Honderü, 1847. január-június (5. évfolyam, 1/1-26. szám)

1847-06-01 / 22. szám

— 426 — kik a köznapi szenvedélyek’ ajtaján kopog­tatnak, kik köznapi flosculusokkal izgalmat idéznek föl, melly a lensőbb geniusz­­sz­ak­ őrület által fönakad, és vagy bámu­latba oszlik fel, vagy csodálattá kövesül. Ám­de valamelly nemzet­ félreismert, félreértett költői és irói nem a legroszabbak. Byron sokáig czéllapja volt a hires Albion’ aljas elméneteinek; de ez Albion, melly az os­tromló költőt szivtelenségével a kétségbe­esésig üzé, később istenítő öt, és még most is kéjjel figyel ama vad koboznak hangjaira, mellyet az aljas s buta tömeg egykor olly keserűen kárhoztatott. Hagyják bár heverni egy ideig né­melly költők’ műveit — majd visszatérnek hozzájuk, szívesen előveszik a­­zokat újra, ha a percznyi lelkesedés’ szal­­matű­ze — ez egyetlen jutalma a középsze­rűnek — elhamvadt és eltűnt Hiador az ő bensőből fakadó költészetével azon költőkhöz tartozik, kik nem csak olvastatni, hanem értetni is a­­karnak. Hiador nem suhog idestova az ér­zelmek’ fölületén. — Egészen érzés ő ma­ga — egész érzésünket is igényli, ha érte­ni, élvezni akarjuk őt. Mig, ha ném­elly köl­tőben tetszést találni akarunk, jó egy po­hár borocska’ hevületét érezni ereinkben. Hiadornál tökéletesen józanoknak kell len­nünk , mert ö reszkető vágyban, lázas fáj­dalomkínban csak legnemesb fajta dalokat zeng. Az örök szerelembeni hit az, mi kob­rát megrázza , és mit ö mond, az ihlete a szerelemnek, mit ö panaszol, az szerelem­ihlet!.. . irodalmunkban úgyszólván tulaj­donképen legvalódibb képviselője a tisz­ta lyricának. — Mig mindenütt epicai vagy didacticai mellékíz érzik — nála a tisztán lyrai elem uralkodik, azért nála az alanyi hangulat­ édes behatásának mámorá­ban nagyobb becsű a bujazenéjű gondolat, mint a kifejezés’ plasticája , ezért lesz e gyakran homályos, ezért kábít el gyakran a leglángzóbb, legolvadóbb hangok­ tultelje által. De e tultelj megülepedik, kitisztul, megszűrödik, és a tóduló gondolatok ké­sőbb a kifejezés’tisztább plasticájához kény­telenek simulni. Mert Hiadornál minden ép­magva, a szívből frisében elöfakadó — a pillanat’ ihlete, ment minden aljas érzelgés­­meg bárgyú pityergéstöl. Az előttem fekvő Emléklapokban — minő dús kedély fejlődik ki! — Kedély, melly nőjén gyöngéd, és mégis férfiasan e­­rös; panaszló és föllángzó, gyászló, vágyó — majd becses öntudatában ismét ujjongó, fölrivalgó, így a legnagyobb ellenmondá­sokkal találkozunk ezen gyöngéd ömlengé­seiben egy hőn lángoló szívnek, mellyet vi­gasz­ és reménytelen szerelem kínoz, és mintegy akarata ellen dalra kényszerít. — A természet’ figyelmes stúdiuma gazdagítja Hiador’ merész képeit. Azonban ő rendkí­vül ritkán festi magát a természetet, csak színeit használja, hogy gondolatokká tegedt érzelmeit velők fölékesítse, mint például a VII. és VIII. dalokban. ,Nyugodt, szelid, morajtalan patak Lett vad, viharzó, megvert életem. — Hasonlóan kezeli valamennyi képeit, ha ben­ső aggalmában a távol szeretettre gondol, majd szárnyakat kíván magának, majd aj­kainak lehelete óhajtana lenni, hogy léleke­zetébül másnak ne adhatna a kedves sem­mit is. És illy vágyak után mindig visszatér vigasztalanságának öntudatára, melly aztán ellentétül boldogtalanságát annál kiáltóbb színekben festeti vele — minél merészebb képzeletszárnyakon emelkedett föl kedvesé­hez, így a 29-d. lapon igy énekel: Én messze tőled síró vágy vagyok, Ki szárnyakat magának nem talál; Sóhaj vagyok, ki tégedet keres, — Jobb volna, inkább volnék a halál! .. Illy képek és hasonlatokban, mellyek az ér­zés’ mélyéről merítvék — áll Hiadornak leg­nagyobb ereje. Ő egészen szerető szive’ oszlopai mögé sánczolja magát; arról, mi kívüle történik, tudomást sem látszik venni, és mégis megindít, mégis megráz. Miért? — Mert a legköltőibb képezi dalai’ forrá­sát , rmellyböl azok frisen, elevenen elöfa­­kadnak — a fájdalom! .. De nem azon csinált fájdalom, melly lapályos mos­­tanságunk’ rongyos költönezeinek mintegy szolgaruhája. Ama valószülte fájdalom ez.

Next