Honderü, 1847. január-június (5. évfolyam, 1/1-26. szám)

1847-01-26 / 4. szám

életével foglalkozik, s inkább az érzés — mint az ész által kíván az életre hatni. In­kább csak eszmélni tanítja a szellemet — mintsem azt bölcsősé tenné. A jóra s ma­gasztosra inkább lelkesít, mint oktat. Az emberi lélek’ titkainak vizsgálatára a benső élet’ holdvilági rejtélyes fényét kölcsönözni, a külvalóság’ erős’ napvilága helyett. Az ész’ szigorát a szív’ lágyságával fegyverzi le, s eszményi szépségek’ hatalmával tesz hódításokat az erkölcsi jóság’ számára. Rö­viden — működési tere inkább az emberi érzés, mint értelem ; s küzd fegyvere mindaz, mi a lélekre hat s az érzelmeket kormá­nyozza. Ezen sajátság egyszersmind magyará­zatául szolgál több tüneménynek az iroda­lom körül. Innen van szerintem , hogy a szépirodalom mindenütt megelőzi a tudomá­nyost ; mert emberben korábban fejlődve ki az érzés, mintsem erősbül az ész s gyarapul a tudomány : — a tudományos irodalom mindig bizonyos műveltségi fokot föltételez, míg amaz minden tiszta érzésben kész a­­nyagot talál termékenységére. S innen van az is — hogy minden népnél mélyebben gyökérül, nagyobb kiterjedtséggel bir, mint a tudományos irodalom, mert az érzés mé­lyebb az észnél, s kevesebb is kifejlésének akadálya, mint a tudományosság’­inteltyűje. Az illy tágas értelemben vett szépiroda­lom anyaforrása az egyetemesnek, s ha nem szüli is szükségkép a tudományost, de bi­zonyára egyedül teszi lehetővé ezt. Minda­zon eszmék, tudományok, mellyek most kü­lönválva egyegy irodalmi ágat alkotnak, a szépirodalom által élnek s emléin nőttek föl; hogy az emberi műveltség’ történetében ta­­gadhatlanul legtöbb érdem a szépirodalomé, s korunk’ egész tudományossága belőle csergedez ki. Azon rejtélyes barlang­­, melly fölfogva a népek’ életmelegét, egyes gondo­lat s eszmék’ csöpjeiben rakja le, míg a csö­­pekből patak támad, majd folyóvá nő, s vég­re az összes irodalom’ anyatengerévé szé­lesül. Az első hang, melly az állatiság’ böl­csőjébe kötözött emberiséget szellemi életre kelté, — a szépirodalom’ főpapja — a köl­tőé vala. Gyöngéd, ápoló karjaira vette a magával tehetlen csecsemő népnyelvet, az érzékiség’ földszinéről magasbra késztető s röpülésre tanító szárnyait. Majd gondolat­szikrákat olta a nyelvbe, mellyek egymásba folyva, egymástól élesztetve később fény­­sugárt alkotónak. S végre az anyagi élet’ törpe boltja fölé az eszmék’ országának ég­övét feszíté ki, hogy rajta a szellem vezér­csillaga legyen az életnek. A költő bizonyára hamarabb fedezé föl égben az isteneket, mint a theolog bizo­nyítgatni kezdé! A csillagász legelőbb a köl­tőnek szárnyain emelkedett föl az égi tes­tekhez, hogy majd közöttük vegye lakását, s kimérje pályafutásukat. És a philosoph mélységes kutatásait az élet­ rejtelmei közül soha sem kezdheti vala meg, ha a szépiro­dalom nem teremtette volna a nyelvet s nem ismerteti vala meg az élet’ ezer alakjával. — Ha így, áttörve a földszínen, látni, tapin­tani akarjuk az egyetemes irodalmat össze­tartó , egymásba fűző lánczszemeket : igaz­ságosnak kell fölebbi nyilatkozatunkat el­ismerni a szépirodalom’ nagyszerű becséről. Helyén lesz itt szem elé venni, mi te­hát a szépirodalomnak — mint szellemi e­­rők’ fénycsomójának — hivatása? — s be­csét mi mérlegen kell súlyoznunk? Miként előbbi czikkünkben bővebben e- temeztük, az emberiség’ hivatásáról tiszta öntudattal biró korszellemünk’ egyik törvé­nye ,hogy minden erő köteles a társaság, emberiség’ közjaván munkálni, s becsmér­tékül ezen kötelesség’ képesség szerinti tel­jesítése szolgáljon.“ E szabály alól a szépirodalmat kivenni, valódi lealacsonyítás lenne, miután a legne­mesebb erőket képviseli, s azért nyíltan ki­mondjuk, hogy hivatása az emberiség’ egye­temes czéljának elérésére egyik tényezőül szövetkezve, lénye’ elemeit e czélra legész­­szerűbben fölhasználnia. Vagyis : az embe­ri lelket eszményi szépségek’hatalmával ja­vítani, az érzés’ tisztaságát erkölcsiség’ kút­fejévé alkotni, s a szív’ nemesbítése által minden egyes embert hasznos eszközévé ké-

Next