Hunnia, 1998 (98-109. szám)

1998 / 106. szám - Ravasz László: Kőrösi Csoma Sándor

,,Én a székely nemzetség szü­lötte vagyok. Ez a magyar nemzetnek azon törzse, mely a kereszténység negyedik szá­zadában a régi Dáciában tele­pedett le s jelenleg Erdély nagyfejedelemségét lakja. ” Székely hegyekből messze Ázsiába, Az őshazába vándorolt ki ő, Feje felett a vén, szent Himalája, Tán öregebb, mint maga az Idő. Ott rótta a betűket és kereste Puszták homokján vérei nyomát, Meglátogatta ínség, balszerencse, De ő csak várt és vándorolt tovább. A régi hon új fényre földendt már, De ő nem tudta, ő a múltba ment, A hegyre tartott, fias örök derű vár És egyre telt, csak telt pergament... (Ének Körösi Csornáról)­emmi sincs, ami úgy szű­kölködnék romantika nél­kül, mint egy szürke tudós­nak az élete, még ha Körösi Csorna Sándornak hívják is az illetőt. Életébe nem szövődött bele szerelem, kalandos, halálos mérkőzések nem izgatják a reá figyelőt. Egyebet sem csinált, csak tanult, még­hozzá a világ legunalmasabb tudományát, filoló­giát, aztán tanított, kevés embert, akiket nem is ő, hanem tárgya érdekelt. Ezenfelül vándorolt és írópad mellett ült, szakadatlan mun­kában fogyasztva el életének lassan lehulló aranyszemeit, mint egy ho­mokóra. Elindult mint székely lófő gyerek a háromszéki Szépmezőről, s meghalt Daijeelingben, India és Tibet kapujában, a Himalája orcája előtt, mint az angol tudóstársaságok dísze, a Tibet-kutatás megalapítója és egyik legnagyobb mestere. Mikor született, zúgott a francia forradalom, mikor meghalt, kibontakozásához közele­dett a magyar reformkor. Közben elvi­­harzott Napóleon korszaka s Ma­gyarországot csontja velejéig meg­rázta Vörösmarty és Széchenyi. Mindebből alig tudott valamit, mint­ha egy más csillagzat vajúdása volna az egész, s az újjászülető Ma­gyarország még kevesebbet tudott egyik legnagyobb fiáról. Ez volt a legcsendesebb magyar. Szellemét nézve, meg kell bámul­nunk ennek az embernek kiolthatat­­lan tudományszomját. A szomjúság lángelméje a keresés és kérdezés hőse, az a teremtő kíváncsiság ég benne, amelyből úgy született az em­beri míveltség, mint a szerelemből az élet. A lángész tulajdonképpen rend­szeres és a végsőkig fokozott érdek­lődés. Ez a legkivételesebb adomány, amely egy embernek osztályrészül juthat. Ebbe az adományba bele kell halni. De­­egy nép értékét az adja meg: születnek-e belőle ilyen kér­dezők? Az igazi művelődés láthatat­lan határa nem ott húzódik, ahol a legszélső gót templom épült, hanem azon a vonalon, amelyen túl nincs már ilyen szomjúság, a kérdezésnek, a felfedezésnek ez a szenvedélye. Körösi Csom­a Sándor a legkíváncsibb magyar; bölcsőjéig terjed az európai szellem fényére. Még csodálatosabb erkölcsi jel­leme. Alázatosságban és igénytelen­ségben felülmúl egy vándor dervist, vagy egy sárgaruhás bhiksut. Lelke eszményéért, „keble istenéért” - amint akkor mondták - naponként képes volt megöldökölni magát. Nincs az a remete, nincs az a magát sanyargató szerzetes, aki az önmeg­tagadásnak és az aszkézisnek olyan példáját adta volna, mint Körösi Csom­a Sándor, a tudománynak már nemcsak hőse és vértanúja, hanem egyenesen szentje. Ő a legigénytele­nebb magyar. Ez a passzív ember milyen aktív akkor, amikor áldozatot kell hozni! Nem menekül a világtól, nem búvik el rejtekhelyére a kitörő zivatar elől, bátran szembenéz a halállal, még a szeme sem rezzen meg, s vesztőhe­lyek árnyékában nyugodt arccal tár­gyal, kibékít, megaláz ez a sok, halált kereső és halálra kacagó ma­gyar katona között is legbátrabb magyar. Milyen úr tudott lenni ez a székely földmivelő gyerek. Évekig ül odúsze­rű lámakolostorban, félholtra bete­gedve, hol lázban égve, hol farkas­ordító hidegben, szinte konccá fagyva írja alapvető tibeti szótárát; de amikor megérkezik hozzá a 400 arany nemzeti ajándék, 200 aranyat visszaad a nagyenyedi alma ma­ternek, 100 arannyal egy székely re­formátus iskolát alapít, s 100 arannyal jóltevője nevére tett kegyes alapítványképpen tízszeresen fizeti vissza azt a 100 forintot, amelyet tarsolyába kapott, amikor Keletre in­dult. A renaissance és a XIX. század fejedelmi tudósai között, akik dicső­ségtől és hatalomtól koszorúzottan az emberi jólét elefántcsonttornya­­iban ülnek, igazi grand seigneur ez a koldusdiák, a legbőkezűbb, a leg­­adakozóbb magyar. És milyen magyar volt! Idegen zsoldban állott, élete nagy munká­jának gyümölcsét más nagy nemzet gazdag csűrébe takarította. De mint angol Ázsia-kutató álruhában járt, tulajdonképpen egy magyar pereg­rinus diák volt, aki kereste a magyar ősök nyomát. Benne ismét tudatossá vált egy ezeréves magyar sejtelem: hol van ennek az idegen és árva nép­nek bölcsője és anyja? Egyedül járt, senkivel sem beszélt. Több mint 20 é­­vig ázsiai remeteségben élt, ő volt a legmagányosabb magyar. Ezért hű képe a legmagányosabb népnek, a magyarnak. Tudni akarta, honnan jött ez a nép, mert meg kell monda­nia, hova megy. Az önmagunkról va­ló számadás, a magyar sors és ma­gyar mivolt tudatosításának legkü­lönösebb, legösztönösebb és legtra­gikusabb hőse, Körösi Csom­a Sándor. Fehér árnyék, a magyarság lelki integritásának leghalkabb, de leg­hatalmasabb szószólója. Ravasz László Leóti Magyarország

Next