HUNGARIAN STUDIES 17. No. 1. Nemzetközi Magyar Filológiai Társaság. Akadémiai Kiadó Budapest [2003]

Thomas Cooper: Mimesis of Consciousness in the Fiction of Zsigmond Kemény

MIMESIS OF CONSCIOUSNESS IN THE FICTION OF ZSIGMOND KEMÉNY 131 As soon as he was alone Gyulai thought of Senno, and the thought condemned him, tyrannically and unjustly. His conscience, the judge bribed and corrupted by false reasoning, never wanted to believe that he had had the prisoner of the bastion killed because, out of loyalty to the family of the Prince, he had wanted to provoke Báthory Boldizsár to commit an offense against public order. In vain Gyulai explained to him the circumstances, in vain he described all his former fights, in vain he conducted him to the dungeon of Fogaras, where he had sat shackled, only then to win back at the hands of Zsigmond's father both his freedom and honor, (...) because his overly rigorous judge, the stubborn conscience, listened to the accused's pleas with a bemused smile, and with cold words, like so many daggers, answered: My good friend, you rave, you are delirious, and that is why you imagine your deeds so poetic and romantic. Matters are otherwise. You murdered Senno out of revenge, your genteel pride could not tolerate the cursings of a common man. You are a delicate yet fero­cious lord. Yours is the spirit of the minion of Tiberius or Caligula moved into the favored advisor of Zsigmond. Oh, I believe that you were the one who murdered Agrippina and the mother of Nero! You are an evil creature, and whatever protests you make, you are eter­nally damned. 2 Cohn contends that passages of quoted monologue like this one, in which a character refers to himself in the second person, "seem to confirm Freud's notion that the voice of the conscience (the superego) is constituted through the inter­nalization of the parental voice, or the voices of other authority figures." 87 Whether or not such a passage confirms Freud's view, it indicates, at least, that the concep­tion of consciousness as an amalgamation of competing voices was a theme in literature well before the advent of modern psychology. A more vivid example in support of this notion of the internalization of the voice of authority is found in Kemény's Widow and Daughter. Mrs. Tarnóczy Gyulai, mihelyt magányban volt, Sennóra gondolt, és e gondolat elítélte zsarnokul, igazságtalanul. Lelkiismerete, az álokoskodásoktól megvesztegetett bíró, sohasem akarta hinni, hogy a bástyarab azért öletett meg, mert Báthory Boldizsárt törvénytelenségre kellett izgatni a Kristóf háza iránti hála miatt. Hasztalanul beszélt el Gyulai neki minden körülményt, hasztalan világosította föl régi küzdelmeiről, hasztalan vezette őt a fogarasi börtönbe, hol bilincsre volt verve, és Zsigmond atyjától egyszerre nyerte a szabadságot a becsülettel vissza, (...) mert túl szigorú bírája, a makacs lelkiismeret, misztikus mosollyal hallgatta a vádlott mentségeit, s fagyos szavakkal, melyek megannyi gyílkok valának, válaszolá: "Jó barátom, te őrjöngsz, s azért képzeled ily költőinek, ily vadregényesnek tettedet. A dolog másként áll. Te megöletted Sennót bosszúból, úri gőgöd nem tűrhette egy porembernek szitkait. Te kényes nagy úr vagy és vérengző nagy úr. A te szellemed Tibérius vagy Caligula valamelyik kegyencéből költözött Zsigmond kegyencébe. Én elhiszem, hogy Agrippinát és Néró anyját is te gyilkoltad meg. Ah, gonosz lény vagy te, s bármint szabadkozol, elkárhoztál. {Gyulai Pál. Vol. II, 306-307.)

Next