Honderü, 1847. június- december (5. évfolyam, 2/1-26. szám)

1847-10-19 / 16. szám

— 303 — tá­gítása’ érdekében, de eltörölvén a vallást, nem­­ volt mi az együgyü emberben a lelkismeretet vezérelje. A bölcs, tanult ember mellőzi aro­­szat, mert felvilágosult esze azt parancsolja, de a tudatlan emberrel vallás általi meggyő­ződés kerülteti a bűnt, és igy Francziaország­­ban is az istenség­ hatalmát megtagadó nép kevesbbé akart emberektől függeni, s a sok szép intézmények papíron maradtak, öltek, rontottak rakásra, és csak a consulatus alatt a vallással együtt helyreállított rend tisztította meg az országot a fertőktől. Ez iránt tanodai nevelésünket sem tartom czélszerűnek; egy helytt igen sokat, más helytt igen keveset tesznek, és ritkán czélszerű­en. Itt is mint má­sutt a tanítók k­e­dves példája, meggyőződés szentelte nyilatkozatai s életükbe átfolyó val­lásossága lenne az igazi, sikeres gyógyszer. Nagyobb mértékben uralkodó azonban a vallástalanság a polgári rend között : men­jünk be vasárnap vagy ünnepnap valamely mesterműhelybe, noha már szinte dél van, a legényeket, néha gazda uramat is dolognál találjuk, ha felszabadulnak a műhelyasztaltól, első gondjuk valamely mulatóhelyre sietni, templomról szó sincs, és a vasárnapi vétkes munkáért kimulatja magát hétfőn, mert a­­Blaumontage el nem maradhat. Térjünk innét által műveltség nélküli pa­rasztjainkra : az ők egész vallásuk külső for­malitásokból és gyermekségük óta begyakor­lott szokásokból áll; mert a vallás’ dicső esz­méjét nem képesek elméjükkel felfogni, őket átalában csak a félelem tartóztatja el rosztól; azonban a jövendő élet’ pokla, Istenében egy büntető szellemnek képzete, igen módosított alakban van már most képzetében. Látja hogy a vallást hanyagon gyakorló ur, polgár, nem hoffy bűnhődnék, sőt néha gazdagodik, el­mulasztja ő is a templomot, melynek egyhangú szertartásai álomba szenderítik; siet a korcs­mára, mert a dorbézolás’ egykét órára felej­teti a világi gondokat; ha elöljárója’ figyel­­mét kikerülheti vagy pártfogásra számíthat, de kész a legundokabb tetteket elkövetni. Szin­te sokat is mondottam, de az elmondottakból, miknek igazságát senki sem tagadhatja, kivi­láglik, hogy az előbbkelők közt létező példák után a paraszt nem kis mértékben fajul és romlik. 2- ik elromlási, fajulási iskolája a paraszt­nak, a mezőn való pásztorlás. Minden gazda gyermekét, ha hét nyolcz évre felcseperedik, egyegy tehenével vagy ruhával küldi a me­zőre ; a tíz húsz mindennemű gyermekből ál­ló sereg, a­helyett hogy korán dologhoz szok­jék, henyélve éli le a drága nyári napot. Ki tagadhatja azt, hogy tizenkilenc’ becsületes szülök’ gyermeke egy vásottal egész nyáron által együtt lévén, mind a húsz erkölcstelen­né fajul! Itt tanulják parasztgyermekeink a henye élet mellett a czifra káromkodást, az emberek’ nem becsülését, a más’ tulajdoná­nak rombolását, elorzását stb. A mikorra fel­cseperedett a szolgalegény, már kiművelt kártevő, részeges, tolvaj, a más’ gabonáját, füvét megétetni, ellopni s azt pálinkáért el­adni legkisebb véteknek sem tartja; egyház­ba soha sem megy, még tisztes emberekkel sem társalkodik. Ki hirdeti neki az Isten’ igé­jét? avagy ki nyújt üdvös tanítást ? puszták’ fia­m! kinek minden szabad! csak ne lássa senki!! 3- ár és végtére nagyon kedvező alkalom népünk’ elveszülésére s ebből származó el­szegényedésére az oláhok közti sok ünnepe­lés ; mert ha felveszszük ünnepeiket, egy har­madát teszik a dologtevő napoknak. Ezt a bir­tokos nemesség, tulajdon papjaik igen jól tud­ják maguk­ hasznokra fordítni; büntetik a dolgozókat, de ha máshoz szegődik kalákába, az nem vétek; nagyobb része azonban egész nap henyél vagy részegeskedik, mi megint nem vétek. Hiában mondom én azt, hogy a dolog sehol nincs írva véteknek, ellenben an­nak a részegség, dorbézolás, jóravaló rest­ség , a papjára fog hallgatni, ki tiltja a mun­kát az­nap, ellenben fölmenti, ha hozzá egy­két pohár italért kalákába dolgozik. Mekkora

Next