Ifjúmunkás, 1973 (17. évfolyam, 1-52. szám)

1973-11-01 / 44. szám

hátha ránk is felfigyel vala­ki. Addig nehéz, amíg a sodrás közepére érsz, aztán csak alig mozgatod a kezed­­lábad (a szájad), egy kis ügyeskedés és visz az ár, csak a közügy gályája süllyed a mélyre. Hova lett az ifjúsági klub? Erre Major László, a városi KISZ-bizottság első titkára hivatott felelni: — Nem tudnál holnap jön­ ni? Nem voltam itthon a nyáron, csak ketten marad­tak a bizottságnál. Mindig Udvarhelyhez hasonlítanak minket, pedig ott kilencen vannak aktivisták. Elvették a klubot, szóval nincs hely. Venczel elvtárs is átment a művelődési házhoz. Azelőtt volt, akivel dolgozni, volt munkaterv is. — Kérlek, jelents be Imreh elvtársnál. — Nagyon foglalt... — Rövidre fogjuk! Imreh József, a városi párt­­bizottság propaganda titká­rának irodájában vagyunk. — Ismerem a helyzetet.. Az ifjúsági klub működésének gyakorlatilag nincs semmi akadálya... Ez az, amit fél évvel ez­előtt mi is hangsúlyoztunk. Úgy látszik, hiába. E huzavo­nára pillanatnyilag semmi­lyen minősítés nem jut az eszembe... Sütő István T­AL­ÁLKOZ A SOK Kettős beszélgetés • A SZÍNHÁZBÓL • AZ IFJÚSÁGBÓL A nagyváradi plakátok furcsa cí­mű színdarabot hirdetnek. Ulrich Plenz­­dorf: Az ifjú W újabb keservei. Ma­gyar nyelvű ősbemutató lesz a világ­méretekben. A cím Goethe alkotását idézi emlékezetünkbe. Az ifjú Werther keserveit, amely korának legnagyobb sikerű regénye volt. Sikerének titka: a szentimentális regény a személyiség szabadságának, sokoldalú kibontako­zásának, teljes érvényesülésének szük­ségességéről szól. Egy próbarészlet alapján megtudjuk Ulrich Plenzdorf színdarabjának főhő­séről, hogy ő a mai ifjúság kép­viselőjeként lép fel, sok mindent beat­­ritmusban fog elmondani, s ebben a METROPOL zenekar segíti. A neves zenekar közreműködése elég lenne ah­hoz, hogy városi szinten ifjúsági slá­ger legyen a bemutató. De a darab mondanivalója biztosíték arra, hogy nemcsak ez lesz... Ennek a színdarabnak — egyelőre — egyik leglelkesebb híve a rende­zője: Szabó József. — A színdarab az ifjú W. — Edgar Wibeau — baleseti halála után kez­dődik, de a főhős „halvaszületettsége“ nem jelenti azt, hogy a mű is halva született. Rengeteg eleven, mindnyá­junkat, közvéleményünket érdeklő kér­dést vet fel a tizenéves korosztályról, tágabban­­ az egész mai ifjúságról. A mai főhős hosszú hajú, magnós, gi­táros, beat-songokat kreáló ifjú, aki ellentmondásba kerül környezetével. A színésznek egyként meg kell mutatnia a „dühöngő" ifjúság minden tulajdon­ságát, jellemvonását, külső és belső rajzát. Ebben az ifjúságban kirívóak, túlzottak a külső jellegzetességek (farmerszerelés stb.), ezért a W-t ala­kító színésznek bizonyos értelemben kritikai hozzáállással kell viszonyul­nia a szerepéhez. Ironizálnia kell. Azo­kat a vonásokat parodizálnia, ame­lyek külsőségesek, de mindezt éppen azért, hogy elvezessen bennünket — a nézőket — a főhős belső értékeihez. Edgar Wibeau ugyanis, aki tragikus körülmények között — akárcsak Goe­the Wertherje — december 24-én el­hunyt, a munkatársai, az ifjúsági szö­vetség gyászjelentése szerint is: érté­kes ember volt, halálával jelentős sze­mélyiség — pontosabban jelentőssé válható ember — távozott el közülük. A darab lényegében már-már szociog­­ráfiai felmérése is az ellentmondások között élő ifjúságnak. — Egy ilyen komoly tárgyú darab­ban mit keresnek METROPOL-ék? — Ahogy egy múlt századi bécsi téma elképzelhetetlen Strauss nélkül, úgy a mai ifjúság elképzelhetetlen a sajátos zenei stílus, a beat-zene nél­kül, így kerül az előadásba az idei Siculus-fesztiválon a beat-nagydíjat és a népszerűség díját elnyert Várad­ METROPOL. Úgy érzem, hogy az együt­tes tehetséges és lelkes tagjaival való „véletlen" találkozásunk szerencsésnek ígérkezik. — Ilyennek tekinted a főszerep és Zalányi Gyula általad irányított talál­kozását is? — Valóban ilyen az is, hogy éppen most szerződött színházunkhoz ő, aki ideálisan megfelel Edgar Wibeau sze­repére. Kétszeres öröm számomra, hogy Zalányi Gyula játssza az ifjú W-t. Az egyik a rendező öröme, hogy a főszerepet jó kezekbe tehette le, a másik, hogy egy tehetséges fiatal mun­katársat ideális körülmények között — úgy, ahogy dukál — mutathatunk be a váradi közönségnek és talán az egész ország közönségének. — A színdarab másik leglelkesebb híve, a bemutatkozó Zalányi Gyula. Hogy érzed magad ebben a „testhez­álló" szerepben? — Az életben is szeretnék olyan em­ber lenni, mint Edgar Wibeau lehetett volna. Ez a szerep még megfoghatat­lanul új, de remélem, hogy menni fog. A főhős vágyaiban, életcéljaiban ő­­szintén az életteremtés áll, mégis meg­hal. Nehéz megmutatni. A tizenévesek tömegét „megfogni" és színpadra állí­tani nagyon nehéz lesz. Még soha sem énekeltem beat-zenét, nagy munka megtanulnom. A négy főiskolai év fo­lyamán sokat játszottam a Stúdióban, a Nagyszínházban, valamint a fő­­iskola diák-kísérleti előadásain (Thá­­lia laboratóriumi műsor). Az első Gár­donyi Lámpása, szüleim nem ismertek fel 90 éves szerepemben a Nagy Ro­­mulusz egyik mellékfigurájában; örök emlék Szabó Lajos Mentségében Misztótfalusi Kiss Miklós egyik segéd­je, ezzel a darabbal bejártuk az egész országot. Nagyobb szerepek közül: Csongor, csak részleteiben sike­rült ; a vizsgaelőadáson Caragiale Elveszett level­ében Caţavencu meg­hozta a szakmai elégtételt, Bukarest­ben, a főiskolák országos fesztiválján egyéni alakítási nagydíjat kaptam érte. Csokonai Karnyónéjában Kuruze csodadoktort játszottam, a kritika elis­merően írt róla . Shakespeare szere­peket, hármat a Falstaffból, nem sike­rült teljesen megoldani. Székelyke­­resztúron kb. hatezer ember előtt Petőfi Respublikájának elmondása a szobor­avatás alkalmából — életem legszebb élménye. Ezek voltak az előtanulmá­nyaim. .. — Milyenek a váradi terveid, lehe­tőségeid ? — Csodálatos ez a főszerep. Remé­lem, még az idén kapok más, kisebb feladatot is. Bekapcsolódom az ismert váradi stúdió­munkába. Két műsort szeretnék az idén bemutatni. Érdem­ben az egyikről beszélhetek, a láger­összeállításról. Olvasmányaim nyomán kísért a téma, nagyon szeretem a po­litikus művészetet. Radnóti lágerkölté­szete lesz a válogatás kiindulása. — Egyetemi éveidben halmoztad a feladatokat, az említetteken kívül éve­ken át felléptél irodalmi körökön, a népi egyetem előadásain, főszerkesz­tő-helyettese voltál a főiskola lapjá­nak. Köztársasági ösztöndíjas voltál, eminens diák... — Szeretem, ha mások osztják be az időmet, imádom a túlzsúfoltságot. Nyaranta mindig fizikai munkára szegődtem, annak is szükségét érez­tem. Anyagilag most egy kicsit nehe­zebb. .. Hiszem, hogy a színész csak szakmai gyakorlat birtokában képes újat hozni, remélem, nekem sikerül. Valamit mindig tenni fogok, kisebb­­nagyobb szerepeket játszani, a stúdió­ban dolgozni. Sokat akarok olvasni, egy könyv kedvéért bármiről le tudok mondani. Nincsenek hobbyjaim, csak színész akarok lenni. Ha adódnak ne­hézségeim, remélem átmenetiek lesz­nek. Szeretném megszerettetni magam a közönséggel. — Melyek a szerepálmaid — az el­következő 10—20 évre ? — Legelőször is Jágó, és persze Hamlet. Jó lenne görög drámákban játszani például Oresztészt, sok-sok mai fiatalt eljátszani, de azért például Goethe Wertherjét is. Lejegyezte : Szakáts Mara Zalányi Gyula : — Imádom a túlzsú­foltságot ! (Fotó Erdélyi Lajos) шяяшшш Újra a diáklapokról Mint a szatmári Diákszó ex-szerkesztő­­je, Bodó Barna diáklapokról szóló írását kívánom kiegészíteni néhány — azt hi­szem általánosítható — konkrétummal. Bodó Barna megsejtette a nyilvánvaló „titkot“ , hogy a diáklapok nem egé­szen diáklapok... A szatmári Diákszó­nál például a szerkesztés, a lapcsinálás teljesen a tanárirányítók jogkörébe tar­tozik. Egyetlen érvvel hessegetik el a szerkeszteni akaró diákot vagy a szer­kesztőnek formalitásból kinevezett ön­kéntes jelentkezőt : „Nem értesz hozzá !“ És valóban, a diák nem ért a lapcsiná­­láshoz. De mikor tanulja meg, ha nem szerkesztés közben, az irányító tanár se­gítségével ? A Diákszó­nál a cikkekért állandó harc folyik. Kevés a tollforgató, s a már „be­futottak“ nem írnak szívesen. Volt már példa arra : egy, a diákélet vidám, ka­rakterisztikus epizódját feldolgozó írás — bár az úgynevezett szerkesztő bizott­ság közlésre javasolta, majd kérte a köz­lését — nem jelenhetett meg. Az ok : „Túl hosszú.“ Pedig nem volt hosszabb másfél gépelt oldalnál. Csak hát — sze­rintünk — az egyik tanár felismerhette benne tulajdon, diákosan parodizált portréját. De nemcsak ezért hiányzik a lapból a széppróza. Szerintem az irányí­tó tanárok „nagymedvére“ vadásznak. Talán az „új“ Panek Zoltán vagy Pás­­kándi Géza írásait közölnék, a felfedező nem éppen szerény gesztusával. Más probléma : minek kell kötelezővé tenni a lap megvásárlását ? Nem érdek­lődnek a diákok ? Nem hinném. Az vi­szont tény , így még inkább elidege­nednek a laptól. Végül : milyen jellegű a Diákszó ? Van-e egyáltalán valamilyen profilja ? Amennyiben ezt a harmadik lapszám után meg lehet állapítani , a Diákszó egyre inkább hírlapi jelleget ölt. Beszá­moló erről, beszámoló arról, ez volt, az volt, ezt csináltuk, azt csináltuk, plusz egy, néha több igazán diáklapba illő ol­dal : vers, műfordítás, rejtvény — és kész a 22 oldal. A diákos frisseségnek csak nyomait látni a lapban. Hol van — többek közt — a tipikus diákhumor ? Nem a „kölcsön vett“, hanem a mai, az igazi, a miénk. Hiszen nem vagyunk — vagy : voltunk — mi olyan komolyak, sem annyira tökéletesek... De úgy lát­szik, „tökéletlenségünket“ csak a diák­zsargon fogja megőrizni — szóban, száj­­hagyományként. Úgy érzem, egyesek türelmetlenek ve­lünk szemben. Azt kívánják tőlünk, nő­jük túl önmagunkat. Hogy az elsők le­gyünk a diáklapok képzeletbeli verse­nyén. Csakhogy mi a versenyt nem ta­láljuk igazságosnak. Mert lényegében nem mi versenyzünk, hanem az irányító tanárok. Túlzás ? Lehet. Annyi azonban biztos : diáklapot csak diákok csinálhat­nak — saját énjük, temperamentumuk szerint, esetleg néhol megmosolyogtatóan gyerekesen. De inkább ez a mosoly, mint az ország nyilvánossága előtti vállvere­gető elismerés olyan értékekért, ame­lyekért nem mi dolgoztunk meg. Kassay Lajos Szatmár Érdemes lesz bekapcsolni a tévét: ez a második vetélkedő, s A szőke Szamos mentén címmel honismeretből vizsgáztatja a nézőt. Na, nem kell megijedni, rossz jegyet senki sem kap. A néző vizsgája csak annyiból áll, hogy megpróbálhat a versenyzőknél előbb feleletet adni a kérdésekre. De ezt a versenyzők is, megpróbálhatják, hiszen a vasárnap délben műsorra tű­zött versengés nem helyszíni adás : a két héttel ezelőtt Szatmáron lezajlott és eleddig filmszalagon őrzött vetél­kedő közvetítése. A szatmári színházat zsúfolásig megtöltő nézők erről mit sem tudtak, és éppen ezért nem voltak hajlandók elnézni a tv-felvétel, úgy látszik, elkerülhetetlen bonyodalmait, amelyek akármilyen előadáson ordító hibának, de legalábbis zavaró körül­ménynek számítanának. Előttem egy nehezményező levél, Ba­ranyai Attila írja: „Boér Ferenc, a szatmári színházlátogatók kedvence, megáll a mikrofon előtt, úgy félméter­nyire és bemondja a vers címét. Jön a televízió nadrágos-pulóveres munka­társnője és »fölkéri«, hogy álljon kö­zelebb. Következik az előbbre lépés, újra a verscím. És a munkatársnő újra »óhajt« valamit a művésztől. Újra verseim... mint aki nem tanulta meg jól a leckét. Nem tudom, ki hogy van vele, de mi éreztük a sértést. Boér Ferenc a közönség helyeslő moraja közben sietve »jobbra él«-t produkált. Hasonló mozzanata a műsornak a ko­lozsvári 11-es számú líceum leánykó­rusának elhallgattatása...“ És így tovább... A levél mégis uj­jongó dicsérettel zárul: Baranyai At­tila és sokan mások, szívből köszönik a tv-пек, hogy a honismereti vetélke­dőt a sok-sok nehézség (az alig elke­rülhető kezdeti nehézség) ellenére is „tető alá hozta“ és tovább folytatja. Ezek után a kedves néző, ugye, nem fog csodálkozni azon, hogy a képer­nyőn Boér Ferencet „a helyén“ talál­ja, a kolozsvári lányok szépen énekel­nek, a közönség végig lelkes, biztatá­sa erőteljes, a versenyzők, határozot­tak és magabiztosak, feleleteik jók, hallgatásuk sokatmondó... Még nem láttuk a tv-adást, de fo­gadni mernék, hogy az sem lesz ben­ne, amikor a kellemes hangú és soha­sem bizonytalank­odó Csép Sándor odasúgja Keresztes Zoltán játékveze­tőnek : Ez a második — Zolikám, csuromvíz vagyok. Iga­zán. .. Tedd föl te a következő két kérdést... Hogy a versenyzők mit súgtak egy­másnak, miközben a többszörös óvás után az eredményhirdető táblán hir­telen növekedtek, majd nagyot zuhan­tak a pontszámok — azt nem lehetett kideríteni, talán nem is illik a nyil­vánosság elé. Vannak azonban olyan kulisszatitkai e versenynek, amelyek mindenképpen idevalók. A szatmári Krillek Annamária leveléből: „Amikor megtudtuk a tv szándékát, lázas izgalommal ültünk be a politikai kabinetbe, tanáraink javaslatára tizen­heten rágtuk át a megadott könyvé­szeti anyagot. A tanulást kísérő jól is­mert mormogás, Erkel-operák hangja, felkiáltások töltötték be a termet. »Gyerekek, figyeljétek csak meg : Pás­­kándi felséges többest használ: ezt a drámát ex libris-пек szántuk ! »,« Te, Emi, Budai Nagy Antalnak volt egyál­talán felesége ? »Bejön Burai bácsi, a földrajztanár, jól megdolgoztat minket, őt követi Felker tanárnő, aki a törté­nészeket izzasztja meg, az irodalmáro­kat Antal Péter és Nagy Sajó Magda tanárok »edzik«. Következik a selejte­ző. Nehéz volt választani — mondták a tanárok, tizenhét jól felkészült embe­rünk volt, de elsősorban a hidegvé­­rűek jöttek számításba. Ami a ver­senyt illeti, mi szatmáriak, azt hiszem, bizonyítottunk. És erre mindannyian büszkék vagyunk." Az aránylag rövid idő alatt arra is találtak еду-két napot, hogy ellátogas­sanak a Szamos általuk kevésbé ismert vidékeire, Kalotaszegre, Kolozsvárra és környékére. A kirándulás élményeiről többen ígértek beszámolót lapunknak, addig is megemlítem, hogy nagy sze­rencsével jártak : Körösfőn például éppen lakodalom volt, s talán itt a leg­szebb, a legpompásabb a kalotaszegi lakodalom. Ennek ugyancsak hasznai látták, mert a verseny többlépcsős kérdése, egy lány kalotaszegi ruhába való öltöztetése volt. Hogy ez nem si­került a legteljesebben, az annak tud­ható be, hogy a ruhadarabok közé Ná­das-menti, vagyis a Gyöngyös-Kalota­­szeg vidékéről is került еду-két darab, ami megzavarhatta a versenyzőket. De hát, amíg verseny van, addig bizonyára lesz nehezen megoldható „keresztkér­dés“ is. Ezt nemcsak azért írom, mert a verseny következő szakaszának anyagát, amely az Olt-mente híressé­geit juttatja majd eszünkbe, készen, egy eléggé kövér irattartóba préselve láttam Keresztes Zoltán íróasztalán. Hanem azért is, hogy Csíkszereda és Sepsiszentgyörgy versenyzői (a követ­kező vetélkedő részvevői) erre is szá­mítsanak. A szatmári versenyen különben... még mielőtt a vasárnapi adásból meg-, tudja az olvasó, elárulom : sokan, na­gyon sokan győztek. Nemcsak Láng Gusztávtól, a zsűri elnökétől tudom ezt, aki a versenyt bezáró néhány mondatában kellemes és hasznosnak, közügyi rangúnak nyilvánította a ve­télkedőt, hanem magától a közönség­től is, azoktól, akik a vasárnapi tv-mű­­sort biztosan megnézik és újraizgu­lva dicsérik majd meg ezt a tanulságos kezdeményezést. Tar Károly ! Ifjúmunkás 5

Next