Ifjú Erdély, 1938 (17. évfolyam, 1-12. szám)

1938-01-01 / 1. szám

gyanabban a nagy elismerésben lett része ebben hónapban, mint most egy éve Reményik Sándor­­ak. Az elveikben legkövetkezetesebb magyar írók megjutalmazására alapított Baumgarten-díj ezévi fosztásánál az alapítvány kezelésével megbízott andnokság (Babits Mihály és Schöpflin Aladár t­öbbek között Kós Károlynak ítélte oda az egyik 000 pengős (100 000 lejnél nagyobb összeg) ju­­slemdíjat. Az ítélet megokolása az, hogy „első­­orban a múlt évben nagy irodalmi sikert aratott ludai Nagy Antal című történelmi drámáját kíván­­ik megjutalmazni. Lehet, hogy az ítélet azt akarja angsúlyozni, hogy a felekezeti elfogultságtól men­­ts magyar£irodalomszemlélet síkjáról nézve igenis e­gyetemes nemzeti értéket alkotott Kós Károly a tudai Nagy Antalban. A dráma megjutalmazása edig magától értetődően jelenti Kós emberi és ifivészi következetességének elismerését. Itt, ahol arány, köves a föld és ahol imádkozni és átko­­ódni mindenki tud, de hinni gyáva, törhetetlen ivatástudattal és szívóssággal vállalja és viseli­z erdélyi sorsnak embert, családapát, közéleti f­fit és művészt egyaránt súlyosan megpróbáló írhét. Mélységes jelentőséget tulajdonítunk annak,­ogy Erdélyben eddig három olyan író kapta meg Baumgarten-díjat, mint Tamási, Reményik és Kós. Ők hárman tökéletesen jelképezik a népi és tör­heti gyökerű, de a keresztyén hitben eszmévé ínomult erdélyiséget. Nem ők teremtették, hanem agyomány- és átélt valóságként csak megszólal­­itták, kiábrázolták művészetükben és emberi maga­dásukban. Erdély tájegységének, egymástól elütő , mégis rokon népi műveltségeinek, önálló tör­­tneti sorsának és Istentől kapott hivatásának igadói támadtak. Csalhatatlanságukban vakon bízva mmbugnak tekintik, ami a romániai magyarság lgjobbjainak művészetében és életében csodála­­osan tükröződik és egyre alkotásra ösztönzi őket. Hazi íróink műveiben megjelenő erdélyiségről is elmondhatni, amit Kós az immár halott Budai Nagy Aatal elfojtott forradalmáról és az erdélyi hely­­lességről mondat az apáttal: »Ami igazság volt, nem­ halt meg bizonyára.­ Hogy az erdélyiség mai formája, mint a meg­főzök, módosulni fog, természetes. De ami igaz volt és igaz benne, az feltétlenül fennmarad. Nem zajos ujjongással, hanem csak csöndes, megilletődött fejbólintással zárjuk a lelkünkbe a Kós Károlynak jutott elismerést, amely egyúttal az erdélyiségnek is szól. És közvetve azoknak, akik az imádkozáson és átkozódáson túl hinni is tudnak. Közmivelődési intézményeink és egyesületeink egyre tekintélyesebb múltra néz­nek vissza.­­Ötvenéves Székely Nemzeti Múzeu­munk, hetvenötéves Erdélyi Múzeum- Egyesületünk, többszáz éves múltra visszatekintő iskoláink méltán örömmel és büszkeséggel tölthetnek el. Tudo­mányos intézményeink közül a kolozsvári egyetem fennállásának hatvanötödik évfordulója éppen az alig letűnt 1937-ik esztendőre esett. A 65 nem olyan szám, mint az 50 vagy a száz és mégis meg kellett állanunk egy pillanatra. Vájjon a most felnövekvő nemzedékből kinek jelent valamit intéz­ményeinknek közelebbi és a világháború sötét füg­gönye mögött húzódó múltja ? Ideértve iskoláinkat is. Növeli-e ez a múlt az ifjúság önbizalmát, ön­érzetét és felelősségtudatát? Ébreszt-e ez a múlt szellemi javainkhoz, közművelődési intézményeink­hez ragaszkodó és azokat minden áron védeni kész szeretetet? Ne szépítsük a helyzetet: nemcsak nemzeti irodalmunk és történelmünk, de még azoknak a falaknak a múltja sem hat kellő nevelő erővel a mostani ifjúságra, amelyek között a jövőre készül. Hogyan tudná értékelni az Erdélyi Múzeum het­venöt, a Székely Nemzeti Múzeum ötven és az Egyetem hatvanötéves múltját ? Még a legjobb esetekben is csak homályosan, de a legtöbbször egyáltalán nem élnek ifjúságunk tudatában azok az áldozatok, megpróbáltatások, kezdeti és állandó nehézségek, amelyekkel szem­ben csak az egymást váltó nemzedékek és egyéni­ségek hősiessége, hite és késő nemzedékek szá­mára jövőt építeni törekvő vágya tudta megőrizni ezeket az intézményeket. Jelenleg ez a múlt nem él és nem hat, így pedig intézményeink csak tu­domásul vett, de semmi lendítő erőt magukból kisugározni nem tudó merev keretekké szürkülnek. Intézményeinknek, egyesületeinknek, iskoláink­nak jövőnkre kiható fontossággal bíró kötelességük múltjuknak az ifjúság nyelvén és az ifjúságra ható lelkesedéssel való minél hamarabbi ismertetése. Az ifjúság pedig egész életét meghatározó tapasz­talatokat szerezhet a hozzá legközelebb álló akár­melyik intézmény múltjából s az abban szerepet játszott nagyok életéből. Csak ezúton érhető el, hogy mindenki a ma­gáénak tartsa azokat az intézményeket, amelyek­hez való jogainknak tudatától függ a nemzeti mű­veltség és az egyetemes tudományosság fennma­radása és múltjához méltó virágzása a reánk sza­bott keretek és azok lehetőségei között. Dós Károlynak

Next