Honismeret, 2009 (37. évfolyam)

2009 / 3. szám - ISKOLA ÉS HONISMERET - A helytörténet tanításáról, tanulásáról Orosháza példáján (Bárdos Zsuzsa)

Az Orosházán működő Békés Megyei Irodalmi Gyűjtemény sajátos profilja a paraszti, a munkás és katona önéletírások felkutatása, ösztönzés azok elkészítésére, rendszerezésük és publikálásuk. Ehhez tanulóink is hozzájárulhatnak ötleteikkel, a maguk készítette interjúkkal, a velük élő és általuk ismert idősebbek bevonásával. Néprajzi gyűjtemény létrehozása. Ha a nevét és adatait kérve biztosítjuk a tárgyak tulajdonosát arról, hogy adományai tisztes helyre kerülnek, általában örömmel válik meg tőle. A létrejövő kiállítás meg­nyitásakor büszkén nyugtázza gesztusának fontosságát. Háborús anyagok gyarapítása. Sajnos leginkább már csak a második világháború túlélőitől lehetsé­ges anyagokat gyűjtenünk, ám ezt mindenképpen szorgalmaznunk kell, tanulván az első háborúból ha­zakerültek iránti mulasztásainkból. Orosházán mód van a paraszti élet anyagai mellett a régi polgári miliővel kapcsolatos tárgyak gyűj­tésére is. Tanulságos a régi, kereskedelmi forgalomból származó, vagy maguk készítette babák és egyéb játé­kok, háztartási eszközök és ruházat gyűjtése. Családi indíttatásból néhány tanítványunk számára izgalmas feladat lehet az egyházközségek história domusainak, anyakönyveinek tanulmányozása, kutatásuk eredményének látványos megjelení­tése időszalagokkal, topográfiai játékokkal. Meglepetésekkel is szolgálhatnak a még mindig felderítetlen papírrégiségek (könyvek, oklevelek, térképek, képeslapok), különösen izgalmas a gyerekeknek a településen készült régi felvételek és a mai fényképek összehasonlítása. Az utóbbi évtizedek változásai alkalmat adnak a címerek gyűjtésére, kiállítására. Az intézmények régi jelzeteire (táblák, címerek, cégérek) bukkanni nagy szerencse. Az egyesületi és pártjelvények, ki­tüntetések hasonlóképpen érdemesek a megőrzésre. Látványos, de időigényes a diorámák, életnagyságú makettek készítése (pl. Justh Zsigmond paraszt­színházának kialakítása). A számítógépes játékokon edződött fiatalokat is lekötheti az időlabirintus építése. Elkényelmesedett világunk izgalmas kontrasztja az ősi szerszámok készítése és használata a maiak­kal összevetve. Hálás feladat a helyi és környékbeli receptek gyűjtése, gasztronómiai ínyestár létrehozása, kóstolók­kal, vendéglátással. Rendszeres és összehangolt tevékenységet, kitartást igényel a helyi szobrok, emléktáblák történeté­nek feldolgozása, fényképeikkel városi térkép kialakítása. Szükség esetén célszerű azokat gondozni, védeni a rongások ellen. Helyszűke miatt könnyen lemondunk a szabadtéri múzeum, az emlékkert létrehozásáról, noha hatá­sa mással pótolhatatlan. Egy-egy ünnepi alkalommal ültetett, táblácskával ellátott fa évtizedekig őrzi szándékainkat. 6. A szakköri kereteken túl is számos lehetőség kínálkozik a helytörténeti nevelésre. Színt és változatosságot jelentenek a diákok számára a múzeumi órák, amikor a helyi szakemberek segítségével a tananyaghoz kapcsolódóan valamelyik múzeum falain belüli tárlatvezetésekkel, egyes kiemelkedően fontos tárgyak ismertetésével, ottani és mobil interaktív bemutatókon veszünk részt. Az olykor tanulásra és gyermekmegőrzésre szűkülő délutáni napközis foglalkozások színesítésére mind az alsós, mind a felsős korcsoport számára ajánlhatjuk a helytörténeti munkát. A rendszerességet segíti a ,,Hónapsoroló" videokazetta, a „Jeles napok" című kötet, a népi kalendárium. A forma is sokfé­le lehet: a népi játékoktól a fazekasságon, a szövésen, a kamatálazáson, csuhéjázáson keresztül a drá­majátékig és tovább. Vidékünk szegényedő, de még létező tájnyelvi sajátosságait nagyszülők, kistestvérek bevonásával hangzó anyagok gyűjtésével örökíthetjük meg, irodalmi és folklór szövegeket rögzíthetünk. Mai jelleg­zetességeink feltérképezését szolgáljuk a szófordulatok, ráolvasások, átkok, viccek gyűjtésével. Móricz 1927. februári orosházi látogatásának évfordulóin a vállalkozó kedvűek különböző műfaj­okban tollforgató versenyt szerveznek (interjúktól a meséken, a lírai alkotásokon, anekdotákon, élet­rajzokon át a mondákig.). Ösztönző lenne a sikeres művek csokrából évenként megjelentetett füzetecs­ke, az önkormányzat kiadásában. 21

Next