Hunnia, 1994 (50-61. szám)

1994 / 60. szám - A KDNP Tényfeltáró Bizottságának jelentése

A KDNP Tényfeltáró Bizottságának jelentése - avagy, hogyan fosztják ki az országot - 1. Előzmények A KDNP Közgazdasági Bizottsága már legelső munkaanyagaiban felhívta a döntéshozók figyel­mét a hazai privatizációs gyakorlat hibáira; rá­mutatott:­­ szakmailag megalapozatlan (téves) dönté­sekre, illetve annak következményeire, továbbá ezeknek a döntéseknek a tovagyűrűződő (gazda­sági, szociális, regionális stb.) hatásaira; - az Állami Vagyonügynökség tevékenységét meghatározó jogszabályi háttér, valamint a mű­ködést rögzíteni hivatott belső szervezeti és mű­ködési szabályzatok fehér foltjaira; - a tranzakciókat irányító munkatársak hete­rogén felkészültségére és szakmai gyakorlatára, illetve az ebből származó veszélyekre; - az adásvételi szerződések jogi, etikai és mo­rális problémáira; a népgazdaságot érintő káros következményekre. A vázolt ismeretanyag birtokában a KDNP el­nöksége a privatizációt irányító miniszternél több alkalommal kezdeményezte a privatizációs gya­korlat felülvizsgálatát, a jogszabályi hézagok fel­tárását, a folyamat leszabályozását, mindenki szá­mára hozzáférhető pályázati és bírálati rendszer, valamint szakmai és etikai kódex kidolgozását. Az Elnökség kezdeményezésére a tárca nélkü­li miniszer (a közhangulat nyomásának is enged­ve) 1993 májusában hozzájárult, hogy a koalíciós pártok szakembereiből megalakuljon az a Tény­feltáró Bizottság, amely informálódhat az ÁVÜ szervezeti felépítéséről, működéséről, eljárási rendjéről, konzultálhat az érintett szakterületi vezetőkkel. A Tényfeltáró Bizottság első megbeszéléseit követően a KDNP szakértők előtt világossá vált, hogy: 1. az MDF által delegált szakemberek „érde­keltsége", a Kisgazda 36-ok szakmai háttere és tá­mogatottsága nincs összhangban a kezdeti elkép­zelésekkel; 2. a vizsgálatot ugyan legfelsőbb szinten (pártközi egyeztetéssel) kezdeményezték, de az ÁVÜ középszintű vezetői (szervezeti egységei) nem kaptak tájékoztatást (utasítást) a Tényfeltá­ró Bizottság jogosítványairól (betekintés, iratok másolása stb.), így a továbbiakban arra csak na­gyon korlátozott módon volt lehetőség; 3. az ÁVÜ illetékes vezetői - látszólagos együttműködési készségük ellenére - egy-egy konkrét eset kapcsán zárolták, illetve „titkosnak" minősítették a tényállapot feltárásához és elem­zéséhez szükséges lényegi információkat. A Tényfeltáró Bizottság a fentiekben vázolt korlátok mellett a célul megfogalmazott feladat megoldása érdekében: - az ÁVÜ gyakorlatát folyamatosan ütköztet­te a KDNP privatizációs stratégiájával és gazda­sági programjával; - elemezte (elemzi) az állampolgári bejelenté­seket, amelyek egy-egy vállalat vagy éppen egész iparág kapcsán felhívják a figyelmet a hibás dön­tésekre, előkészítési hiányosságokra, jogilag és etikailag is súlyosan kifogásolható személyi összefonódásokra, vagyonkimentési és átmenté­si kísérletekre, illetve annak „eredményeire". A Tényfeltáró Bizottság közel féléves vizsgá­lata során áttekintette:­­ a privatizáció jogszabályi hátterét; - az ÁVÜ privatizációs gyakorlatának pályáz­tatási és elbírálási rendjének változását; - az ÁVÜ Szervezeti és Működési Szabályza­tát, szervezeti felépítését, munkamódszerét, sze­mélyi feltételeit, az ún. „belső" és „külső" tanács­adói hátterét; - az ÁVÜ-ről készített Állami Számvevőszéki jelentést. Jelentésünk első részében vizsgálatunk alap­ján leszűrhető, általánosítható megállapításokat rendszereztük. A függelék privatizációs esetek tényszerű összefoglalásával alátámasztja az elő­zőekben rögzített hiányosságokat. 2. A vizsgálat megállapításai 2.1. A privatizáció jogi háttere, jogszabályi és etikai hiányosságai A jogi szabályozást áttekintve a hazai privati­záció rövid történetében több szakasz különböz­tethető meg. Ennek tényszerű összefoglalását azért tartjuk indokoltnak, mert nemzeti vagyo­nunk magánkézbe adása olyan jogi és eljárásren­di bizonytalanságok közepette kezdődött, amely teret engedett a szakmai dilettantizmusnak, a fel­készületlenségnek, a sanda szándékoknak és tö­rekvéseknek. 1. Az állami tulajdon részarányának csökken­tése, az ún. spontán privatizáció, a nyolcvanas HUNNIÁI 31

Next