Honismeret, 2017 (45. évfolyam)

2017 / 2. szám - ÉVFORDULÓK - Debreczeni-Droppán Béla: Stróbl Alajos Arany János-szobra a pesti Múzeumkertben

köszönte Pekár fáradozásait.”44 Ezt köve­tően új modellt kellett keresni, amelyben Strobl barátja, Justh Zsigmond író segített, akinek Békés megyei birtokán, Szentetor­­nyán egy kis színház is működött, ahol a színdarabokat paraszt színészekkel adták elő. Strobl itt talált egy olyan ősmagyar tí­pusú modellt, akinek fejéről rögtön egy kis­­vázlatot készített, majd egy portrészobrot. Tehát ennek az ismeretlen békési magyar parasztembernek portréja után született az arc Toldi alakjához, míg magához az alak­hoz Porteleky László (1870-1953) vívóbaj­nok, ekkor negyedéves joghallgató és a Magyar Atlétikai Club számos atlétája ült modellt.45 Stróbl Alajos mindenre figyelt, a legki­sebb részletet is hitelesen szerette volna el­készíteni. Ezért pl. Toldi alakjához a Nem­zeti Múzeum Érem- és Régiségtárából mű­tárgyakat kölcsönzött. A múzeumi irattár­ban fennmaradt erről egy akta, amelyben Hampel József, a Régiségtár vezetője (őre) arról tájékoztatja a múzeum igazgatóját, A Toldi-szobor gipszmodellje Stróbl Alajos műtermében Pulszky Ferencet, hogy Stróbl egy vassal­ (Stróbl Mihály: A gránitoroszlán. Bp., 2003. 48.) kantyút és egy buzogányt kér a gyűjteményből mintául az Arany-emlékműhöz készülő Toldi-szobor­­hoz. Hampel az egy hét időtartamra kérelmezett kölcsönzést a következő támogató szavakkal terjesztet­te elő főnökének: „Tekintve, hogy a kiválasztott két tárgy nem unicum a maga nemében és hogy helyben való használatra kívánja, a­hol esetleg rögtön is visszaszerezhetjük, ha szükség van a tárgyakra, végül tekintve a közhasznú czélt, úgy hiszem, hogy Stróbl Alajos úr kérelme a kellő biztosítékok mellett telje­síthető volna.” Az irat hátoldalán Pulszky s. k. jóváhagyása olvasható. Az előterjesztés utáni nap, 1891. június 27-én a mester már hozzá is juthatott a két múzeumi tárgyhoz, amit az aktában szintén megtalál­ható térítvényből tudunk. Innen derül ki, hogy mely tárgyakról is van szó: egy pár reneszán­szkori vas­sarkantyúról (jegyzőkönyvi száma 566/75) és egy vasbuzogányról (leltári száma: Arm. Jank. 44). A kölcsönzéskor - akárcsak ma - a tárgyak értékét is meghatározták, amely a Nagy Géza múzeumi segéd­őr által kiállított térítvényen a következő megfogalmazásban szerepel: ,új tárgyak értéke kölcsönös egyezség útján 230 forintban (buzogány 200 frt., sarkantyúpár 30 frt.) állapíttatott meg Hampel és Stróbl urak által.”46 A vassarkantyú esetében a megadott jegyzőkönyvi számot nem találtuk, így a tár­gyat sem, de nem kizárt, hogy arról a vassarkantyúról van szó, amelyet vizeki Tallián Lajos 1875-ben ajándékozott a Nemzeti Múzeumnak.47 A Jankovich Miklós híres gyűjteményéből származó buzogány azonban biztosan megvan: a XVI. század közepéről származó itáliai aranyozott vas fegyvert - amelyet Jankovich 1809-ben vett Eszéken 38 arany dukátért­­ a Történeti Tár Fegyvergyűjteményében őrzik.48 Toldi Miklós teljes életnagyságú alakjának agyagmintája 1891 júliusában készült el. Az Arany-szobor bizottság tagjai 1891. július 25-én Stróbl epreskerti műtermében tartották ülésüket, amelynek fő napi­rendi pontja a szobor megtekintése volt. Ekkor döntöttek arról, hogy a szoborminta alkalmas-e „köszöntésre”, azaz az ércöntés alapjául szolgáló gipszminta elkészítésére. Az Eötvös Loránd elnökleté­vel helyszíni szemlét tartó bizottság a mintát alkalmasnak találta és, hogy milyen mértékben nyerte el a 44 Stróbl Mihály: A gránitoroszlán. Stróbl Alajos, Bp., 2003. 53. 45 Uo. 46 Magyar Nemzeti Múzeum Irattár (MNMI). Érem- és Régiségtár 201/1891 47 MNMI 111/1875. 48 A műtárgy leltári száma: 54.1920. A múzeum tulajdonába 1836-ban került, amikor az országgyűlés határozata alapján megvették a Jankovich-gyűjteményt. Az 59 cm hosszú, 10 cm átmérőjű és 1,290 kg súlyú buzogány le­írása a következő: a fej nyolc karimával van ellátva, alakított széllel és középen hegyes kiszögelléssel. Koráb­ban a teljes fej aranyozott volt. Az üres, csőszerű nyél hosszában bordázott. A két végén recézett gyűrűvel ellá­tott nyélen nyomokban aranyozás látható (Kovács S. Tibor: Maces, War-Hammers and Topors from Hungarian Collections. Bp., 2016. 66.).

Next