Honderü, 1847. január-június (5. évfolyam, 1/1-26. szám)

1847-04-27 / 17. szám

17. SZÁM. KEDD. TAVASZHÓ’ 27. 1847. A llT LimOIA. (Folytatás.) Tartsuk föl magunknak a nyelv, képek, kifejezés­ szenvedélyességét; csak hozzunk a szenvedélylyel alkotottba egységet, összefüggést, kerekdedséget; kü­lönben egészen úgy járunk, mint a párisi költők, minden titkosajtóink, méregkelyhe­­ink, minden divatos irányaink, politikai je­­remiádjaink mellett is ízetlenek és u­­nalmasok leszünk, s egy Ponsard, ki köztünk netán támadna, hogy a drámai rettegtetési korszaknak egyszerűség és va­lóság, plasticai forma és mélyen érzett, meg­rázó tartalom által véget vessen, épen olly diadallal fogna fogadtatni, mint ez M. P­o­n­­sard-ral, „Lucréce, tragédie en cinq actes et en vers“ szerzőjével Pá­­r­i­s­b­a­n történt. Miután Páris­ színpadai csupa növény­házaivá változtak át­ a legpokolibb ármány­kodásoknak, miután ott már el len érve a czél azon után, mellyen a mi fiatal dráma­költőink olly büszkén, olly nagy önbizott­sággal haladnak, hogy végre ők se jussa­nak tovább: jött P­o­n s­ar­d, egy darab clas­­sicitással hóna alatt, és egész Párist izga­lomba hozta. Lucreciája a mesterkélt cse­megék, az égető fűszerü színházi bonbonok után egy harapás egésséges kenyér volt, s úgy találták, hogy e kenyér épen nem rosz­­ízű, és elkezdék azt minden torták, minden csemege s minden gyomorrontó bonbonok fölött magasztalni ! Nálunk mindez máskép történt ! Mi még aligha félútján vagyunk a drámai romlott­ságnak, mert m­ég mi a drámai pályán sa­játkép meg sem indultunk. Itttott ot­romba kezekkel belekontárkodtunk a mű­vészetbe, s egykét kivétellel — mellyek közt Katona’ Bánk b­á­nja legfölül áll — való­ban nem is teremténk egyebet kontársan rosznál, mellyben főképen a forma hiány­zik, — az a­n­t­i­k­kal nem igen törődünk, — s fökép tartalom: minek nekünk szellem a mű­vészetben ? Elkezdünk amúgy liberális mo­dorban gáncsolni, szitkozódni, és a tömeg’ tetszéséről bizonyosak vagyunk, több n­e­­künk nem kell! Ki művészet vagy költé­szetet keres, az menjen az angolok vagy németek közé, nekünk a népre kell hat­nunk, a mi nemes, magasztos, világrázó hivatásunk sokkal nagyobb: a karzat köve­teli mondatait, jelszavait az ,éljen­ kiáltásra, rész földesurait, elég dolgot ad nekünk phan­­tasiánkat feluszítani, hogy ezen követelések­nek eleget tehessünk! Kiabálhatnak az egy­­ügyü aestheticusok, kik legújabb időben ú­­ton útfélen hallatják magukat, vagy talán bizony még az ő aestheticai követeléseiken törjük fejünket?— mi bajunk nekünk plas­tica, tárgy, tartalommal — átveszszük ez egész dolgot legtöbbnyire franczia comoediákból, ráragasz­tunk egy táblabirót, főispánt, bocskorost, — közé soldjuk épen a kávéházi fecsegés­ ni­­vell-jánuszó phrasisainkat, s a lapok, mely­­lyek jóbarátink, mégis megdicsérnek, mégis Magyarhon’ legnagyobb drámaírói vagyunk, s mégis lythographiroznak ben­nünket!.. . édes ártatlanság, a gyöngéd együt­ t­t !

Next