Honderü, 1847. január-június (5. évfolyam, 1/1-26. szám)

1847-04-20 / 16. szám

16. SZÁM. KEDD. TAVASZHÓ’ 20. 1847.­­ KÉT KICEIGLIA. (Classicismus. — Romanticismus. — Ponsard M. — Hugo Károly.) A feszes unalmasság, kimért ízetlenség­, esztergályolt érzelmek, az egész rendszeres költés, az érzelmek’ kificzamítása, nehogy valamikép az academiai szabályokkal el­lenkezőleg gondolkozzanak — vég­re Frankhonban, még a theatre francaisban is, lassan kint ízetlennek kezdett találtat­ni. — A hár­o­m aristotelesi egy­sé­g mö­gé sánczolá magát mind, ki talentommal nem bírt, tehát más talentom’ kiemelkedését is gátlani akará. És pánczélos hősök tarka tó­gáikban és alexandrin versekben botorkáz­­tak a színpadon, és kényszerű szabatossá­gukat c­l­a­s s i­c­u­s­nak tartva, stereotyp min­tamodorba ékelve, természetlenül, torzítot­tan, a csömöriésig undorítóan hadonázza­­nak! — És franczia gens d’arme-ok állíttattak a nézők elé római praetor­ok­ul; franczia ,fat­ok, mellyeken minden, még a tánczoló járás is mesterkélt vala, lőnek bemutatva néptribunokul. A griset­­tekre fehér tunkca adatott, s készen vol­tak a romai vagy görög Confidanték (?). A t a­­­e e k, O­l­y­mp­i­á­k, sőt maguk az An­tigonék s Androm­achék sem sokkal jobb tésztából gyúrattak, csak egy parányi adag mérsékelt szenvedélyességet, nem igen nagy mennyiséget az illem’ határait túlszárnyaló sentimentalitásnak kaptak kiállításul, s igy hagyák őket egy helyben, egy s u­­gyanazon időben mutogatni mestersé­güket. — A francziák’ classikai tragoediája egészen hasonlító a természetet megbocsát­­hatlan módon megcsonkító, összenyirbált, koppasztott kertjeikhez. Ezen úgynevezett classicus tragoedi­­ákban semmi sem volt való, leg­föleb­b a valótlanság! •—Ragaszkodtak a ré­giekhez, Aeschilosz, Euripides, Sophoclessel takaróztak, — de ah! nem utánzanak tőlük egyebet, mint a legeslegkíiesebb kül­­s­égé­két. Hiába, nem akarták túltenni ma­gokat a szabályokon, inkább szárnyát szegék a szellemnek, mintsem azt szabad röptének engednék, — csökönyösek valónak ! a hősnek nap’kelte s nyugta közt kelle tetteit végrehajtani, s ha még napnyugatkor egy kis dolga volt — rögtön félbe kelle azt hagynia, mert ideje lejárt; — egy perezczel további cse­lekvés megfosztható vala et az — aca­demia’ kegyétől.*. így a legszabadelmübb népnek a legzsarnokibb törvényei valának azon költészetben, mellynek szabadságra legnagyobb szüksége van — a drámá­ban! — A classicus-franczia, vagy inkább franczia-classicus dráma, elejétől fogva nem volt egyéb, mint finom, mesterségesen ké­szített, czukorédes surrogatuma a gö­rög drámaköltészetnek! Benne minden korcs, béna volt; a forma födo­­­ogg­á tétetett, az átszellemített tartalom s annak öszhang­­zása a formával egészen hiányzott; az ér­zelmek­ valódisága e szerint mindig szinlett vala­­­minek a nép’ kebeléből, nemzeti szel­lem és nemzeti szokások által nagyra növel­­ve kell vala fakadnia, az ókortól kölcsönöz­­tetett s idegenszerű alakjában megtartatott, a benszülött érzés idegen alakokra faggat­­tatott, vagy megfordítva, idegen hősök fran-

Next