Honderü, 1847. június- december (5. évfolyam, 2/1-26. szám)

1847-09-21 / 12. szám

— 222 — is, mert a formai műtitkát felhők rejtik elö­­t­lük, ők a művészettől csak mulatságot köve- t­­elnek, s annak komolyságát, szentsége és méltóságát nem ismerik. Legnagyobb öncsa­lódása egy kritikusnak azt hinni, ha mind­járt több kötetnyit irt is egy műremekről, hogy már készen van vele. Egy oly egyébi­ránt szellemdús kritikus azt hiszi, mikép­p a fantáziát úgy állíthatja össze, mint egy mér­tani négyszöget, s egy műremekben oly ott-5 honos lehet, mint saját lakában. Dialectikai útján soha sem sikerü­lene egy műremek­ min­den mélyeit kitölteni. Egészen meztelenül so­ha sem áll az, a teremtő szellem, mintegy sze­méremérzetből, sűrű fátyolba leplezkedik. Ki a tartalmon már túladott, az a formába ütkö­zik, és rajta vérzi meg fejét. A valódi műre­mek egy bezárt átlátszó kristálygolyó, mely­j­é­be senki be nem hathat; a puszta talentum nem képes igy bevégezni, ő mindig hagy egy­­ hasadékot müvén, s az olvasót költeménye’­s körletébe vonja, megmámorosítja a szenve­délytől , mely abban tombol, s ezért gyakran nagyobb hatást tesz, mint a lángész’nyugod­­tan bevégzett szép műremeke. — Ezért ezen műforgácsok, e költői könyvek, melyekben nem tárul ugyan föl előttünk, mint a műre­mekben , a mindenség, de mégis egy kisebb eszmevilág nyílik meg, az irodalom­ alakítá­sára szükségesek, sőt czélját elősegítik és eszközük. Mert nem a valódi műremekek men­nek át a közéletbe, hanem csak az általuk e­­lőidézett költemények. A műremek mindig e­­gyedü­l s különösten áll az irodalomban. A mű­vészet soha sem népszerű egészen és igazán, hanem örökké megmaradnak eleuzini titkai. Ki a műremeket, mely egy öszpontosított min­denség, nem bírja magának feltárni, bizonyo­san tö­nd egyébiránt egyszer oly helyzetbe, melyben érzi, hogy a mindenséget sem fog­hatja fel. így kell fölfognunk az irodalmat, mint egy nemzet’ alakot nyert benső életét, melyben mint* a kevezett műremekek, mind a költői munkák’ széles alakja feltalálható. Míg a költői, ha mindjárt benne a műfor­ma el nem éretik is, mégis csak előnyös a költészetre nézve : a legújabb irodalomba a szellemdusnak fogalma csempészte be magát, mely a költészetnek ellene dolgozik, s művé­szeti tekintetben ajtót kaput tár a vadarság­­nak. — A művészeti műben t. i. nincs semmi elöváló, tulfakadó, az egy bezárt, belső zaja mellett is külsőleg békés világ. Mi az izga­tottság­ korában élünk; az olvasó nem a győ­zelmet, hanem a csatát, nem a világot, hanem a forrongó zűrt akarja látni. Hol tehát vala­mely műben vakító sugárnyüzsgelem, kiáltó színtolongás szabálynélküli művészietlenség­­ben tűnik föl, ott vakíttatik el legnagyobb mértékben az olvasóvilág. Ez sajátképi tere a szellemdusnak. A műremekben az eszme uralkodik, a szellemdusnál az eszmék; az el­sőnél az eszme harmóniai tüneménykép jele­nik meg; az utóbbinál szabálytalan tánczot járnak az eszmék, „geniális“ könnyelműség, féktelenség uralkodik, minden mellékútra le­tér , ha egy virágcsa mosolyg feléje, nincs benne szigorú középpont; egy gondolat, egy érzelem sem nyomatik el, ha épen elépattanni kedve van. A szigorú forma szétvettetik, a kebel felsz­kíttatik, s aztán valamennyi kép és eszme ,vad izgalomban tör és tolakodik ki belőle. A szellemdús tehát nem ismeri a tár­­gyiság­ merev törvényeit, mert előadásában az alany önmagát egész zűrös érzelemvilágá­val állítja elénk. Még a tartalomnélküli cse­vegés is, csak pezsegjen és szikrázzék, iga­zolva leszen itt. — De ezáltal minden mű­­forma össze van törve, s a s­z­é­p­nek helyé­re a p­i­k­á­n­s lép. (Vége következik.) ----------------3­ 000OO-O-O-o-c--------------­ B.’ emléke. Meglátogatlak olykor új hazádban Bus érzelemmel, áldott jó öreg! S ledőlve a fenyvkereszt alá, Társul hívom a rég lefolyt időket; Előteremtem ifjú álmaimban Azoknak édes, boldog éveit : Midőn közöttünk, híveid között Mint a szeretet’ lelke tündököltél,

Next