Ifjúmunkás, 1950 (3. évfolyam, 41-92. szám)
1950-04-07 / 54. szám
IFJÚMUNKÁS A A Diákok szabadidejének helyes megszervezése tanulás és a nevelés követelményei szabályozzák az iskolán kívüli szabadidőt. Az előmenetelen rendszerint érezhető, hogy a diák mivel töltötte el szabadidejét. Sajnos, a társadalmi munka megszervezése és az iskolán kívüli szabadidő kihasználása elég sok kívánnivalót hagy hátra. Igen sok iskolába a diákokat a társadalmi és egyébb felelős munka túlterheli. Ez természetesen a tanulás rovására megy. A diákok teherbíróképességeiket meghaladó társadalmi munka, nem jelent mást, mint a pedagógiai alaptörvények megszegését. Előfordul az a megengedhetetlen eset is, hogy a diákokat valamilyen társadalmi feladat teljesítéséért elvonják a tanulástól. Példaképpen megemlítjük a nagyváradi iskolák diákjait, akiket a szemeszteri vizsgák előtt a megyei székház díszítéséhez állítottak be. A díszítésen késő estig dolgoztak. Természetesen a másnapi feleletek nem lehettek a legjobbak, diákoknak hasonló munkába való bevonása kizárja, hogy rendesen elkészüljenek leckéikkel és kipihenjék magukat, vagyis az egészségük ápolására gondot fordítsanak. Az iskolán kívüli szabadidőnket, tehát úgy szervezzük meg, hogy rendesen készüljünk el a következő napi leckénkkel, viszont pihenjünk is eleget. Mit csinálunk szabadidőnkben? Ez a kérdés az utóbbi időben egyre több diákot foglalkoztat. Számosan meg is találták rá a módszert. Példaképpen kell megemlítenünk a bukaresti IV. számú leánylíceum diáklányait. Szabadidejükben együtt mennek moziba, színházba. Együtt látogatják a kiállításokat. Végül a látottakat megvitatják. Ez a módszer azzal az eredménnyel jár, hogy egyúttal szórakoznak és tanulnak is. A szabadidő kihasználásának ez a módszere érezhető az iskola tanulóinak tanulási előmenetelében is. A szabadidő kihasználására számos olyan lehetőséget találunk, amely nem megy a tanulás rovására, hanem ellenkezőleg ,a tanulás javát szolgálja. Például szabadidőnk egy részét sportolással töltjük. Kollektíven megyünk a moziba. Tanulságos filmeket nézünk meg. Vitákat rendezünk. Szabad időnkben meglátogatjuk az üzemeket, gép- és traktorállomásokat, állami és kollektív gazdaságokat. Váltsunk szót a termelés derék harcosaival. Beszéljük meg közös kérdéseinket, ismerkedjünk meg közelebbről a dolgozók életével és harcával. Szabadidőnkben vegyük ki részünket a népi ateneumok kulturéletéből. Ha az iskolán kívüli szabadidőt tervszerűen szervezzük meg, annak minden napi tanulásunk látja hasznát. Ha tervszerűsítjük szabadidőnket, nem fordulhat elő, hogy készületlenül menjünk az iskolába- Mindig erősnek, frissnek fogjuk magunkat érezni. Ha a napnak azt a részét, amelyet nem tanulással töltünk el, észszerűen kihasználjuk, akkor kettős célt érünk el rendszerezni tudjuk tanulásunkat, fokozottabb mértékben emelni tudjuk a politikai és kulturális színvonalunkat. Ha szabadidőnket nem a véletlenre bízzuk, hanem tervszerűsítjük, akkor megvan a biztosítékunk, hogy a Pártunk által kapott feladatunknak becsülettel eleget tehetünk. A TUDOMÁNY ÉS TECHIKA ELSAJÁTÍTÓ! Képünkön a sztálingrádi egyetem mozdonyépítő karának hallgatói figyelemmel kísérleteznek a fizikai úton, az Aviszt egyetemi hallgatók példát mutatnak, az egész világ haladó szellemű egyetemi hallgatóinak a tudomány és a technika elsajátításában. A Szovjetunió nagy gondot fordít arra, hogy a felsőiskolások a legjobb körülmények között korszerűen felszerelt laboratóriumokban sajátíthassák el a haladó tudományt és technikát. Mindez biztosíték arra, hogy kikerülve az életbe a kommunizmus lelkes és jól felkészült építői lesznek. -Sz5 Mint a szövetkezeti mozgalom jó káderei, akarunk résztvenni a szocializmus építésében A RNK fogyasztási szövetkezeteinek kongresszusa Ultina nep íjiere.Lgyörgyi szövetkezeti könyvelési tanfolyam hallgatói a könyvelési módszereket szorgalommal igyekeznek elsajátítani. Az egyéves tanfolyam hallgatói munkás és dolgozó földművesek gyermekei. A különféle foglalkozású ifjak a négy székely megyéből kerültek a tanfolyamra. A tanfolyam kezdetén különböző nehézsségek merültek fel, amelyek akadályozták a kollektív szellem kialakulását. Az IMSZ alapszervezet megalakulása után, ezeket a nehézségeket fokozatosan felszámoltuk. A kialakult szervezeti élet komoly behatással volt tenfolyamunk életére. Gyűléseinken megvitatjuk a reámeg álló problémákat és azokat közösen oldjuk meg. Megértettük azt, hogy a szocializmus építésében fontos feladat hárul a szövetkezetekre. Azt akarjuk, hogy munkánkkal és tanulásunkkal hazánk szövetkezeti mozgalmának és a szocializmus építésének jó kádereivé váljunk. A szakmai anyagok elsaját strsára tanuló csoportokat szerveztünk. E csoportokban közösen vitatjuk meg az anyagokat. A csoportban való tanulás eredményeként jobban megértjük a tanultakat és egymást segítve a szakmai színvonalunkat állandóan emeljük- kéthetenként munkaüléseket tartunk. Ezeknek célja, munkánk állandó megjavítása. Gyűléseink a bírálat és ez eljburklat szellemében * folynak le. Ezekre a gyűlésekre valameny* nyiem alaposan felkészülünk. Munkánk kiértékelése és észlelt hiányosságaink feltárása után, megbeszéljük azokat a módszereket, melyek bevezetésével fogyatékosságainkat felszámolhatjuk és tanulásunk további jó menetelét biztosíthatjuk. Szabad időnket igyekszünk hasznosan kihasználni. Különösen nagy gondot fordítunk politikai és ideológiai színvonalunk emelésére. A Szovjetunió Kommunista (bolsevik) Pártjának történetét valamennyien tanulmányozzuk. Tanulmányozzuk a Szovjetunió haladott szövetkezet mozgalmának tapasztalatait. Rendszeresen újságot olvasunk és időközönként közösen megvitatjuk a békés külpolitikai eseményeket. Kulturszinvonalunik emelése érdekében foglalkozunk színdarabok, énekek, répitáncok tanulásával. Kulturcspponunkkal meglátogattuk Nagyborosnyó és Torja községeket, ahol a szövetkezeti közgyűlés után műsoros kulturelőadást rendeztünk. A kulturmunka meléit, sportolásra is marad időnk. Sakkcsoportokat alakítottunk, kézilabda csapatot állítottunk össze és most készülünk a ,,Köszöntsük Május 1“ futóversenyre. Tanfolyamunk befejezése után szövetkezeti mozgalmunk jó harcosai akarunk lenni. Erre a harcra szakmailag, szellemileg és fizikailag is fel akarunk készülni. Erre Pártunk gondoskodása révén minden lehetőségünk megvan. A szövetkezeti kongresszus határozata mi elénk is feladatokat tűzött. Megértettük, hogy csak munkánk állandó fokozásával, tanulásunk komoly megszervezésével járulhatunk tevékenyen hozzá ahhoz a harchoz, amelyet Népköztársaságunk dolgozói a BMP vezetésével, a szocializmus építéséért, a béke kivívásáért folytatnak. SÁRA JÚLIA levelező Sepsiszentgyörgy A felsőiskolások tudományos és technikai kísérletező társasága Leferrogo, Moszkva egyik legöregebb kerülete. Betonból és üvegből épült 9 emeletes tömbben helyezték el a Molotov nevét viselő Erőműtani Intézet laboratóriumait. Leszállt az est. Az előadások már véget értek. Amikor a 6 ik emeletre felérkeztem az intézet 42 laboratóriuma közt ,megláttam a legújabbat, az elektron osztályt. A teremben sokan voltak. Az egyetemi hallgatók és az elektrofizikai egyetem tanársegédei itt töltik el szabadidejüket, amelyet arra használnak fel, hogy a nagyszerű laboratóriumban kísérleteket végezzenek. A tanársegédek nagy része itt készíti el jövendő előadási tárgykörét. Szóbaelegyedtem Leonid Litvinovval. ösztöndíjas. Megkapta a Sztálinösztöndíjat. Ez a legnagyobb kitüntetés. Litvinov a fronton komolyan megsebesült. Visszatért az egyetemre és tanulmányait most fejezi be. Az elektronokkal kísérletezik és kutatásai során új különleges készüléket szerkesztett. A laboratórium hátsó részében Erglisz tanúsegéd, az egyetemi hallgatók körének tagjai közt ismerteti alkotó munkájának eredményeit. Erglisz, Kolicsiv és Rogozin egytemi hallgatókkal együtt új készüléket állított össze, amelyet „logoshop“-nak neveznek. Ez a készülék csengetéssel jelzi az acél teljes megolvadásának pillanatát. A készüléket az üzemben is kipróbálták és megállapították, hogy rendkívül hasznos és használható. A többi laboratóriumokban is ifjú fizikusok dolgoznak. Kísérleteznek. Egy másik teremben hőtechnikusok jelentést készítenek. A többi főiskolás a gyengébb áramokat próbálja ki. Évenként kétszer összehívott konferenciákon az intézmény hallgatói kiértékelik építő munkájukat, így a télen tartott konferencián 47 jelentést hallgattak meg. Köztük voltak nagyon érdekesek is. Ugyanis az egyetem szakembereket és mérnököket készít elő A laboratóriumokban összegyűlt főiskolások arcáról leolvasható a tudomány iránt tanúsított szeretet. Az intézet hallgatói közül 300 ifjú egyénileg folytat tudományos kísérleteket. Legnagyobb részük tagja az egyetemi hallgatók technikai és tudományos társaságának. A Szovjetunió felsőiskoláiban hasonló egyetemi, tudományos társaságok működnek. Ez hűen visszatükrözi a szovjet főiskolások tanulmányi felkészültségének magas színvonalát. A BAZBUKIN cikke nyomán A kemerovó környéki kolhozokat rádióközpontokkal látják el Kemerovo vidékének számos körzetében hamarosan befejezik a rádióközpontok felállítását. A tepkini körzetben tavaly 11, a Dromislevonomaiban pedig hat rdióközpontot létesítettek. A vidék kolhozaiban számos ilyen központ és néhányezer detektoros vevőkészülék működik. Nagyrészüket tavaly szerelték fel. Ebben a munkában a KuzA négy IMSZ.tagból álló traktoros brigád Ujboroszló községben szántott. A község valamennyi dolgozó parasztja társult a szántásra. A brigád már március 16-án teljesítette a vetési kampányban a községre háruló terv első részét. A nagyremetei gép- és traktorállomás négy IMSZ brigádja közül, Butuza Teodor brigádja a legjobb. A munkafolyamat alatt Butuza Teodor IMSZ brigádja jóminőségű munkát végzett. A szántás mély és egyenes volt. A község dolgozó parasztjai nemhiába elégedettek, az IMSZ traktoros brigád földművelési módszerével. Elvtársak , harsogja túl Butuza Teodor a traktorok zugasát. Jöjjetek csak közelebb. Gyűlést tanunk a hálókocsiban. Addig is traktoriskolások vezetik a traktorokat. A szépen berendezett hálókocsi hamarosan megtelt. Az ülesznyeck medence iparvállalatai nagy segítséget nyújtanak. A kuznyecki fémkombinát munkásai az iparvállalatok támogatását élvező kolhoz falvakban négy rádióközpontot szereltek fel. Ezenkívül megbízottakat küldtek ki a kemerovoi körzetben, hogy ott két rádióközpontot szerejenek fel. De a gépállomás pártszervezete részéről Boecereanu Simion elvtárs és Bobu Grigore elvtárs, a gépállomás igazgatója jött el. Az ülést Bobu elvtárs nyitotta meg és átadta a szót Boecereanu elvtársnak. Boecereanu elvűre ismertette Butuza Teodor négytagú brigádjának eredményeit. Kiemelte, hogy a brigád munkájával érdelelte ki a legjobb brigád nevet. Ez arról tanúskodik, hogy a brigád minőségileg és mennyiségileg is jó munkát végzett. „Az elért eredményekért — mondotta Boecereanu elvtárs -- a pártszervezet üdvözöl benneteket és a brigádot minőségi brigáddá lépteti elő. Egy pillanatra csend támadt a hálókocsiban. A négy traktoros érezte Boecereanu szavainak jelentőségét. Majd mint a tavaszi zápor úgy tört fel a taps. Majd Bobu elvtárs, a gépállomás igazgatója kihangsúlyozta hogy a gépállomás vezetősége is egyetért a határozattal. Továbbá vázolta a brigád jövőbeli feladatait. Beszédében kiemelte, hogy jóminőségű munkájukban rendszeresen alkalmazták a szovjet traktorosok haladott módszereit. Konkrét munkaterv Butuza Teodor elvtárs, az IMBZ traktoros minőségi brigád felelőse felolvasta a brigád munkatervét. A munkatervben részletesen lefektették azokat a feladatokat, amelyek biztosítják a jó minőségű munkát. A munkaterv különös súlyt fektet a traktorok és szerszámok jó karbantartására. A traktorok kezelésére, illetve gondos rendbentartására aprólékosan kidolgozták a módszereket. A munka,terv minden csavarról gondoskodik. Külön és részletes munkatervet dolgoztak ki a brigád tagjainak politikaiés kulturális színvonala emelése érdekében. Munkatervük e részében különös súlyt fektettek a brosúrák és újságok rendszeres olvasására. Szakmai színvonal emelése A munkaterv harmadik része a szakmai színvonal fokozott emelését célozza. A munkaterv hangsúlyozza a szovjet traktorosok módszerei elsajátításának a szükségességét. Hetenkint megbeszéléseket tartanak a technikusokkal és ez azt fogja eredményezni, hogy a felmerülő hiányosságokat idejében kiküszöbölhetik. A traktorok észszerű kihasználásával 30 százalék nyersanyagot takarítanak meg. A munkatervünkben szerepel Április hónapban Stavar Stefan brigádjával tapasztalatcsere ülést tartanak. Ezenkívül havonta munka, kiértékelő ülést is összehívnak. A munkatervben az is szerepel, hogy a községekben, ahol szántanak, a dolgozó parasztokkal megbeszéléseket tartanak és megvitatják a földmegmunkálásának gépesített módszereit. fekavállalás] Miután Butuza Teodor elvtárs felolvasta a munkatervet, a brigád minden tagja vállalta, hogy mindent elkövetnek a munkaterv teljesítséért. „Azt akarjuk, — jelentette ki Butuza Teodor —, hogy az a terület, amelyet a mi brigádunk szánt fel, a megyében a legjobb szántás legyen". A határozott hangú hozzászólások és az ifjú traktorosok akarata arra enged következtetni, hogy munkavállalásukat valóra is váltják. Az elvtársakkal boldogan szórítottak kezet. Örömtől csillogó szemmel tértek vissza a traktorokhoz. Boldogok voltak, hogy az Ifjúság Világhete keretében, a vetési és fásítási napon, március 24-én végzett munkájukért megkapták jutalmukat és brigádjuk hazánk szocialista mezőgazdasági szektorának első minőségi brigádja lett. HALMOS ISTVÁN A vetési és fásítási napon Butuza Teodor brigádja szép eredményt ért el. Az est már leszállt. A traktorok tovább berregnek, dőlnek a barázdák. Az Ifjúmunkás Szövetség feladatai a szervezési munka terén (Folytatás az első oldalról) tani és támogatni, hogy fellökjenek a munkában Szakadatlanul fokozni kell az IMSZ káderek és a szervezet minden tagjának marxilenai ideológiai színvonalának emelésére irányuló munkát. Ez képezze minden IMSZ-szervezet alapvető feladatát. " A plenáris ülés hangsúlyozta a munka ellenőrzésének szükségességét. Az IMSZ vezető szervei hozzájárulnak szervezeteink munkájának jó menetéhez, ha felszámolják az ellenőrzés hiányát, ha ügyelnek arra, hogy pontosan végrehajtsák a Központi Vezetőség utasításait. A megyei bizottságok tevékenységével kapcsolatban a plenáris ülés megállapította, hogy a bürök sok helyütt a megyei bizottságok szerepét töltik be és gyakran nagyfontosságú határozatokat hoznak, amelyek a megyei bizottságok hatáskörébe tartoznak. Másrészt pedig a bürokat a szekciók felelőseinek öszszesége alkotja, ami azt jelenti, hogy ezt a szervezetet s® iát apparátusukkal tévesztik össze. A plenáris ülés rendkívül fontosnak találta, hogy szigorúan tartsák tiszteletben a demokratikus centralizmus, a belső szervezeti demokrácia elvét. Amint azt az IMSZ szervezeti szabályzata leszögezi, az Ifjúmunkás Szövetséga demokratikus centralizmus elve alapján van szervezve. Minden IMSZ szervezetben határozottsággal és bátran ki kell fejleszteni a bírálatot és önbírálatot, amely munkánk megjavításánnak alapvető módszere. Arra is szükség van, hogy állandóan szilárdítsuk az IMSZ fegyelmét. A Párt arra tanít bennünket, hogy a fegyelem hiánya olyan rést támaszt, amelyen keresztül az osztályellenség befurakodhat és folytathatja sorainkban romboló munkáját. Küzdeni kell és szankcionálni kell a fegyelmezetlen megnyilvánulásokat, amelyek a kispolgári anerhikus szellem következményei.Ahhoz, hogy a demokratikus centralizmus valamint a belső demokrácia elvei minél szilárdabban meghonosodjanak szervezeteinkben, maradéktalanul alkalmaznunk kell az IMSZ szervezeti szabályzatának előírásait. Minden IMSZ tagnak és jelöltnek tanulmányoznia kell és minél alaposabban ei kell sajátítania az IMSZ szervezeti szabályzatát amely szervezetünk alapvető törvénye. A plenáris ülés az Ifjúmunkás Szövetség szervezeti formájával kapcsolatos bizonyos tökéletesítések ügyében is határozott. A plenáris ülés határozata szerint intézkednek, hogy hiánytalanul alkalmazzák a szervezeti szabályzat előírását és a helyi vezetőszerveket a területi elvek alapján alakítsák meg, így például a bukaresti szervezetet területi rajontókra osztják, amelyek közvetlen kapcsolatot tartanak fent az alapszervezetekkel. A megyei bizottságokat megyei értekezleteken választják meg. Ezek a szükségleteknek megfelelő számú osztállyal rendelkezhetnek. A járási bizottságokat (falusi rajon) járási értekezleten (falusi rajon)választják meg. Hogy a megye vagy járási székhelyeken jobban menjen a munka, a városokon városi bizottságok létesíthetők, amelyeket a megyei bizottság vezet. A nagy városokat pedig területi rajonokra osztják Mezővárosoknak, amelyek nem járási székhelyek (mint például Szinája), helyi bizottságok létesülnek, amelyek a járási bizottságaik (falusi rajon) közvetlen vezetése alatt működnek. A plenáris ülés hangsúlyozta, hogy nagyobb figyelmet kell szentelni és nagyobb támogatást kell nyújtani az alapszervezeteknek, a főláncszemeknek, amelyek forradalmi szervezetünket összekötik az ifjúság széles tömegeivel. A szervezeti szabályzat értelmében, alapszerezeteket létesítünk vállalatokban, intézményekben, iskolákban, mezőgazdaságokban, kollektív gazdaságokban stb. a munkahely elve alapján. A városnegyedekben és községekben területi alapszervezeteket létesítünk. A 200 IMSZ tagnál vagy jelöltnél nagyobb létszámmal rendelkező üzemekben műhelyszervezetek létesíthetők. Ezeknek azonban nincs joguk tagokat felvenni vagy kizárni, mert ez a jog csak az alapszervezetet illeti meg. Ott ahol az IMSZ-tagok és a jelöltek száma meghaladja a háromszázat IMSZ szervezeti bizottságok létesülnek, amelyeknek nincs bürójuk és ténylegesen vezetik az egész munkát Tekintettel arra, hogy egyes helyeken gépiesen osztották el a csoportokat, a plenáris ülés leszögezte, hogy csak olyan alapszervezetekben létesülhetnek csoportok, ahol megvannak a szükséges feltételek (Fontos termelési alegységek, iskolai osztályok, egyetemi hallgatók csoportja!). Ahhoz, hogy az ország nemzetgazdaságában nagyfontosságú vállalatoknál biztosítsuk az IMSZ szervezeteknek a KV általi akadálytalan vezetését, a Központi Vezetőség szervezőket küld, hogy vezessék az ilyen szervezeteket. A megyei bizottságok viszont a KV jóváhagyásával kiküldhetik a megyei bizottság szervezőit, a helyi jelentőségű vállalatok IMSZ szervezeteihez. A KV és a megyei bizottságok szervezői a rangfokozatban közvetlenül magasabb szervnek tartoznak felelősséggel, ugyanakkor pedig a KV-nek (illetve a megyei bizottságnak) is felelősséggel tartoznak. A plenáris ülés hangsúlyozta, hogy az IMSZ - szervezeteknek a műkő körzetükben élő egész jóságot mozgósítaniuk a Párt vezette harcra a kő megvédéséért, a stílizmus építéséért. A Párt által kitűzött adatokat teljesítve, az szervezeteknek be kell niük az ifjúságot,aszista versenyekbe, hol városokban és falvakat gyaránt teljesítsék és szárnyalják sz Állami vet. Arra kell nevelnie IMSZ tagokat és a szigeteken kivüli ifjakat, mérhetetlenül ragaszknak a Párthoz, fejlesz kell bennünk a proletárzetköziséggel egybefol lángoló hazaszeretetes Szovjtunió, annak dséges Komszomolja, i mat a világifjúság nagy tanítómestere és rótja iránti mérhetetlen gaszkodás szellemét. Fni kell az IMSZ taga és a Szervezeten kívülakban az országban lapuló és a külföldi és ellenség iránti kérleltlen gyűlöletet és konnista éberséget- Mindét jelöltnek adjanak kéi feladatokat. Hozzá kellüknok az IMSZ tagoi szervezeten kívüliek csőlátónak megerős tél és nagy körültekintéssé előkészíteniök a legjol leghűségesebb és a legosabb IMSZ tagokat, a Román Munkáspártjai lehessenek-Ahhoz, hogy megvaguk a demokratikus celizmus előírásait az szervezettől kezdve egy megyei szervez« meg kell választani a főszerveket. Az Ifjúmunkás Szire a szervezet megszulása terén ráhárulatos feladatok végreti érdekében, lentről fel kell javítanunk mm tervszerűsítését. Egy alapszervezet sem lés ahol a forradalmi térség nem folyik és am teljesítését alaposan őrzik a felsőbb szerv Az Ifjúmunkás Szék megteremtője és ve, a Román Munkáspárt feladatokat állított szemünk elé a forró harc arcvonalán, ahol cializmus sikeres épít a békéért küzdünk. Dolgozó ifjúságunk tagénak állandó mentése egyik legfontosab vetelménye annak, he Román Népköztársasá tömegeit mozgósítha a Párt által kitűzötttok teljesítéséért fölharcban. Meg kell acélozni megacélozhatjuk szemünket, hogy az becs eleget tegyen a rárót tisztelő feladatnak, ha vezetőnk, a Párt 7. alatt folytassuk komika munkánkat és hát, hogy már mint lenini-sztálini Kom gazdag gyakorlatába intsük tapasztalataink A szovjet városi és falusi komszomolisták hathatós segítséget nyújtanak a véderdősávok ültetésénél Egy év telt el a természet átalakítására irányuló nagyszerű sztálini terv közzététele óta. A térképeken már véderdővel beültetett hatalmas területek, vízgyűjtőmedencék, halastavak és faiskolák százai találhatók. A kolhozfalvak dolgozói nagy lelkesedéssel vesznek részt a természet átalakításának munkájában. Az ősszel a Szovjetunió erdősítésre váró sztyeppéin újabb véderdősávokat ültettek. Ebben a munkában, amely jelentős mértékben elősegíti a Szovjetunió mezőgazdasági termelésének növelését, a komszomolisták odaadóan vesznek részt. A jó tanulás egyik félték a fegyelem A kolozsvári 1-es számú fiúlíceum VIII. osztályában meglazult a fegyelem. A tanulók nem veszik eléggé komolyan a fegyelemre vonatkozó intézkedéseket. Fegyelem nélkül pedig jó tanulás nincs. Iskolánkban verseny folyik. A verseny főbb pontjai: a fegyelem, a hiányzások elleni küzdelem és a tisztasági verseny. A fegyelem terén, a VIII. osztály áll a legutolsó helyen. Az oka, hogy osztályunkban sok a fegyelmezetlen tanuló, akik nem tudják, vagy nem akarják megérteni, hogy mit jelent nekünk a verseny. Nemrég az egyik fizika órán az egész osztály hatos fegyelmi osztályzatot kapott. A rossz osztályzatot Krizbai Zoltánnak és Nemes Jánosnak köszönhetjük, akik alatt fegyelmezetlen lelkedtek. Ez így nehéz tovább! Ilyen tartást öntudatos nem tanúsíthatnak, távoztuk, hogy végezünk ennek. Figyelmezetlenség kiöléséért harcol vnc Csak igy állíthatjuk osztályunk tekir csak igy nyerhetjük dicsőséget jelentő versenyzászlót. Becs és kemény munkávidemeljük ki azt a v. zászlót, amely a pirátus nagy harciaiának egy kicsi része. Azt a vörös zászl melyet a munkás vére festett pirosra. RIGÓ RU. Kolozsi 1-es sz. r fiulicei