Húsos, 2008 (16. évfolyam, 1-6. szám)

2008-02-01 / 1. szám

2. oldal HÚSOS 2008. február Szempontok, szerepek az európai döntéshozatalban Kapuvári József, a Húsipari Dolgozók Szakszervezeté­nek­ elnöke a hazai érdekvédelmi tevékenységen, munkán túl európai uniós intézményekben, és az eu­rópai szakszervezeti mozgalomban is ellát feladato­kat, melyek közvetetten a magyarországi munkavál­lalók érdekeit is szolgálják. A nemzetközi tevékeny­ség segíti az ágazatban megjelenő kihívásokat felis­merni, problémákat feltárni és érdemlegesen megol­dani. Az elnök kérésünkre örömmel ismertette az el­múlt év aktuális eseményeit, eredményeit, melyekről ezen szervezetek tagjaként számolt be. élelmiszeripari és vendéglátó-ipari szak­­szervezetek világszervezete, székhelye Genfben van, melyben önálló tagságunk 2007. márciusától kezdődött. Közel egy évtizede veszek részt az Eu­rópai Szövetség munkájában, jelenleg is a Végrehajtó Bizottság tagjaként. Az utolsó soros ülést 2007. novemberében Luxem­burgban tartották. Az ülésen szerepeltek a szervezet működésére vonatkozó dönté­sek, többek között az új tagok felvétele, a tagsági viszony megszűnése, tájékoztató a Lisszaboni Szerződés tartalmáról, amely - Itthon még kevésbé ismert az Euró­pai Gazdasági és Szociális Bizottság (EGSZB) tevékenysége, amelynek Ön a tagja, kérem, mutassa be a munkájukat. - Magyarország 12 hellyel rendelkezik az Európai Gazdasági és Szociális Bizott­ságban. A tanácsosok mandátuma négy évre szól és megújítható. A tagállamok al­kotta közgyűlés 344 tagú, évente kilenc plenáris ülést tart. Alapvetően minden je­lentős uniós intézménnyel kapcsolatban vagyunk, működésünket a Római Szerző­dés (1957) alapozta meg és a további szer­ződések szabályozzák a tevékenységün­ket. A delegáltak a szociális partnerek (munkáltatók, munkavállalók) és a civil társadalom képviselői lehetnek. A bizottság 6 szekcióban végzi munká­ját. A bizottsági tagoknak minimum kettő szekció munkájában kell részt vennie köte­lezően. A vélemények, melyeket a bizott­ság elfogad, ún. tanulmányozó csoportok­ban kerülnek kidolgozásra. Jelenleg én a mezőgazdaság, vidékfejlesztés - környe­zetvédelem szekcióban, valamint a gazda­sági és monetáris unió, szociális kohézió szekció munkájában veszek részt, mivel ezek állnak hozzám leginkább közel. A ta­nulmányozó csoportok általában 3-15 fő­ből állnak. A bizottság egy-egy vélemény kidolgozásának vezetésére ún. rapportőrt, magyarul jelentéstevőt nevez ki. A tanul­mányozó csoportok fogalmazzák meg a vé­leményt egy-egy témában, melyet a szek­ció ülését követően tárunk a plenáris ülés elé szavazásra. Munkánkat ún. szekciótit­kárságok, esetenként szakértők is segítik. Alapvetően négyféle véleményt fogal­maz meg a bizottság, ezek az Európai Par­lament, az Európai Tanács és Európai Bi­zottság felkérésére, saját kezdeményezés­ként, kommunikációs céllal, és ún. feltáró véleményként kerülnek kidolgozásra. A feltáró véleményre jó példa volt a soros uniós elnökség részéről az a felkérés, hogy vizsgálja meg az EGSZB annak le­hetőségét, hogy azok a húsipari termékek, amelyeknek előállítása során a termelők betartották az EU állatjóléti-védelmi elő­írásait, kapjanak egy megkülönböztető uniós címkét. Ehhez a döntéshez is egy gyors, feltáró véleményt kellett a szekció­nak a bizottság számára adnia. - Hogyan tudnak érvényt szerezni a be­folyásuknak? - Az európai uniós szerződések nagy­részt meghatározzák, hogy mely esetekben kell kikérni a Parlamentnek, a Tanácsnak és az Európai Bizottságnak az Európai Szociális és Gazdasági Bizottság vélemé­nyét. A nagy témák mellett, mint pl. a lisszaboni stratégia, vagy a közös agrárpo­litika, sok kisebb téma is szerepel napiren­dünkön, mint pld. a kis és közepes vállala­tokkal kapcsolatos EU politika félidős érté­kelése. A hazai gyakorlattal szemben a fo­gyasztóvédelem politikája, továbbfejlesz­tése gyakori témája tevékenységünknek. Munkánk során a felkérő uniós intéz­mények már a tanulmányozó csoport ülé­seire is delegálják képviselőiket, így pld. az Európai Bizottság elképzeléseit az azt kidolgozó szakemberektől ismerhetjük meg, lehetünk rá befolyással. Az EGSZB összetételéből következően lényegében a szervezett civil társadalmat hivatott megjeleníteni az európai döntés­­hozatalban és képes közvetíteni az európai értékeket nagyon széles társadalmi bázisá­ra alapozva. Az EGSZB léte lehetővé teszi és elősegíti az uniós intézményeknek a ci­vil társadalommal folytatott párbeszédét. Nem utolsósorban befolyásolhatja az unió jogalkotását is. Ezért lehet a mottónk: Mi vagyunk a híd Európa és a szervezett civil társadalom között.­­ A nemzetközi színtéren maradva, a HDSZ tagja az Európai Mezőgazdasági, Élelmiszeripari, és Vendéglátó-ipari Szak­­szervezeti Szövetségnek (EFFAT) is. Mi­lyen ügyekkel foglalkoznak az európai kollégák? - Szakszervezetünk 2007. áprilisától önálló szakszervezetként tagja az EFFAT- nak, előtte az ÉDOSZ Szövetség tagjaként vettünk részt tevékenységében. Az euró­pai szövetségi tagsággal együtt kötelező belépni az IMF-be, mely a mezőgazdasági, az elvetett alkotmánytervezetet hivatott pótolni és nagyon fontos alapdokumentum az Unió jövője szempontjából. Mint tud­juk, a dokumentumot elfogadta az Európai Tanács és decemberben a magyar parla­ment is ratifikálta. Nagy figyelem övezi a ratifikálási folyamatot, hiszen az összes tagállam törvényhozó intézményének jó­váhagyása szükséges az életbe lépéséhez. Az ülésen az Európa Parlament-i vá­lasztásokkal kapcsolatban célként merült fel, hogy több szakszervezeti képviselő is kerüljön be az intézménybe. Megtörtént a 2008. évi költségvetés elfogadása, döntöt­tünk a tagdíjat illetően. Fontos kérdésként került napirendre az európai üzemi taná­csok helyzete, működésük javítására való igény, mivel az EFFAT keretén belül nagy figyelmet szentelünk a külföldi munka­­vállalásnak, a migrációnak, az ezzel kap­csolatos szabályozásnak. Az ülésen ismer­tetésre került az EGSZB ezzel kapcsolatos véleménye. - Milyen aktuális kérdéseket vet fel a külföldi munkavállalás? - Két beszámolót hallgatott meg a Végrehajtó Bizottság a tagtoborzás gya­korlatáról. Az egyik különösen érdekes le­het számunkra, mivel az angliai húsipar­ban megjelenő külföldről érkezett munka­­vállalók szakszervezetbe történő belépte­téséről szólt. A szigetországban dolgozó vendégmunkások 70%-át sikerült az ér­dekvédelem hatósugarába vonni, amit igen nagy eredménynek tartok. A másik példa a német gyakorlatról adott tájékoz­tatást. A húsipar tekintetében a magyar munkavállalók leginkább Németország­ban és Ausztriában jelennek meg. Az otta­ni testvér-szakszervezetbe való belépés je­lentené a védelem meglétét számukra. Sajnos az a tapasztalat, hogy munkaerő­közvetítőkön keresztül vállalnak külföl­dön munkát a magyar húsipari dolgozók. Ehhez kapcsolódóan, mint már a Húsos újságban is ismertté tettünk, futott egy si­keres projekt, amely több lehetőséget te­remtett a további együttműködésre a mun­káltatókkal európai szinten is. A bizottság ülésén szektoronként is be­számolók hangzottak el az elért eredmé­nyekről, konfliktusokról, vitákról, a válla­lati átszervezésekről. Tájékoztattak az EF­­FAT-hoz tartozó ágazatokban megtörtént bérfejlesztésekről, a munkahelyi körülmé­nyekről. Javaslat készült el az Európai Bi­zottság számára a mezőgazdaságban dol­gozó migráns munkavállalók foglalkozta­tási helyzetének javítására, uniós szinten. Az EFFAT Élelmiszeripari Közgyűlésé­nek összehívására a VB ülés után került sor november végén Milánóban. Itt kifeje­zetten élelmiszeriparral kapcsolatos fejle­ményekről, történésekről esett szó. Na­gyon tanulságos tájékoztató hangzott el az ún. kockázati tőke társaságokról, melyek immár világszerte végzik „áldásos” tevé­kenységüket. Ezek nem hagyományos ér­telemben vett cégek, hanem pénzügyi ala­pok, amelyek sokszor egész cégek, szek­torok, vállalatcsoportok felvásárlása után azokat nem fejlesztik, hanem kisebb egy­ségekre bontva eladják. Megjelentek a magánalapok mellett az állami tőkealapok is. Tevékenységük nyomán többnyire le­építés, elbocsátási hullám figyelhető meg és a világgazdasági folyamatokra is nagy befolyással bírnak. • A nemzetközi szervezetekben való részvétel hogyan hasznosítható a hazai ér­dekvédelmi munkában, a munkavállaló­kért való eredményesebb kiállásban? - Természetesen hasznosulnak a ta­pasztalatok. De a szakszervezet külső sza­kértői munka bevonását is szorgalmazza, mely a vállalkozások külső vizsgálatával adhat másfajta szempontokat. Az előző esztendőben zajlott egy közel féléves pro­jekt, melyet a francia Syndex cég végzett Belgiumban, Spanyolországban, Lengyel­­országban és hazánkban. Egy-egy cégnél végezték az átvilágítást, mely kiterjedt a munkahelyi körülményekre, bérfejlesztés­re, beruházásokra is. A projektben egy ma­gyar húsipari cég is átvilágításra került és reméljük, hogy az érdekvédelem számára hasznos információk mellett a projekt a vállalati menedzsment részére is hasznos tanulságokkal szolgált. A szakszervezet az ilyen esetekben a munkavállalók helyzeté­nek javítási lehetőségeire koncentrál, míg a vállalatvezetés számára hasznos infor­mációt jelenthet az adott vállalat nemzet­közi piacon történő elhelyezkedése, és fi­gyelmének középpontjában a költségmeg­takarítás lehetőségei, vagy a fejlesztés irá­nyai állnak. A továbbiakban talán lehető­ség nyílik arra is, hogy a menedzsmenttel folytatott párbeszéd keretében a szakértők bevonására a vállalat vezetése is pénzesz­közöket fordít, melyet az érdekvédelem szorgalmaz, hasznosnak tekint. Lóczy Erzsébet Kapuvári József (balról) egy EGSZB rendezvényen A politika rátelepszik a társadalomra A szakszervezetek és a politika kapcso­latáról fejtette két ki véleményét két jelen­tős befolyással rendelkező szakszervezeti vezető az újságíró-szövetség (MUOSZ) Szociális párbeszéd szakosztályának ülé­sén. Kónya Péter, a Fegyveres és Rendvé­delmi Dolgozók Érdekvédelmi Szövetsé­gének (FRDÉSZ) elnöke és Simon Dezső, a Vasutasok Szakszervezetének (VSZ) el­nöke egyetértett abban, hogy szélesebb társadalmi és szakszervezeti összefogásra volna szükség, hogy nyomást lehessen gyakorolni a politikai döntéshozókra. Mindkét vezető kiemelte, hogy a területük sajátossága miatt nekik a mindenkori kor­mánnyal kell tárgyalni a tagságuk érdeke­inek védelmében. A beszélgetés bevezetőjében elhangzott a témával kapcsolatban, hogy olyan szitu­ációban vagyunk, amikor a kormányzat úgy tett fontos lépéseket hogy nem folyta­tott párbeszédet, a szakszervezetek pedig a tiltakozásuk jeléül sztrájkkal, tüntetések­kel, demonstrációkkal reagáltak, amire megkapták azt a vádat, hogy ne politizál­janak. Lehet úgy érdeket védeni, hogy nem politizálunk? - tette fel a kérdést a beszélgetést vezető szakosztályelnök, majd hozzáfűzte: Magyarországon hiá­nyos a sztrájktörvény, mivel nem tartal­mazza a politikai sztrájk lehetőségét. Kónya Péter, a FRDÉSZ elnöke hang­súlyozta: működési területükön a szolgá­lati törvény tiltja azt, hogy politikai tevé­kenységet folytassanak. Ebben a helyzet­ben, mint mondta „kötéltáncot járunk, hi­szen a szakszervezeti tevékenység ma el­képzelhetetlen politikai tevékenység nél­kül”. A Liga Szakszervezetek társelnöké­nek funkcióját is betöltő vezető úgy ítélte meg, a két nagy párt érdeke az, hogy bár­mi történik az országban, rögtön pártpoli­tikai színezetet kap, a politika rátelepszik a társadalomra. Ezáltal a szakszervezetek és a civil szervezetek háttérbe szorulnak. Az egészségbiztosítás tervezett változtatá­sával összefüggésben megjegyezte: már mindenki felemelte a szavát ellene, mégis át akarják erőltetni az Országgyűlésben. Ez mélypont a hazai demokrácia történe­tében. - Nem ilyen országot akartunk a rendszerváltozás idején - tette hozzá a Li­ga társelnöke. - Minden problémánk a párbeszéd hiá­nyára vezethető vissza - állapította meg Simon Dezső, a VSZ elnöke, aki úgy látja - a vasutasok példáján keresztül -, hogy a politika sikeresen osztja meg a szakszer­vezeteket. Hangsúlyozta, hogy szervezete nem írt alá megállapodást a 2006. évi vá­lasztások idején Gyurcsány Ferenccel, és más politikussal sem, mert egyik párt sem vállalta fel a vasutasság ügyét. Pártsemle­gesek vagyunk, de nem vagyunk politika­semlegesek - tette hozzá. Az MSZOSZ - amelynek elnökségi tagja - sem a szocia­lista párttal, hanem a miniszterelnök-je­löltjével kötött megállapodást. A beszélgetés során elhangzott, hogy az országos érdekegyeztetés kiüresedésével a rendszerváltozás egyik alapintézménye került válságba, a pártok túlhatalma aka­dályozza a szakszervezetek és a civil szfé­ra megerősödését, a megosztottság rontja az érdekvédelem hatékonyságát. erősebbek! Nem minden ember mondhatja el magáról, hogy örömmel megy dolgoz­ni, szerencsére én szeretem a munká­mat (hivatásomat). A legfontosabb fe­ladatomnak azt tekintem­, hogy mun­katársaim számára minden feltételről gondoskodjak, ami szükséges a Mun­ka Törvénykönyvében és a Kollektív Szerződésben biztosított jogaik gya­korlásához. Akadályok persze voltak, vannak és még lesznek is. Nálunk 2007 májusa óta rendesen pörögtek az események. Mint ismere­tes, a Pápai Hús Zrt. sajnálatos módon még 2006 végén megkapta nevéhez az f.a. jelzőt. Most 2008. februárt írunk és a Pápai Hús túl van a tavalyi éven. De micsoda éven! Több díjat és elis­merést is besöpörve igazoltuk: Pápá­nak nemcsak múltja, hanem jelenje és jövője is van. Köszönhetően a me­nedzsment és vezetőség céltudatos munkájának, valamint a több mint 1300 dolgozó odaadó erőfeszítésének. Ilyen körülmények között - vetődik fel a kérdés - hogyan zajlott a szak­­szervezeti élet? Ahogy most visszaemlékszem, a HDSZ pápai alapszervezete mély álomban volt 2007 tavaszán. Talán a mesebeli Csipkerózsikához tudnám hasonlítani, bár jobban tetszene, ha al­vó oroszlánt írhatnék ide. Akkoriban a kollégák többsége fásultan, kiábrán­dultan, csalódottan emlegette az ér­dekvédelmet. A vezetői feladatok fel­vállalásával az volt a kérdés számom­ra, hogy mivel és hogyan lehetne ezen változtatni? Milyen antibiotikumra lenne szükség a kishitűség, a gyávaság és az önbizalomhiány gyógyítására? Kritizálni, elégedetlenkedni, köve­telőzni könnyű! Igazul cselekedni, vé­leményt mondani és vállalni azt, bi­zony nehéz. Sok munkatársamnak aranyszabály, amire az „élet” tanította, hogy ne szólj szám, nem fáj fejem, és a széllel szemben nem lehet...! Szólá­sok. Sőt, egyesek számára a helyezke­dés, a talpnyalás és a gátlástalan hazu­­dozás is elfogadott magatartás. Azt kérdeztem magamtól és a bará­taimtól, hogyan lehet a teljes dolgozói létszámmal elfogadtatni: a szakszer­vezet mi vagyunk! Minél több a szak­­szervezeti tag, annál erősebb az érdek­­védelem! Ezeknek az alapértékeknek próbáltam érvényt szerezni. Továbbá annak, hogy vállalja mindenki a maga részét a közös feladatokból, senki ne várja, hogy valaki más ki­kaparja neki is a gesztenyét. Mit ad a szakszervezet, hallom gyakran a kérdést. Itt most felsorolhat­nám a kollektív szerződés kötésén, a bértárgyaláson keresztül az érdekvé­delem sok-sok jogosítványát, de akkor még válaszolni kellene arra is, hogy emberi szempontból mit ad az érdek­­védelem? Hát a szakszervezet ad egy összetartó közösséget, amelyre tá­maszkodva együtt tudunk fellépni a bennünket érő igazságtalanságok, me­galáztatások és sérelmekkel szemben. Egyedül azonban nem megy! Van­nak, akik sajnálják a tagdíjra a pénzt, pedig havi szinten csak egy doboz ci­garetta, vagy két sör ára. Szomorú, hogy némelyek úgy érzik, ezzel pénzt spórolnak meg, pedig valójában saját életkörülményeik javításának esélyé­től esnek el. Tényleg, mi lenne, ha mindenki vállalná a szakszervezeti tagságot? Mi lenne, ha a tagság egyöntetűen kiállna és fellépne bár­mely kitűzött cél érdekében? Hát egé­szen más pozíciója lenne a munkálta­tóval szemben. Akkor még mire várunk? Mindenkit megszólítok, kedves kolléga. LÉPJ BE A SZAKSZERVEZETBE! Hogy közös erővel tudjuk alakítani a mun­kakörülményeinket, bérünket, a közös sorsunkat. Harkai Attila a HDSZ pápai alapszervezetének vezetője

Next