Hungarológiai Értesítő. IV. évfolyam 1-4. szám. Nemzetközi Magyar Filológiai Társaság (1982)

I. Könyvismertetések - Magyar irodalomtörténet, 1980

Az érdeklődési körünkbe vágó három irodalmi tárgyú tanulmány szerzője más­más módszerrel dolgozza fel választott témáját. Dénes Tibor A múltból a holnapba­­ a honból az otthonba című esszéje a költészettel foglalkozik, négy antológia — a Tíz év (1956), Füveskert (1957), Kilenc költő (1969) és az Új égtájak (1969)­­ köré csopor­tosítva mondanivalóját. Méltatja a szerkesztők, Csiky Ágnes Mária, Tollas Tibor, Szabó Zoltán, Juhász Vilmos és Gömöri György érdemeit, de nem hallgatja el kritikai észrevé­teleit sem. Meg sem kísérli, hogy felvázolja a nyugati magyar költészet poétikai tipoló­giáját, ehelyett személyes hangon olvasói élményeiről számol be, s ezt a szellemes tájé­koztatást kapcsolja össze értékelő megállapításokkal. Tizenöt költőt tárgyal részlete­sebben, Határ Győzőtől Gömöri Györgyig, Faludy Györgytől Thinsz Gézáig, méltatá­sait két ízben töri meg nagyon éles kritikai elutasítás — Fáy Ferencről és Kemenes Gé­fin Lászlóról szólva — és Papp Tibor líráját elemezve sző az elismerés szavai közé fenn­tartásait jelző észrevételeket. Kabdebó Tamás A nyugati magyar széppróza műfaji ka­tegóriái című tanulmánya címével is jelzi, hogy a szerző, ha mégoly röviden is, a tárgy rendszeres áttekintésére vállalkozott. A nyugati magyar prózaíró nehézségeinek és heyzeti előnyének ecsetelése után elemzési, módszertani modelljét ismerteti, melynek legbelső körében az élményanyag helyezkedik el, ezt övezi a regény és novella műfaja, majd a külső körben a kritika és az esszé különféle fajtái kapcsolódnak a szorosan vett irodalomhoz. Ezeken az övezeteken kívül találhatók azok a tárgykörök és diszciplínák, melyek „összeköttetést tarthatnak a szépprózával, holott ez létjogosultságuknak nem feltétele". Kabdebó Tamás ide sorolja az irodalomtörténetet, a történettudományt, filozófiát, sport- és politikai újságírást, a retorikát, teológiát, igehirdetést; példaként említve Hanák Tibor filozófiai tárgyú, Bogyay Tamás, Gosztonyi Péter, Ferdinandy Mihály történetírói munkáit, Czigány Lóránt, Fáy Attila, Karátson Endre, Kibédi Varga Sándor irodalomtörténeti műveit, Gábor Áron regény formájú politikai újságírását, Csernohorszky Vilmos retorikáját, Szépfalusi István és Trombitás Dezső protestáns ige­hirdetését, Békés Gellért és Szabó Ferenc katolikus teológiai működését. A kritikai iro­dalom válfajai közül a kritikai esszét, a könyvkritikát és az irodalmi igényű társadalom­kritikát említi, mindegyiket nevekkel, példákkal szemlélteti­k Albert Páltól Szabó Zol­tánig, a „legnagyobb magyar esszéista" jelzővel Cs. Szabó Lászlót tünteti ki. A szűkeb­ben vett szépprózának mindössze néhány lapot szentel, a tanulmány befejező részében jelzi csupán, hogy Márai Sándor, Lénárd Sándor, Újváry Sándor, Szász Béla, Kovács Imre, Domahidy András, Monoszlóy Dezső, Karátson Endre, Ferdinandy György és Határ Győző műveit tekinti figyelemre méltónak. Pontosan azt adja, amit ígér Borbándi Gyula Az amerikai magyar irodalom intéz­ményei című tanulmánya, melyet a szerző szerényen csupán „egy vázlat vázlatá"-nak nevez. Valójában tömör, lényegre tapintó összefoglalás, kiegészíti azt az 1975-ben kö­zölt áttekintést, amelyet Borbándi a nyugat-európai magyar irodalom intézményrend­szeréről készített. A tanulmányban pontos adatok sorakoznak arról, hány magyar író él Amerikában, mennyire tehető a magyar egyetemi tanárok, kutatók, előadók, könyv­tárosok száma. Külön foglalkozik a magyar nyelvű folyóiratokkal és hírlapokkal, a ki­adókkal, az írói körökkel és az értelmiségi szervezetekkel. A nyugat-európai és az ame­rikai magyar irodalmi életet összevetve, végül azt állapítja meg, hogy „a nyugat-európai mintha jobban alkalmazkodnék az írók igényeihez és várakozásaihoz azzal, hogy igény­be veszi közreműködésüket, lehetőséget ad az írók és olvasók közötti kapcsolatok elé-

Next