-e a’ rabszolgákat sza­badságuk kivívása megkísértetésére, vagy ezek saját ösztönből tették azt. A’ fejérek akkor a’ mulattokat legyőzték volt, ’s így nagyon valószínű, hogy ezek a’ rabszolgákat lázzadás­­ra ingerelték ; azonban bizonyos, hogy a’ szi­get északi részében egy ültetvényes jószágát, 1791-ben augusztus hónapjában, véletlen tűz boritotta­ el ’s nem sok idő múlva megvalósult, hogy az egész vidékben minden rabszolgák egyetértve lázadtak­ fel uraik ellen. A’ sziget északnyugoti része egészen lángban állott, a’ házi rabszolgák uraik által elzáródtak, és a’ fejérek a’ városokat erősíteni kezdették. Ez időben Toussaint a’ lángokkal borított vidék belsejében egy ültetvényen rabszolga volt. A’ zendülés heve nem gyujtotta­ meg ha­mar Toussaint keblét, ki eleinte a’ lázzadók erőszakoskodását kárhoztatta. Mondják, apja egy afrikai királynak második fija volt, egy más törzsekkel folytatott háborúban elfogatott ’s mint rabszolga eladatott. Szent - Domingo szigetén egy ültetvényes , Noél gróf sajátja lett, kinek birtoka Cap Français városától mintegy órányi távolságra, a’ sziget észak nyu­god partján feküdt. E’ ,,Bréda“ nevezetű jó­szágban született Toussaint 1743-ban, néme­lyek szerint 1745-ben­­ még három öcscse, és három nőtestvérei voltak. A’ fiatal rabszolga legelső foglalatossága, marhaör­zés volt, már jókor fiatal korában szelid, nyájas, okos és vallásos magaviselete szembetűnő volt. Midőn nagy férfivá vált, mindenki a’ ritka férfi gyer­mekségéről valamit tudni kívánt, ’s a’ keve­sek, kik valamit róla mondhattak, megegyez­tek abban, hogy ő mindenkor gondolkodó ’s vallásos volt. Pásztor lévén, hoszszas magá­rosság, derült tiszta ég, a’ körülte elterjedő pompás természet, ’s foglalatosága, mely fejé­­n­ek ’s kezeinek sok dolgot nem okozott, gon­dolkodását , szemlélődését nagyon segítette. De mind­ez egy fel nem ébresztett lélekre nem sok hatással bírt volna, Toussaint lelkét egy magas­ erő, egy felsőbb befolyás vezé­relte. Ura, atyja, barátja vagy ki más tette azt, nem tudhatni. Ann­yi igaz és bizonyos, hogy az ültetvény fögondnoka, Bayou de Li­berias, iránta nagyon jó indulattal viseltetett. Toussaint megtanult olvasni írni és számot vet­ni. A’ fögondnok figyelmét nem kerülte­ el Toussaint szorgalmas fejlődése, azért pásztor­­ságból , kocsissá tette. E’ helyzetben is mint minden másban, Toussaint zavarhatlan lelki­nyugalom és rendkívüli béketűrés által tüntet­­te­ ki magát. A­­helyett hogy gyermekekhez

Next