Ifjú Kommunista, 1983. (27. évfolyam, 1-12. szám)

1983-01-01 / 1. szám

DIÁKÉV Nem zengett harsona, nem hangzottak el ünnepi beszédek, nem vágtak át nemzeti színű szalagot, azt mondhatnám, a diákév szinte észrevétlenül lopódzott be az iskolák hétköznapjaiba. Ha most bárki is azt gondolná, hogy e so­rok írója visszasírja a csillogó-villogó forma­ságokat, a „nagy beharangozást", téved. A diákév ezúttal nem diákünnepet jelent, hanem valami egészen mást. Szándék sze­rint összefogást, amelynek célja, hogy a „fő­foglalkozású" tanulók mind az iskolában, mind pedig iskolán kívül keressék és talál­ják meg a helyüket tanulásban, mozgalmi munkában és szórakozásban is. Azt hiszem, felesleges lenne sorolni a té­nyezőket, amelyek indokolják a nagyobb fi­gyelmet, amelyet a tizenévesek életére, mun­kájára kell fordítani. Túl sok a riasztó jelenség az utóbbi időben, és ezek közül talán nem is azok a legfontosabbak, amelyek már min­denkinek szemet szúrnak. Mindannyian tud­juk, hogy nem az agresszív, a mindennel szemben álló ifjak vannak többségben — bár sok esetben az ő hangjuk nyom el minden mást. Nem is a rock-koncertek misztikus légköre, örömpótló hangulata a riasztó — sokkal inkább az öröm, az élmény hiánya másutt. Lehet, hogy szemrehányások áradatát zú­dítom magamra ezzel az általánosítással. Örömtelen élete lenne a mai tizenévesek­nek? Bizonyára nem teljesen és nem min­denki számára. Hiszen sokan közülük sike­reket érnek el a tanulásban, a sportban, él­ményeket kapnak a mozgalomtól, barátaik vannak, boldog szerelmesek. A korábbiak­hoz képest jobbak az anyagi körülményeik is. Mégis — túl sokan élnek céltalanul, egyik napról a másikra — túl sokan járnak úgy is­kolába, hogy „csak a mai napot ússzam meg", túl sokan nem találják a helyüket, so­kuknak nincs egy emberi szava sem a másik­hoz. Nemrégiben beszélgettem néhány közép­­iskolással Csontos Magda „Mi történhet meg egy Bánk Bán előadáson" című cikke­ Megnyerni a ről, amely a Köznevelésben jelent meg és meglehetősen nagy port vert fel. Beszélgető partnereim elég messze mentek a cikk témá­jától — arra próbáltak választ keresni, hogy egyáltalán milyenek ők maguk, milyen érté­ket tisztelnek. Érdekes módon mindannyian elítélték azok viselkedését, akik ott voltak az előadáson, ám viszonylag hamar készek vol­tak a magyarázattal is — ugyan miért érde­mes rendesen viselkedni? A dicséretért? Az­tán azt a kérdést is feltették önmaguknak, hogy miért érdemes iskolába járni? És máris előkerült a bűvös szó: perspektíva. Hamar megtanulták ezt a szót. Legtöbb­ször abban az összefüggésben használják, hogy nincs. Ugyan, honnan vették? E beszélgetés döbbentett rá, hogy már jó­magam is a „bezzeg" nemzedékhez tarto­zom. Ugyanis azt meséltem a srácoknak, hogy bezzeg amikor én voltam diák, akar­tunk valamit. Nem sokkal kevesebbet, mint megváltani a világot. Öltözködésben, hajvi­seletben — ez volt látható — és szellemében ez már kevésbé volt látványos. Jó KISZ-t akartunk például, közösségeket, amelyek előre viszik a mi világunkat. Az annyit emle­getett perspektíva — ami például a lakást ille­ti — számunkra sem volt túlságosan kedvező, a korabeli beat-együttesek éppen elég prob­lémáról énekeltek azokban az időkben is. Aztán megálljt kellett parancsolnom a prédikációmnak. Elsősorban azért, mert hall­gatóimnak elkezdett csillogni a szeme, per­sze, akkor minden egészen másképpen volt. A „hőskorszak", amiről annyi visszaemléke­zésben olvashatnak, amelynek zenéjét, gyak­ran hallhatják a rádióban, idézik fel számukra a televízióban. Akkor még voltak közössé­gek, öröm volt politizálni és lehetett is — mondták. Persze, lehetett, ahogyan ma is lehet. At­tól tartok, nagyon messzire mentünk el a „nosztalgiázásban", az idő túlságosan meg­szépíti az akkori eseményeket. Gondolom nemcsak én emlékszem a hatvanas évek vé­gén megfogalmazott jelszóra: Harcolj a kö­zömbösség ellen! Nyilván nem azért kellett ! 2

Next