Hon és Külföld, 1845 (5. évfolyam, 1-104. szám)

1845-09-26 / 77. szám

— 307 Mi darabjaiban a’ hangászatit illeti: min­den hangszert, főként a melyek lágyságukkal és édességükkel versei jellemét előmozdítják, azokban felvette. Ezt kezdetben hibáztatták azok, kik az agg dráma komoly méltóságos menetelét megszokták, így mondá például Aristophanes: „Ha énekel Euripides, rég­­en kezele lantot, vagy egy pár csigahéjat, más kiséret verseihez úgy sem illik.“ Darabja terve, valamint annak tartalma , elrendezése neki ritkán sikerült, noha az utol­sóban könnyűséget mutat, azonban gyakran vél a’ valószínűség ellen, ’s a’ karnak kevés üszvefüggése van a’ cselekvénynyel : ez utolsó nem mindég egész ’s kibonyolitását gyakran eltéveszti. A’ szenvedelmeket nem tudta mint Sophocles megnemesitni, de azért kerülte az aljast, noha azok festésében nem igen merész. Semmivel sem tudott oly jól bánni, mint a’ szerelem- és őrültséggel. — A’ darab tartalmát hoszszu elöljáró-beszédben adja­ elő, mely a’ darabtól különválva áll. Abban legtöbbnyire a’ darab előtti eseményeket adta­ elő, s a’ fő­személyek nemük szerint egymástól elkülü­­nüztettek. Az istenek és halottak jelenték, miért száltak­ le az égből vagy kőttek fel sik­ éjjükből, vagy végre csak nevüket tudaták p. o. „Én Mercurius, Maja fia vagyok. Iphigenia egész családját és saját életét közli, a’ nélkül hogy valakivel beszélne. Még bámúlandóbb, hogy némely prológusban magát a’ darab tar­talmát is előadja és igy a’ hatást csökkenti. Éppen oly hiba, hogy gyakran a’ rabszolgát úgy beszélteti mint bölcset, a’ királyt pedig póriasan, ’s a’ népnek hízelgésért, dologra nem tartozó kitéréseket sző a’ darabba, mint p. o. az Esdeklőkben. Darabjainak borzasztó események és változások által igen nagy ha­tást szerez. Hibáztatni lehet azokban a’ szó­játékokat, hamis hasonlításokat, nők elleni kikelést, ’s aljas bohózatra sülyedést. Darab­jaiba néha erkölcscsel ellenkezni látszó kitéte­leket vegyite, miért a’ nézők nehezteltek, a­­zonban igazságtalanul, így mondá p. o. Hip­­politus: „ajkam esküdt, de keblem róla sem­mit­ sem tud.“ E’ hely ellen a’ nép zúgott, de helytelenül, mert a’ körülményekhez illik. Máskor egy színészt, ki Bellerophont játszá, szavakért „a’ gazdagság minden felett áll“ tekergetni akarák. A’ darab közel állott a’ bun­ká­hoz, midőn maga Euripides lépe­ fel. A’ nézők kiabálására, „e’ helyet kitörölni kellett volna“ igy válaszolt: „Én nem fogadok el ok­tatást, e'n oktatok. Várjatok *s meglátjátok b­iterophon­iakoland.“ Ixion előadása után többen mondák ,,a’ hős igen nagy bűnös.“ „Azért ítéltem kerékre“ felelt a’ hellen drá­maíró. — Egyébiránt munkáiban nagy az esz­mehalom, de nem mindég czélszerűen ren­dezve. A’ kor, melyben Euripides élt, a’ hellen szinküllészet már hanyatlani kezdett, innen Sophoclesztek egyetlen színműve az övéit mind feléli. A’ tragoedia főbb szükségességét kö­­nyürületgerjesztésben helyhezi. Darabjaiban nagy a’ tragikai anyag, szivrázó jelenetek tö­mege. A’ kebel útjait jól ismeri, ’s a’ szívre Sophoclesnél jobban tud hatni. Minden darabjai közűt Medea áll főhelytt. Főbb vonása Medeának mint gyermekgyil­kosnak előállítása; a­ szenvedelmek küzdését mesterileg rajzolja, ’s jelleme eltalált. Utána legjelesb a’ Khoeniciaiak. E’ három nagy példány által a’ hellen drámairodalom teljesleg kiképeztetek. Szá­mos tragicusok utánozták őket, de ezek sem­mi újat sem teremtenek ’s a’ nagy megelőző­iknek nyomukba sem léphetnek; kik a’ dráma tökéletesítését éppen nem mozdították­­ elő. Mondhatni az erőteljes korra kifejlett belien drámaköltészet, Euripides halálával tehetet­len öreggé törpült. Az utánok élt dramaticusok köztt kevés érdemel említést. Legjelesebb Lycophron vagy Lucumo is Euboeában Chalcisban szü­letett. Krisztus iz. e. 280-i évben Az ana­gramma készítése behozatalát neki tulajdonít­ják. Élte nagy részét Egyiptomban lelte­ el, ’s végre nyü­lüvés áldozatja lett. Hatvanhat tragoediát irt, melyek, kevés töredékeket ki­véve, mind elvesztek. Itt Xenoclest is meg lehet emlitni, ki egyszer Sophocles felett jutalmat nyert, va­lamint Alcestest, Nicophront és Cal­ci­nust, kik nagy Sándor korában éltek. E­­zektől is csak kevés töredék maradt­ fenn. Egy tekintet a’ helien drámairodalomra meggyőz arról, hogy az a’ mily hamar tető­pontra hágott, éppen oly hamar lebukott. Eu­ripides halála után Hellas semmi újat, semmi kitűnőt sem szült. ’S bátran elmondhatni, hogy e’ három bajnok, különösen pedig Sophocles vetette­ meg a’ drámairodalom jelen állásának és kifejlődésének alapját. Euripides az indulatokra, Sophocles nagy­ságra, Aeschylus a’ bámulandóra hajt. Azért

Next