Honvédségi Szemle 1991/2

1991 / 9. szám - AKTUÁLIS - A kollektív biztonsági rendszerig még hosszú az út (Varga Mihály alezredes)

Szabó László őrnagy, a HM Biztonságpo­litikai és Nemzetközi Főosztály munka­társa: A jövő biztonsága gazdasági kér­déssé válik. A Szovjetuniónak ebbe a gaz­dasági kérdés-tény komplexumba kell(le­­het) integrálódnia. Ha nem tud, kirekeszti magát s nélküle (de nem ellenére) jön létre az új alapú biztonság. Dr. Deák Péter nyugállományú ezredes, a Biztonságpolitikai és Honvédelmi Kutatá­sok Központja igazgatója: Felemásan, de Európában volt biztonsági rendszer. Konfrontatív. Egyensúlyra épült. A VSZ megszűnésével megbillent ez a biztonság és a biztonság szavatolása. Intézményi szempontból kétségtelen tény, hogy a VSZ megszűntével biztonsági vákuum van. Ha van vákuum, hogyan szüntethető meg? Egyrészt vannak spontán kitöltő tényezők: NATO, Helsinki folyamat, regionális szervezkedés. A hivatalos folyamatok beindulását pedig az jelzi, hogy napirendre került az európai bizton­sági rendszer megteremtése. Ennek pillé­rei már állnak, hiszen összeurópai érde­keket szolgálnak a bizalomerősítő intéz­kedések, az ellenőrzések, a fegyverzet­­csökkentési megállapodások. Dr. Poli László, a Magyar Külügyi Intézet tudományos munkatársa: Általános jelen­ség, hogy a VSZ-ről csak negatívan szól­nak. Holott biztonságot - egyfajta bizton­ságot - teremtett, garantált. A Nyugat azonban jelenleg csak informális garan­ciát tud nyújtani a biztonsági vákuumban, ami most van. Dr. Kiss László, a Magyar Külügyi Inté­zet osztályvezetője: Egy formalizált szövet­ségi rendszerhez való tartozás nélkül sincs biztonsági vákuum Kelet-Közép- Európában. Valamiféle rossz érzés persze van, de minél jobb a kapcsolódás Nyugat- Európához, annál inkább eltűnik a vákuum-érzés. Az új típusú alapszerződé­sek, amelyeket kötöttünk, már biztonság­­politikai relevanciával is rendelkeznek s ez is hozzájárul a vákuum-érzés csökke­néséhez. Gyuricza Béla altábornagy, hadseregpa­rancsnok: A rendszerváltás folyamatával felgyorsult a biztonságpolitikával való foglalkozás. Eközben a biztonságpolitika és a védelmi politika fogalma keveredik. Ez onnan ered, hogy egy sor tényező még nem alakult ki, jelentőségét még nem minden esetben lehet látni. Ezért fontos a fogalmak pontos használata, adekvát válasz ugyanis csak így lehetséges a feltett kérdésre. Mélykúti Ferenc, a Magyar Külügyi Inté­zet munkatársa: Átmeneti helyzet van s az intézményrendszerek is ehhez a helyzet­hez kapcsolódnak, vagyis azok is csak átmenetiek. Egy sor nehézség ebből fakad, így például a kapcsolatokat újjá kell szervezni, alakítani, vagy új bizton­ságpolitikát kell teremteni, hiszen eddig nemzeti biztonságpolitika nem volt. Min­den gyötrelem ebből ered. Jean Jeunehomme ezredes, a Védelmi Tanulmányok Központja igazgatója: A demokrácia és a piacgazdaság megterem­tése nem megy konfliktusok nélkül. Eze­ket a veszélyforrásokat nem szabad lebe­csülni. Willy Simons ezredes, egyesített vezérkar Védelempolitikai és Fegyverzetellenőrzési osztályvezető: A visegrádi trilaterális szö­vetség már nemcsak nemzeti, hanem regionális biztonságpolitika létezését jelenti. Ez is egy lépés az összeeurópai biztonsági rendszer megteremtéséhez, de csak akkor, ha az együttműködések nyi­tottak. Egyébként néhányan a küldöttsé­günkből azt valljuk, hogy a kétoldalú szerződésekben ne legyenek biztonság­­politikai kitételek. James Holcomb alezredes, a NA­TO Leg­felső Parancsnokság tanulmányi csoportja: Jó lenne, ha a magyar honvédség hadi­­technikai, fegyverzeti ellátását a talpra álló magyar hadiipar, a keleti beszerzések és a nyugati vásárlások oldanák meg. Jávor Endre ezredes, a HM Biztonságpo­litikai és Nemzetközi Főosztály főosztályve­zető-helyettese. A vákuum létével vagy nem létével kapcsolatban mindenekelőtt .

Next