Honismeret, 2004 (32. évfolyam)

2004 / 1. szám - ISKOLA ÉS HONISMERET - Gyermekek a természetben (Szathmáry István)

Az énekórákon bemutatjuk a Kécske környékén gyűjtött népdalokat (pl. Kálmány Lajos gyűjtése), ismerkedünk a kécskei citerazenekarral, tanítunk dalokat a Tiszáról, illetve az egy­házi ünnepkörből, népzenei felvételeket mutatunk be, ismerkedünk a néprajzi és zenei lexi­konok, enciklopédiák közléseivel. A rajz és vizuális kultúra is személyiségfejlesztő hatású. Kécskéhez kötött téma: a család, a kécskei mézesbábos népművészet mestere, a kécskei bábosok megismerése. A kiskunfélegy­házi Kiskun Múzeumban tanulmányozhatók a népművészet emlékei, a város helytörténeti gyűjteménye, a kécskei fazekas­, valamint a kékfestő műhely ugyancsak érdekes látnivalókat kínál. Sor kerül a köztéri szobrok, emlékművek, középületek esztétikai elemzésére, a templo­mok neogótikus, késő barokk és klasszicista stílusjegyeinek, a jellegzetes polgárházak jellem­zőinek megfigyelésére, a kécskei nyári művésztáborban készült festmények, alkalmi tárlatok megtekintésére. Megfigyelhetjük a viselet változásait, népművészeti alkotások rajzolása, fes­tése szerepel az anyagban, népi játékokat készíttetünk. A 8. évfolyamon a népi építészet jel­lemzőivel foglalkozunk, megfigyeljük a település egyes részleteinek, utcaképeinek elemeit, a városrendezés tervét. A technika és életvitel ismeretkörébe tartozik, pl. a lakóhelyi környezet, a kertgazdálkodás, a népi építészet anyagaival, szerkezeteivel való ismerkedés, s a lakóhely vizsgálata a funkció, a célszerűség, az esztétikum és a forma összefüggései szerint. Az 5. évfolyamon esik szó nagy­anyáink ételeiről, a kenyérsütésről, a helyi öltözködési szokásokról, a 6. évfolyam a kender­munkát hozza közelebb, a 7.-ben a népi hímzések öltéstechnikáját és a környék közlekedésé­nek történetét mutatjuk be. Folyamatban van a testnevelés és sport, a tánc és dráma, a mozgókép és médiaismeret tan­anyaga helyi vonatkozásainak kidolgozása. A nevelők honismereti szemlélete segíti helyi tan­tervek megvalósításának sikerét. Tajti Erzsébet Gyermekek a természetben A természet szeretetét, a bennünket körülvevő környezet iránti fogékonyságot a gyerme­kekben lehet igazán elültetni. Aki ebbe nő bele, annak természetesessé válik, hogy mi csak egy része - igaz, a legnagyobb felelősséggel bíró része - vagyunk az élővilágnak, amit nem herdálni vagy pusztítani, hanem óvni kötelességünk. Ennek a gondolatnak a jegyében jött létre egy honismereti tábor Tiszaföldváron a Nemzeti Kulturális Alap, a Gyermek-, Ifjúsági és Sportminisztérium, továbbá a Honismereti Szövetség támogatásával. Harminckét 12-18 éves diák vett részt rajta dr. Kaposvári Gyöngyi, a szolnoki Damjanich János Múzeum muzeológusa vezetésével, kutatócsoportokra osztva, melyeket Bé­res Mária, dr. Jancsovicsné Varjú Róza, Kozma Csaba tanárok, illetve Mező­ Szilveszter és Pató Mária muzeológusok vezettek. A helyszín kiválasztása nem volt véletlenszerű. A Tiszazug sokak előtt ismeretlen varázsla­tos világát hálás feladat megmutatni a természet csodái iránt fogékony érdeklődőknek. Nem véletlen, hogy Tiszaföldváron egy ma is létező múzeumot hozott létre a tájegység értékeinek megőrzésére a közelmúltban elhunyt dr. Varga Lajos, aki hatalmas munkával gyűjtötte össze a vidék arculatát kialakító jégkorszak emlékeitől napjainkig mindazt, aminek mondanivalója van az emberek számára. A program egyik meghatározó részét e gyűjtemény megismerése je­lentette, de a foglalkozások zöme a szabad természetben folyt, hogy a városi életformához szokott gyerekeket ráébressze egy ma már háttérbe szorult, természetközeli életmód szépsé­geire. A gyermekek életkori sajátosságainak megfelelően váltogatták egymást az elméleti és a gyakorlati programok. Szlankó István nyugalmazott múzeumigazgató Tiszaföldvár történetét ismertette, kiegészítve a Tiszazugi Földrajzi Múzeum „Mi hát a varázs e tájon?" című kiállí­tással és városnézéssel, amihez a nagyobb rálátás kedvéért fölmentek a város református tor­nyába. Ugyancsak a múltat idézte dr. Tárnoki Judit régész elmúlt korok üzenetéről szóló elő­adása, együtt azzal a bemutatóval, melyet Horváth Mária restaurátor tartott a gyermekeknek, szemléltetve, hogyan kelnek életre az idő romboló munkájától megviselt régészeti tárgyak. 33

Next