Honderü, 1846. július-december (4. évfolyam, 2/1-26. szám)

1846-08-04 / 5. szám

— 82 —s mért munkásságba hozatik. Ez minden te­hetségét ráfordítja, hogy a szeretett tárgyat mindazon előnyökkel fölékítse, mik ama gyö­nyört igazolni s magasítni képesek. Az ér­zéki átszellemíttetik, a szép eszményivé e­­meltetik, a korlátolt kiterjed és szabaddá lesz. A hiányok eltakartatnak, s a jeles tu­lajdonok mellé újakat költ a phantasia. Ek­­kor olly fény­képeztetik, melly ha valahol léteznék, nem szeretetre, hanem imádásra volna méltó. Ezt az ember igen is jól tudja. A milly eszményi fényben áll a kedves, ollyannak kell lenni az érzelemnek s az egész viszony­nak is. Földi közeledés foltot ejtene illy tiszta szövetségen. Itt cs­ak szellemi érint­kezésnek van helye. Közlöny nélkül kell, csodálatos rokonszenv’ utján, a gondolatok-­­ és érzeteknek egymással közöltetniök. A szivek’ láthatlan, de valóságos, physicai egy­­másbafonódásában kell, hogy szép a szép­hez, jeles jeleshez csatlakozzék, s kölcsönös egymásrah­atás által egymást még tovább tisztítsa, még magas, tökélyre emelje. Megfogható, hogy a szív e regényszerű hangulat által egészen visszás irányt nyer, hogy a szerelem­ igazi lénye benne egészen elferdíttetik, s a való élv s a tetterők vidám törekvése végre egészen lehetlenné tétetik. Minden túlfeszített megsemmisül idővel, s akkor nehéz aztán visszatérni a természet­hez, mellytől elpártolánk, s mellynek gyön­géd izgalmai a túlmagasztalt lény által e­­gészen háttérbe szoríttattak. Ifjús korban e rajongás megengedhető , mert itt a phantasiak lekötésével nem egy nemes mag elfojtatnék, nem egy magasz­­­­tos tettrugó enyésztetnék el. Azonban itt sem szabad igen soká tartania, ha nem a­­karjuk, hogy lót és szivet egész életre el­ferdítsen. Csak szándékosan ne táplálgas­­suk : az emberi dolgok’ természetes folya­ma majd magától meg fogja gyógyítani, s a viszony, mellybe a szerelem végtére vezet, józanabb, s mégis szivélyesb, tartósb gyön­gédségre fogja lehangolni. Az igen tüzes phantasia is ártalmas a szerelemnek. Igen könnyen közli ugyanis tüzét az érzékiséggel, s azt, mi kezdetben a legszebb emberi érzelem vala, durva indu­lattá változtatja, s épen az által, minek azt nemesítnie kellene, pusztítólag hat a termé­szetre. Hol ez nem történik, ott nem sokára dermesztő hidegbe megyen át, közönösség­­i undorral tölti el a szivet, s megfosztja azt szerelemrei természetes képességétől. — A legboldogtalanabb emberek ezek, kiknek a korábbi évek’ kialudt tüze undorítóvá teszi az életet. 1L SZERELEM ÉS ERÉNY. Már érintők, mikép a szerelem és erény közt bizonyos rokonság mutatkozik. Mindkettő az öszhangzat’ szükségletétől lel­kesült: mindkettő az emberi természet’ ne­­m­es’ részében alapul; mindkettő tiszta örö­met szül. Erény az isteni, szerelem az emberi bennünk. Egyesülésük teszi talp­kövét boldog életünknek. A szerelem erényessé nevel; azonban bizonyos fokát mégis föltétezi bennünk. E­­rény a szerelem által szelidebb, barátságo­sabb s szép tettekben gazdagabbá leszen. De olly szívben, mellyet az erény’ szelleme még nem szabályozott s szelídített meg, sze­relem nem fog támadni soha. A szerelem ké­pez és szoktat önhaszonnélküliségre, de hol a kívánság még uralkodószéken ül, ott a szerelem’ gyöngéd izgalmainak nincs terük; csöndes hangjai nem vétetnek észre a szen­vedély’ tomboló kitörései közepett. A körülmények, mellyek közt az em­ber fölnő, a benyomások, mellyeknek kitéve volt, legtöbbnyire sokkal kedvezőbbek az érzékiségnek, sokkal inkább megerősítik ennek ösztöneit, semhogy az a szerelmi haj­­lomásokat vagy egészen el ne nyelné, vagy azokat el ne ferdítné, ha egy más elem nem állíttatik ellenébe. Emberek, kik egészen az érzékiség’ uralma alatt vannak, nem isme­rik a szerelmet. Ez náluk nem lehet egyéb mint testi kéj, s nem tarthat tovább, mint ennek ingere. A szerelem szabad s vidám szívben la­kik. Innen csak az erény készíthet neki mél­tó szálláshelyet. Kevés dolog van inkább el­

Next