Hon és Külföld, 1843 (3. évfolyam, 1-104. szám)

1843-02-21 / 15. szám

1843. (Első rérív.) 15-kszák­. Tartalom: Az európaiak első megjelenése Japánban. I. A' portugalusok­. Egyesületi mozgalmak, pálya kérdés. TOLDALÉK niN­ÍT ÉS JELEKHEZ. Kolozsvár. Kedden Februarius 21-én. 1843. Az európaiak első megjelenése Ja­pánban. I. A‘ portugalusok. A’ 180,000 □ mértföldre terjedő japáni birodalom­­ belső felfedezőjinek a’portugaluso­­kat mondják. Az 1542-k évben Antonio M­io­­ta, Antonio Pexos és Zeimot Ferencz portu­­galusok , Chinából jővén, szélvész által a’ japá­­ni partokra hányattak, de véletlen megjelené­sűk, mint látszik, a’ japániak és portugalusol­ közt­­ti kereskedés megindítására semmi okot nem szolgáltatott. Legtöbbet tett a’ portugalusol; ke­reskedésére azon körülmény, hogy 1547-ben egy fiatal japani Malaccába ment, ott a’ ke­resztyén vallásra állott ’s Paulo de Santa Fé névre megkereszteltetett. Ez az 1540­. évben hazájába viszsza térvén, vele Xaverius Ferencz, a’ keresztyén vallás apostola napkeleten, Ja­pánba ment, ’s ott a’ keresztyén vallást három évig tanította. Eltávoztakor más papokat ha­gyott Japánban, kik a’ térítés nagy munkáját oly szerencsés eredménynyel folytatták, hogy kevés évek alatt a’ római katholika hit a’ ja­­pániak közüi­ sok követeket nyert, sőt több fejedelmek is megkeresztelkedtek. Az 1­582-k évben három nagy tekintélyű fejedelemből ál­ló követség küldetett Japánból a’ római pápá­hoz, mely követség előbb Lisbonában, azután Madridban és végre Rómában nagy tisztelettel fogadtatott, ’s XIII Gergely pápa által lábcso­­kolásra bocsáttatott. A’ keresztyén vallás terjedése a’ portuga­­lusok kereskedését Japánban a legvirágzóbbá tette volt, azért nem leszen érdektelen, ha virágzása, csökkenése ’s majd teljes megbu­­kása okait röviden elősoroljuk. Legelsőbben is meg kell jegyezni, hogy a’portugalusol­ előtt legelső megjelenésükkor a’ birodalom belseje nem volt elzárva. Hihetőleg akkor az idegene­ket kizáró rendszer nem létezett, és a’ feje­delmek sem tartattak a’ császár által oly szo­ros függésben, ’s igy azok az idegenek iránt kedvezéssel lehettek. Ide járul még az is, hogy akkor a’ japániak szabadon mehettek más ide­gen országokba, ’s ha a’ portugalusol­ szolgála­tába állottak, vagy azokkal kereskedési ösz­­veköttetésbe léptek , a’ gazdagodásra ’s nyere­ségre egy addig ismeretlen út nyilt­ meg elöt­tök. A’ portugál kereskedők a’legnevezetesebb kereskedő városokban a’ leggazdagabb lakosok leányaival kötöttek házassági szövetséget, ’a így a’ két nemzet tagjai egymás szokásaival megbarátkoztak, és kevés idő eltelésével kö­zös érdek kapcsolta őket egymáshoz. Igaz ’s annak is maradand, hogy az emberi tények fő rugója, a’ haszonlesés. Ez hatott a’ japáni fejedelmekre is főképpen a’ tengerparti tarto­mányokban, men a portugalusol, terhelt hajóji számukra is gazdag ajándékokat vittek, ’s a’ vám fizetéssel jövedelmöket tetemesen szapori­­tottták. A’ téritő papok munkássága, ’s fára­dozásai által kórházak és szegények intézetei építtettek, ’s az azokban ápolt betegek és sze­gények nagyobb része keresztyén vallásra tért, mi által a’ portugalusol­ befolyása a népre ne­­vekedett. Nagyon természetes volt tehát, ha a’ jezsuiták munkálódása, a’ japáni bonezok (papok) féltékenységét felébresztette, kik a’ ke­­resztyénség terjedésében saját létöket veszély­nek kitéve látván, romlásuk elhárítása végett az akkor uralkodó császárhoz folyamodtak. De a’ japáni papot­ aggodalmát a’ kormány, úgy lát­szik, nem méltatta különös nagy figyelemre, ’­ hihetőleg a’ miatt a’ keresztyénség ügye semmi változást szabad folyásában nem szenvedett 15

Next