Ifjú Kommunista, 1980. (24. évfolyam, 1-12. szám)

1980-07-01 / 7. szám

A gazdaságpolitikai célok megvalósításának alapvető feltétele a következő fejlődési szakaszban a munka haté­konyságának emelése. Egyre nyilvánvalóbb mindenki előtt, hogy nemcsak a termelés növelésére van szükség, hanem arra is, hogy a termékeket szélesebb választék­ban, jobb minőségben, gazdaságosabban állítsuk elő. Mindez csak magasabb hatékonysággal, a nagyobb hoz­záértést megtestesítő munkával érhető el. A gazdasági hatékonysággal, a termelési struktúra változásával, a demokratizmus kiszélesítésével összefüg­gésben tehát tovább növekszik az általános műveltség, a szaktudás és a munkakultúra szerepe, fejlesztésének szükségessége. A technikai, technológiai korszerűsítés, a rugalmas és gyors szakmaváltás, a munkaerő-átcsopor­tosítás nemcsak új ismereteket, hanem konvertálható tudást és magasabb szintű általános műveltséget köve­tel. Ellentétes tendenciák A szaktudás területén egy sajátos — az egyidejű dif­ferenciálódásban és integrálódásban megnyilvánuló — ellentmondásos folyamat megy végbe. A termelésben alkalmazott technikák, technológiák oly nagy mérték­ben alakulnak át, egészülnek ki újakkal egy-egy szak­mán belül, hogy azok egyes részei szinte önállóvá vál­nak, azaz részegységekben specializálódnak. A differen­ciálódás azonban kiváltott egy vele ellentétes tendenciát is, az integrálódást. Egyes szakmák ugyanis—bizonyos vonatkozásban — közel kerülnek egymáshoz, sőt beha­tolnak egymásba. Ez is igényli a munka melletti to­vábbképzést, a permanens szakmai művelődést. A dolgozók műveltségének, szakképzettségének eme­lése a tudományos-technikai haladás és a társadalom tudományos irányítása szükségleteiből fakadó követel­mény. Ugyanakkor a magasabb fokú műveltség és na­gyobb szakképzettség elősegíti a nagyobb ütemű, inten­zívebb fejlesztést. A két oldal dialektikus szemlélése szükséges tehát ahhoz, hogy helyes álláspontot alakíthassunk ki a túl­képzés létezésével, illetve bekövetkezésével kapcsolat­ban. Bizonyos fokig ma is létezik túlképzés, ha idesorol­juk a szakképzett dolgozók nem megfelelő foglalkozta­tását, amely lehet más irányi vagy alacsonyabb kép­zettséget igénylő munkakörben való foglalkoztatás egyaránt. Konfliktusok A dolgozók műveltségének, szakképzettségének eme­lése természetesen létrehoz bizonyos konfliktusokat. A túlképzéstől való félelmünk azonban nem eredmé­nyezheti azt, hogy a gazdasági, műszaki és társadalmi fejlődésről lemondjunk. Az oktatásnak, a képesítésnek egyébként sem csak az az egyedüli funkciója, hogy a munkakör betöltésére tegye kizárólag alkalmassá a mun­kaerőt. Társadalmilag legalább ennyire fontos szerepe lehet abban, hogy egyrészt előkészítsen és alkalmassá tegyen a növekvő szabad idő racionális eltöltésére, a szocialista társadalmi modellnek megfelelő fogyasz­tásra, másrészt megteremtse a szubjektív előfeltételét a gazdasági és technikai folyamatoknak, a szocialista de­mokrácia továbbfejlesztésének. A szakképzéssel egyen­rangúan szükséges tehát gondoskodni arról is, hogy az emberek értsék, akarják megvalósítani társadalmi és politikai céljainkat is. A munkások esetében — akik e társadalom vezető osztályának tagjai — különösen fontos, hogy a tudás, a tanulás tartományába beleértsük az ideológiai-politi­kai műveltséget. De beleértsük az olyan magatartás kialakulását is, amely alapján a munkások képesek cse­lekvő támogatással bekapcsolódni az előrehaladásukat szolgáló mindennemű tevékenységbe, és ugyanilyen ak­tivitással tudnak fellépni a társadalmi érdekeket sértő cselekvés és magatartásformák ellen, így fonódnak egybe a ma és a holnap szükségletei. A KISZ teendői Napjainkban, amikor a munkavégzés minden terüle­tén a középpontba került a gazdasági hatékonyság, akkor jobban előtérbe kerül a szakképzés jelentősége. De ekkor sem szabad figyelmen kívül hagyni az általá­nos műveltség szerepét, hiszen a munkakultúra színvo­nalának emelése enélkül nem lehetséges. A felnőttoktatás a magyar közoktatási és közműve­lődési rendszer szerves része, s a belátható jövőben is az marad. Fenntartását és továbbfejlesztését a társadalom­ban betöltött funkciói teszik szükségessé. 19

Next