Hunnia, 1998 (98-109. szám)

1998 / 102. szám - Jack Howe: Írország: An angolok bűnei

A I világ hozzászokott ahhoz, hogy történeteket hall rém- s tettekről, amelyeket szem- I mel láthatóan minden nép elkövetett, csak az angolok nem. Az angolbarát világhatalom azt a benyo­mást akarja kelteni, hogy Anglia, az „anyaország", mindig a haladás, a civilizáció és az emberség erőténye­zője volt. Semmi sem áll ennél mesz­­szebb a valóságtól, mint ahogy kü­lönösen ez a tudósítás mutatja az an­golok írekkel szembeni magatartásá­ról. Az írek ott tartanak, hogy elnyerik Írországnak azt a jogát, hogy Írország legyen. Ez azonban hosszú és ke­mény harc volt. Egyetlen nemzet sem szenvedett el idegenektől annyi elnyomást és rémtettet, mint az írek. A Szent Patrik néven közismert nagy Luccat volt az első, aki ugyan maga nem volt született ír - hanem valószínűleg angol, de először emelte fel hangját az angol elnyomás ellen. Szavait gyakran idézték az elmúlt 800 esztendő alatt: „Írországban születni bűntett? Nem ugyanaz az Istenünk, mint nektek?” Jóllehet, angol katonák már Szent Patrik idejében megpróbáltatásnak tették ki Írországot, az első huzamos­abb invázió 1169-ben történt, és a hagyomány szerint ezzel kezdődtek a rémtettek. Az invázió a normann­ val­­lon Richard de Clare vezetésével történt, akit országszerte „Strong­­bow" néven ismertek. Strongbow em­berei vetették meg lábukat Erinben, ahogy költői nyelven Írországot nevezik. Legyőzték az íreket, és negy­ven foglyot ejtettek. Ezután a foglok nemi szervét letépték, majd a szik­lazátonyról a tengerbe vetették őket, így adtak ízelítőt Írországnak a beto­lakodók kegyetlenségéből. Ezentúl ez következett századokon keresztül. A külföldi betolakodók következő tette Waterford városának bevétele volt, ahol a lakókat lemészárolták. Ezután Beathbe és Breffinbe nyomul­tak, és mindent elpusztítottak, ahol keresztülvonultak. A normannok nemcsak gyilkos­sággal és barbarizmussal jelezték elő­nyomulásukat, hanem abban is ki­ .­s.ORSZÁG tűntek, hogy templomokat és kolos­torokat raboltak ki, égettek porig, és gyakran lakóikat is megölték. Ez nem történt minden irónia nélkül, mert az angolok, akik Írországba betörtek, azzal mentegetőztek, hogy az „egy­házat” akarják megmenteni Írország­ban. Inváziójukhoz az engedélyt a pápától, egy angoltól, kapták. Normann­ angol papokat vittek Ír­országba, ahol azok az angol király alkirályaiként ügyködtek. Nagy vehe­menciával hirdették a szószékről, hogy Isten előtt nem bűn írt ölni. Ez természetesen jóval VIII. Henrik előtt történt. Henry of London volt Dublin ér­seke, rétege tipikus képviselője. Hogy Dublin erődjét felépíthesse néhány templomot leromboltatott. Kóstolót adott az íreknek az idegen földbirto­kosság fogalmából, amikor bérlői tu­lajdonosi okleveleit elégette. Ezért kapta a „Scorch Villain”, „oklevél­égető”, vagy „Bum-Bill”, „tűz-Bill" gúnynevet. 1367-ben lépett érvénybe a Kil­kenny szabályozó rendelet, amely harcot indított az ír nyelv, zene, kultúra, törvény, játék, mulatság, erkölcs és szokás, valamint a keres­kedelem és kézműipar ellen. Az angol püspökök és érsekek kiátkozással fenyegették meg azokat, akik a tör­vénynek nem engedelmeskedtek. Ha egy lovast megláttak ír módra lovagolni, vagy gall ízlés szerint öltözni, vagy ha nem „rendes angol fejfedőt" viselt, „tanácsos és törvé­nyes” volt a vétkest megölni. Még a bajuszviselet is, mint amilyen az európai kontinensen is divat volt­­ és nem az angol módra leborotvált felső ajak, a parlamenti határozat szerint halálbüntetést vont maga után. A de­likvens tulajdonának az angol koro­nára kellett szállnia. Az idegenek elpusztították Armagh egyetemét, háromezer diákjával és híres professzoraival együtt. Az egye­tem az írek és a skótok nemzeti egye­teme volt. Az angol-ír kapcsolatok legna­gyobb rejtélye közé tartozik, hogy az angol barbárok kifürkészhetetlen o­­koknál fogva civilizáltnak tartották magukat, az íreket pedig primitívnek. Erin azonban már akkor vezető sze­repet játszott a nyugat-európai kul­túrában, amikor Anglia még sötét időkben élt. Figyelemre méltó az is, hogy az írek legnagyobb kulturális teljesítménye­iket akkor érték el, amikor az idegen üldözés a legszörnyűbb volt. VIII. Henrik 1515-től, uralkodá­sának kezdetétől fogva átvette az írek megsemmisítésének gyakorlatát. Hi­vatalnokainak szigorúan titkos utasí­tásokat adott, hogy Írország keres­kedelmét és iparát minden elképzel­hető módon gúzsba kössék. Nicholas Bagenalt, aki gyilkosként megszökött az angol igazságszolgál­tatás elől, Észak-Írország rendőrfő­nökévé nevezték ki. Kíméletlenül megkezdett mindent lemészárolni, még a legelőkön a füvet is felperzsel­te­tte. Minden élőt megöletett, elpusz­­títtatta a lakóhelyeket és a templo­mokat. Anglia elnyomási kísérlete mindig balul ütött ki abban az értelemben, hogy ahelyett, hogy az írek életkedvét megtörte volna, az elkövetett népirtás csak elszántabbá tette őket, hogy megmaradjanak. Az ír kultúra ellen hozott büntetőtörvények odáig hatot­tak, hogy az emberek egyre jobban ragaszkodtak hozzá. A kolostorok, templomok és isko­lák lerombolása Írországban a beto­lakodók szenvedélyévé vált. Bármi­lyen ír irat birtoklása halálbüntetést vont maga után. Költőknek és törté­nészeknek kellett a szirtekről a ten­gerbe vetni magukat, könyveiket és családfáikat pedig elégették. Senki­nek nem volt szabad tudni többé a saját nagyapjáról se. „Véreskezű Mária”, VI.­ Edward katolikus nővére sem uralta Íror­szágot izgalmasabban, mint két pro­testáns előde. Akár katolikus, akár protestáns volt Anglia, Írország szá­mára vad zsarnokságával mindkettő egyforma volt. I. Marie volt az első, aki elkezdte Írországot angol telepesek­kel gyarmatosítani. Írországban azonban a vallási bi­­zottság sohasem talált viszonzásra. I­IHyjimenK

Next