Ifjú Kommunista, 1965. (9. évfolyam, 1-12. szám)

1965-02-01 / 2. szám

3. változat. Ugyanez a játék, kiesé­ses alapon. Ugyanúgy, mint az előbb, kint vannak a dátumok. A játékvezető a hozzá legközelebb ülő­nek mond egy városnevet. A szólí­­tottnak fél percen belül válaszolnia kell, hogy véleménye szerint a kér­dezett város melyik napon szaba­dult fel. Ha talál, bennmaradt, ha nem, kiesik. A játék addig folyik, amíg végül csak egy versenyző­ ma­rad a versenyben. Ő lesz a győztes. A versenyt könnyíthetjük azzal hogy nem 27 várost kérdezünk, ha­nem csak a legnagyobbakat, s ennek megfelelően a kiírt dátumok száma is csökken. Ebben a változatban ki­sebb társaságban egyéni verseny­ként is játszhatjuk. Javasoljuk, hogy e játék helyileg legjobban bevált formáját illesszék be a kulturális szemle szellemi öt­tusa-versenyeinek kérdés-, illetve já­tékanyagába is. Több változatban játszható. Az át­tekinthetőség kedvéért először is­mertetjük a különféle változatokat, utána az összes változatokban egy­aránt használható kérdéseket, illet­ve válaszokat 1. változat. Egyéni verseny, kor­látlan létszámú versenyzővel. Szük­séges kellékek: kis papírzászlócskák, pontosan kétszer annyi, mint ahány kérdést fel akarunk tenni. A játéko­sok a helyükön ülnek. A játékmes­ter felteszi a kérdést, s az első je­lentkező válaszolhat. Ha a válasz he­lyes, pontos, kap két zászlócskát, ha megközelítőleg helyes, de nem egé­szen pontos, egy zászlót. Aki a leg­több zászlót összeszedi, az nyer. 2. változat. Az előbbitől csak ab­ban tér el, hogy a válaszokat nem jelentkezés alapján adja a játék ve­zetője, hanem sorban haladva. Ha valaki valamire nem tud válaszol­ni, akkor szomszédjának jogában áll választ adni, a helyes válaszért megkapja a zászlókat, ezen kívül igényt tarthat saját kérdésére is, te­hát dupla pontot szerezhet. 3. változat. Kérdezz—felelek kiesé­ses alapon. Ugyanúgy, mint a 2. vál­tozatban, sorban kapják a kérdése­ket, s aki nem tud válaszolni, ki­esik. Nyer, aki utoljára marad. 4. Írásos kérdezz—felelek. A játék legegyszerűbb formája. Kisebb lét­számmal játszhatjuk, csapatverseny formájában is. A versenyzők (csapa­tok) egy-egy asztal mellé ülnek, a játék vezetője sorban­­felteszi a kér­déseket. (Nem többet, mint 10—20 kérdést.) A versenyzők, ha tudnak, papíron válaszolnak. A legtöbb he­lyes választ adó (v. csapat) nyer. Ez a játék különösen alkalmas ott, ahol kezd­ők vannak, de miután eléggé is­kolás forma, ne játsszuk nagyon so­káig, mert unalmassá válik. 5. Kérdezz—felelek bajnokság. A játékosokat 3—5 fős csapatokra oszt­juk. A csapatokat megszámozzuk, vagy elnevezzük — akár sportcsa­patokról is — azután összesorsoljuk. A mezőnyt úgy állítjuk össze, hogy a játékosokat, 4, 8 vagy 16 csapat­ba osztjuk. Kiszólítjuk az első két csapatot. Közöljük, hogy a mérkőzés hat „gólig”, azaz hat k­érdésig tart. Az egyik kérdést feltesszük az egyik csapatnak. Ha tudnak válaszolni, gól, kapnak egy zászlót, vagy felír­juk a táblára. Utána a másik csa­pat „lő”, azaz kap kérdést. Ha az a csapat, amelyik a kérdést kapta, nem tud válaszolni, de az ellenfél jelzi, hogy ők tudják, akkor elvették a labdát, azaz a kérdést, s ők kapják érte a gólt. Ettől függetlenül a kö­vetkező kérdés is őket illeti. Győz az a csapat, amelyik több gólt ért el, illetve több helyes választ adott. Döntetlen esetén egy-egy pótkérdést kapnak, ha ez sem dönt, akkor sor­solással állapítjuk meg a továbbju­tót. Utána másik két csapat játszik, egyik kiesik, egyik továbbjut és így tovább. Ezután az állva maradt csa­patokat össszesorsoljuk ismét, amíg megkapjuk a végső győztest. Ez a versenyforma különösen alkalmas alapszervezetek, üzemrészek, közép­iskolai­­ osztályok, munkabrigádok közötti kérdezz—felelek versenyek lebonyolítására. Ezzel a módszerrel, akár bajnokságokat is írhatunk ki, amelyek több fordulóból állnak, ■ klubnapok, összejövetelek alkalmá­val, viszonylag rövid idő alatt lebo­­­nyolíthatunk egy-egy „fordulót”. A játéknak ez a legváltozatosabb, legizgalmasabb formája, érdemes ki­próbálni. 6. Borítékos kérdezz—felelek. Ki­sebb létszámú alapszervezetekben, javasoljuk. Készítünk néhány borít,­tékba négy-tíz kérdésből álló kér­déscsoportokat. A versenyzők maguk választják ki „szerencséjüket”, az­az maguk húznak borítékot. (Csapa­tok is játszhatják.) Ha a kérdéseket túl nehéznek tartják, felajánlhatják más versenyzőnek, illetve csapatnak, hogy cserélhetünk. Ha akad olyan csapat, amelyik a maga kérdéseit szintén nem megfelelőnek találja, úgy cserélhetnek is, de csakis lá­tatlanba, azaz, hogy mit kapnak a maguk nehéz kérdéseiért, azt csak akkor tudhatják meg, ha cseréltek. Ezután az egyes versenyzőknek, il­letve csapatoknak válaszolniuk kell a borítékban levő kérdésekre. Ame­lyik csapat, a legtöbb helyes választ adja, az nyer. Holtverseny esetén mindkét versenyben levő csapat újabb borítékot húz, s az abban le­vő kérdésre adott válaszok döntenek. Ha még ekkor is döntetlen, úgy holt­versenyt hirdetünk ki. Kérdések a Kérdezz—felelek játékhoz Az előző játékokban (Szellemi To­tó, Felszabadult városok) szereplő adatok alapján azokból mintegy hatvan kérdés állítható össze. Pél­dául „Melyik volt az első felszaba­dult magyar város? — Makó”, vagy: „Melyik napon szabadult fel Buda­pest? — 1945. február 13” stb. Ezek­ből az adatokból itt, a kérdésanyag­nál nem található, hiszen nincs ér­telme az ismétlésnek, s ezeket a kér­­ g­BOSZI-raElXK BAJNOKSÁG

Next