Hon és Külföld, 1845 (5. évfolyam, 1-104. szám)

1845-03-28 / 25. szám

egykor békák rekegtek, most termékeny szán­tó-földek, széna - rétek viritnak. Az ily id­­ves vállalatok kisebb nagyobb mennyiségben folytonosan időnként űzetnek. — Szerencsés voltam Erdélyhonban is jelenkorunkból szem­lélni K. Szentpálon a’ Haller grófok birtoká­ban szinte egynéhány ezer öl feltöltött föld­árkot, melyet a’ derek gróf Haller Ignácz Kü­­küllő megyei főispán készíttetett, ’s értesit­­tetésem szerint a’ Maros romboló vizárjai ál­tal gyakran károsittatott udvari és falusi szé­les terjedelmű szénaréteit mentesítette ; jó da­rab kopár helyeket a kiáradó Maros ostroma­inak daczára termékenynyé tett, mind ezeken fellül általa a’ nélkülözhetlen kertelések hiá­nyai pótol­ták. Kedves Bátyám ! Hoszadalmas levelemet bévégzem a’ hires bácsi vagy Ferencz csator­nával, mely a’ Dunát a’ Tiszával öszveköti. Első tervezője halhatatlan emlékű Kis József mérnök, egy 50 tagból alakult szabadalmas kir. hajóstársulat saját költségén 1794-dik évben megkezdette, ’s Monostorszegnél a’ Du­na mellett Bács vármegyén keresztül vitte Földvárig a’ Tiszába. Hoszsza 14 1/2 mért­föld, szélessége 10 ölnyi, és hat láb mélysé­gű, zsilipje köböt­t. — E’ temérdek óriási munka, három millió két száz ezer ezüst rítba került, 1807-ben hajókázhatóvá lett. Rajta 10 ezer mázsa terhet szállíthatni; min­den k felé, a’ csatorna mellett ökrök húzzák a’ hajókat. — Ez a’ csatorna 47 mértfölddel rövidítette az utat és a’ közlekedésre, szállí­tásra nélkülözhetetlen 3 heti időt — 3 — 4 napra szállította.— Terhes hajókon 16, 20 ökör segedelmével vontatnak gabonát, bort, dohányt, sót és egyéb terményeket. Bács vármegye, egyik szerencsés helyze­tű gazdag róna vidék, ötödfél millió véka gabonája évenként termik, sok ezer mázsa kendere, ötvenezer mázsa dohánya; bövölkö­­dik marhákkal, halakkal. A’ török vad dühe okozta néptelenségét, a’vármegyékből ide jött magyarok, württembergi és német palatinatu­­si telepek (németek) — serbiai ráczok család­jaival újította­ meg. Az elpusztult falvak újjászületésével, a’ telepfalak szép renddel és felosztással épűl­tek, különösen Bánátban csinos házak,utszák a’ legtágasabbak; eper és más fa járdákat édes érzés nélkül itt és más helységben nem néz­hetni. A’ kamara, gyarmatosainak sok he­lyeken maga épített házakat. — Átalánosan a’ német telepek jó gazdák, csinos bátoru házok, kényelmes lakással jutalmazta szor­galmukat. A’ ráczokat e’ részben nem di­csérhetem. Végül azt kérdhetné, vagy kiváncsi len­ne tudni, miképpen vagyok?— Ki a’ termé­szet nagy könyvének lapjain szereti olvasni, látni a világot, az embereket kisebb nagyobb tömegben, magányokban, gazdasági és meste­ri műveiben ; a’ múltak emlékét, a’ jelen ipar haladásait, azt minden esetre a’jólét, a’ meg­elégedés örömei karolják ’s az utazás terhei­vel páros bajokat, roncsolódás szülte komoly érzéseket, a­ szüntelen változó tárgyak, újabb jelenések szemvilágában feledő vándor — ezt mondja:­ „fáradva is jól vagyok.“ Becses le­velét örömmel tiszteltem,— áldja a’ magyarok Istene szives emlékéért, ’s fogadja hálaköszö­­netét Zeténvárinak. Az angolok újabb foglalásaik fkeletindiában. iind. I. AZ ORSZII* HELYZETE ÉS 12 áll­tok neve alapja. (Folytatás.) Az angolok uralkodása még nem ért el Indusig. Csak Sutledzsig terjedett a’ tőlök független sikh fejedelmek birtoka, ’s torko­latjukhoz közel voltak védalladalmak. Cutzs szigetjei rég vágytak a’ pompás vizi útra; úgy látszott hogy a’ hegy birtokoktól ter­mészetes határ elzárást alkot ; az Afghanistán­­bai bémenés kulcsa szoros útjában állott. Mi volt természetesebb mint felhagyva a’ vad he­gyi tartomány erős lakosaival, megtartották a’ kedves síkságot kényelmes vizútjaival ? Már rég gondolkodtak arról ’s csak a’ véghezvitel módja ’s a’ kérdés pontja hiány­zottak. A’ kezdő megrohanást tengeren és a tenger torkolatjánál, vagy a’ Himalayánál ’s Pendzsábbal kezdték­ el? Fenn az ország gaz­dagsága kecsegtette ’s úgy látszott hogy a’ sikhek hatalmas országát soha sem lehet köny­­nyebben meghoditni mint a’ győzelmes afgha­­nistani seregnek Kelelindiába tartom­ányrokoni átvonulásuk alatt. Lent a’ tengereni bemene­tel minden időben nyitva volt, ’s a’ torkolat függetlensége annál inkább nem maradt lehe­tőnek, ha a’ folyó közepében megvolt hódit-

Next