Századunk, 1948
Szemle - Görög Imre: A mahatma él!
SZEMLE A MAHATMA ÉL! Ezt zúgta újra meg újra a gyászoló tömeg, mikor Gandhit utolsó útjára kísérte. A törékeny test, amelyet szigorú gazdája annyiszor sanyargatott és keménnyé edzett, elhamvadt a máglya tüzében, de, semmi kétség, a „Nagy Lélek" élni és hatni fog India százmilliói között. Talán éppen a gyilkos golyó adja szellemének és kultuszának azt a végső erőt, amellyel elérheti a nagy célt: India népeinek egységét és teljes felszabadulását. Hogy tett szert ilyen lelki hatalomra Mohandasz Karamnesand Gandhi, akinek torz figuráját és furcsa szokásait annyiszor megmosolyogta a szkeptikus nyugati világ? Egy hosszú élet szüntelen, áldozatos erőfeszítésével. A nagy lelki fordulat akkor következett be nála, mikor mint huszonnégy éves bombayi ügyvéd, délafrikai kliensek hívására áthajózott a tengeren és megismerte a natali és transvaali hindu telepesek megalázó életét. Sem a szerető szülői házból, sem diákévei alatt Angliában, sem Bombay-ban nem látta így szemtől-szembe a faji gőgöt és üldözést, 150.000 hindu kínlódott akkor a megkülönböztető törvények súlya alatt. És a fiatal prókátor feladta mintegy havi ötszáz fontot jövedelmező ügyvédi irodáját és vállalta honfitársai sorsát. Húszévi keserves harcban, ínségben, verésen, börtönökön át kivívta a legkínosabb gazdasági és jogi megkülönböztetések eltörlését. Ebben a hosszú, nehéz küzdelemben forrt össze a hindu dolgozókkal, itt alakította ki azt a harci módszert, amelyet aztán a főhadszíntéren, Indiában is alkalmazott. A módszer lényege az erőszak nélküli szembeszállás, az együttműködés szervezett, tömeges megtagadása minden téren, ahol eredményesen lehet, vállalva a következményeket, nélkülözést, üldözést, börtönt és halált. A nyugati tömegmozgalmak módszerei közül a sztrájkkal és passzív ellenállással rokon, de megkülönbözteti vallásos gyökérzete, erkölcsi, világnézeti alapja, Gandhi, diákéveinek szellemi válsága, átmeneti hitetlensége után, hindu szentiratok, az Evangélium, Tolsztoj írásai, majd kiváló hindu vezető férfiak hatása alatt, visszatalált őseinek hitéhez és felújította, uralkodó elvvé tette az achvita, a nem-bántás, tanát. Nem, bánthatjuk, nem sérthetjük.