Honismeret, 1978 (6. évfolyam)

ÉVFORDULÓINK - Margócsy József: Krúdy és szülőföldje

mindenki a múltjából akart megélni. Abból, hogy valamikor volt valami az apja vagy nagyapja. Furcsa, hetyke, legénykedő, virtuskodó Magyarország itt hortyogott, ásítozott, unatkozott, dologtalankodott, nyomorgott legtovább. Más­hol már beletörődtek az emberek, hogy vége a régi világnak, dolgozni, tanulni, igyekezni kell, hogy megélhessünk. A Nyírségben még mindig a követválasz­tást várták, a takarékpénztár körül sompolyogtak értéktelen váltókkal, az öre­gek a fiúk házasságától remélték sorsuk jobbrafordulását, vagy egy százesz­tendős családi per eldöntésétől. A fantasztikus tervek, légvárak, szépen kicir­kalmazott remények, édesded ábrándok jól kifejlődtek ezen a mocsaras, ködös, szegényes, kidőlt-bedőlt tájon. Mintha mindenkinek reskontó lett volna pár­nája alatt, amelyet egyszer okvetlenül kihúznak. Alig jutott eszébe valakinek, hogy dolgozni is kellene. Legfeljebb a vármegyét nyomorították meg, mert hisz az övék volt a megye. Szélmalmok mutogatták csonka vitorláikat a látha­táron, mint a vármegye régi hatalmát. Agarászbálokat tartottak, de egyik­másik, zsidó birtokosnak jobb agara volt már, mint az elnöknek. Kártyáztak, ittak, vetélkedtek, cifra kocsin jártak, hajdút tartottak, párbajoztak, barátkoz­tak, hangosak voltak a kurjantásaik, de már mindenki tudta, hogy vége a világnak." Az N. N. c. kötet első oldalain olvashatjuk ezt a tárgy­szerű képet az eltűnő világ atyafiságos légköréből, tétova mozdulatairól, elhalványuló körvonalairól. Hangulatá­ban, de valóságában készít vázlatot; nem is vázlatot, hanem plasztikus rajzot ad az át­menet lényegéről, s közben megannyi adatot közöl: olyanokat, amelyek annak ellenére lényegesek, hogy sokan rájuk se figyelnek. Minint Csehov a lassú tempójú színdarab­jaiban, Krúdy is fontosabbnak tartja az élet nehézségeinek felsorolásakor az agará­szati téren való bukást az egyéb — közgazdasági, morális — indokolásnál. Orosz elődje pedig — saját földbirtokos osztályának elmúlásában — például a cseresznyefák kivá­gásának fejszecsapásait, döntő hangulatát erősíti magas hangerőre a fináléjában... Ezért van a helytörténésznek még sok tennivalója, amikor Krúdyval foglalkozik. Mert Krúdy — mint minden írásában — a nyírségi témák feldolgozásakor is kereste azokat a rejtett összefüggéseket, rugókat, amelyek az események mögött találhatók, de a cselekmény lázas figyelése közben háttérbe szorulnak. A szereplők második rendjét, a főszereplők környezetében élők nem kevésbé fontos személyeit emeli ki írásaiban: ők is itt éltek, mozgatói voltak az eseményeknek, de eddig nem jutottak szóhoz, eddig nem figyelt fel rájuk senki. Meg is fogalmazta ezt egyik fontos írásában, amelyik nem is olyan régen kerülhe­tett a nagy nyilvánosság elé. A tiszaeszlári Solymosi Eszter c. regényére utalok. Itt, a bevezető fejezethez, csillag alatt, lábjegyzetet csatolt Krúdy és indokolja elhatározá­sát: miért is kell újra elővenni ezt a témát. „Eötvös Károly klasszikus munkája mellett alig lehetne valami újabb felfedezéseket írni a tiszaeszlári eseményekről, ha Eötvös Károly Szabolcs megyei ember lett volna, aki közelről, a legközelebbről látja és ismeri a nagy pör hőseit, mozgatóit, vizsgálóit, bíráit és körülményeit... Eötvös Károly nem ismerhette a tiszaeszlári pör előzményeit, úgynevezett „kulisszatitkait", mert dunán­túli ember volt. Éppen abból a szempontból íródtak ezek az itt-ott regényesnek látszó feljegyzések, hogy sok, eddig ismeretlen és érthetetlen dolgok megmagyarázatnak ve­lük, s így ötven esztendő távlatából kiegészítsük Eötvös Károly írói munkának is első­rendű ügyvédi emlékiratait." Krúdy nem tartotta fontosnak, hogy aláhúzza, kiemelje a mondataiból az itt kurzivált szavakat, az egész kötettel bizonyította itt összefoglalt álláspontának helyességét. Még azt sem mondhatjuk, hogy ez teljesen ismeretlen írói eljárás, fogás, akár a világirodalomban, akár nálunk. Elődje, Mikszáth is úgy kezdte országgyűlési karcola­tainak megírását, hogy nem is volt benn a parlamentben, hanem a kőnyomatos híradá­sainak szövegszerűen pontos tudósítása alapján rajzolta meg azt az embert, aki az el­hangzott szavakat ténylegesen elmondta, fölrajzolva a használt gesztusok, hangsúlyok kevésbé hiteles sorát, de amelyek segítségével a beszéd hatása, az ülésterem atmoszfé­rája valóságosabb és élőbb. * A bevezetőben említettük azt a három fő forrást, területet, amely környékén Krúdy egész életműve elhelyezkedik. Megmaradva nyírségi témánknál, önként kínálkozik egy párhuzam. Ugyanezt azt elhulló, elmúló dzsentrit ábrázolta Móricz is: a Kivilágos kivirradtig cselekménye pontosan nyomon követhető a Szakoly környéki világban, a Nem élhetek muzsikaszó nélkül mulatozó főszereplőjének még a modellje is valósá­gos: egy nyírbátori egykori dohánybeváltó tisztviselő modorát figyelte több estén­él-

Next