Ifjúsági Magazin, 1966 (2. évfolyam, 1-12. szám)
1966-03-01 / 3. szám
GIGLIOLA CINQUETTI Romeo és Júlia szerelmének városában, Veronában született 1947 december 20-án. Nővére révén került közvetlen kapcsolatba a könnyűzenével. Gigliola nagyon szereti a klasszikus zenét, szép hangja van, ezért az iskolai műsorok megbízható oszlopa. Egy iskolai bálon ismerkedik össze Roberto Sattival, aki maga is ügyesen énekel. A két diák, Roberto és Gigliola összebarátkozik, és e barátság évekkel később egy párizsi közös koncerttel folytatódik, de Roberto Sattit ekkoriban már Bobby Solo néven ismeri és kedveli a világ ... — Gigliola tizenhat éves, amikor Roberto rábeszélésére benevez a castrocarói dalfesztiválra, ahol 1963 decemberében elnyeri az első helyet. A győzelemmel együtt hanglemez ajánlat várja: tizenkét hanglemezt kíván vele készíteni egy nagy gyár. Ugyanakkor a cég benevezi a kislányt a sanremói dalfesztiválra is. „Non ho l’eta" a dal cime, amellyel a 64-es sanremói fesztiválon sikert arat Gigliola. Néhány héttel később az Eurovízió dalfesztiválján az „Európai dalok 1964. évi királynő”-jévé koronázzák, ott is első lesz. Az 1965-ös sanremói kudarc nem keseríti el, 1966-ban a „Die, come ti amo” c. canzonéval másodízben kerül az élre San Remóban. 1965 őszén elvégezte a veronai művészeti líceumot, most egyetemre készül. MMNE SHnHWAN Harsány reklámkampány előzte meg tavaly a Beatles-együttes amerikai hasonmásának — ha úgy tetszik: konkurrensének — Londonba érkezését. Tekintélyes apparátus mozdult meg, hogy amikor az öt tengerentúli fiúval földet ér a repülőgép, már legalább a fél ország tudja: itt vannak Ők, a Félelmetesek, akik rohammal készülnek bevenni Angliát... Aztán kinyílt a Boeing ajtaja, és a lépcsőn öt viaszsápadt, hullafáradt ifjú vánszorgott le, ünneplő tömeg helyett egyenesen egy tajtékzó-dühös fiatal csoport gyűrűjébe. — Ellopták a nevünket! — emelkedtek magasba az öklök, ők öten, a Félelmetesek pedig csak álltak, földbegyökeredzett lábbal. A Beatles-hívők jöttek volna el tiltakozni? De hiszen ők ártatlanok: együttesük neve Byrds, és sohasem állították, csak reklámfőnökük találta ki, hogy ők volnának Amerika Beatles-et. — Úgy? Szóval Byrds? Hát tudjátok meg, mi meg Birds vagyunk! És előbb voltunk Birds, mint ti Byrds! Tolvajok! Záporesőként zuhogtak a kis angol csoport szitkai a vendégekre. Most az a hír járja Londonban, hogy Byrds-ék idén ismét átrepülik az óceánt, s nyilván újra lefényképeztetik magukat galambok társaságában a Trafalgar téren, így az együttes múltkori vendégszereplése is megint beszédtéma lett. Az érdekeltek — a tengeren innen és túl — érthető szorongással idézik vissza a 17 nap történetét, melynek során 39-szer (!) léptek fel a Beatles-konkurrensek, s egyesek szerint félsikert arattak, mások szerint kudarcot vallottak. Mi az igazság? Ezt bizony nehéz kideríteni. «Leégett a Byrds együttes!« — harsogta az egyik lap szalagcíme. «A saját stílusú Beatles-ötös nem sok vizet zavar« — csatlakozott hozzá egy másik. Az ellenvéleményeket egy tekintélyes tv-kommentátorn így foglalta össze: «A vendégek múltkori előadásán azt a fajta kellemes borzongást érezhettük, amit eddig csak a Beatles-ek váltottak ki. . .« Zajlott tehát a szócsata, s akárkinek is volt igaza (vagy mindenkinek egyszerre), a Beatles és a Rolling Stones feltűnése óta semmilyen más együttes nem vont magára ekkora figyelmet. Ők öten pedig városról városra, dobogóról dobogóra és orvosról orvoshoz támolyogtak. Nem tett nekik jót a nedves angol levegő. Arról azért gondoskodtak, hogy egy-egy orvos meglátogatásáról idejében tudomást szerezzen a sajtó... A repülőtéren még szégyellték sápadtságukat , s most büszkén álltak viasz-Nincs könnyűzenei szaklapunk. Az énekesképző stúdió is megszűnt. Az új énekesek viszont hetente jelentkeznek a «piacon«. A jobb hangszerelést fizessék meg jobban! A szerzőket, a hangszerelőt, az énekest hozzák össze, hadd ismerjék meg egymás elképzeléseit a szóban forgó számról! A televízió adjon több könnyűzenei műsort, sugározza a magyar tánczenét feldolgozva, szcenírozva! A hanglemezgyártó vállalat pedig kooperáljon jobban! Esetleg tervezzen előre: sláger mindigvan. Egyszóval: legyen hanglemezgyártás!« (Payer András—S. Nagy István.) A magyar tánczene «éltes kora«, avultsága nemigen vitatéma, pedig a magyar fiatalok is bizonyára örülnének, ha büszkék lehetnének egyegy világsikerű magyar számra. Jelenleg azonban a nagy többség elégedetlen a magyar táncdalokkal, többnyire külföldit hallgat és amikor alkalma nyílik, kifejezésre juttatja nemtetszését. Nem vállalkozhatunk arra, hogy a magyar tánczene összes gondját és a vele szemben felmerült igényeket feltárjuk, annál is inkább, mert vannak erre alkalmasabb fórumok. Csak néhány alapvető kérdést szeretnénk feltenni: Járható-e a hagyományos út? Milyen lehetőségei vannak az új kezdeményezéseknek? Játszhatnak-e az eddiginél jelentősebb szerepet ebben a népszerű amatőr együttesek? A választ az összes illetékesnek kellene megadnia. Mindenesetre a magunk részéről a kritikussal értünk egyet: «A magyar tánczene és dalszöveg megújulásának legalábbis két döntő feltétele van: szigorúbban megrostálni a kiadásra kerülő darabokat ■— inkább kevesebbet de jobbat! —jelszóval. Másrészt anyagi és erkölcsi * támogatást, védelmet nyújtani s publikációs lehetőséget biztosítani a korszerű, új utakat kereső tánczeneszerzőknek, szövegíróknak. Az eredmény, ha nem is máról-holnapra jelentkezne, de aligha maradna el.« JOGHALLGATÓ ÉS TÁNCDALÉNEKES] KONCZ ZSUZSA 1966 MONDD MEG, MIT SZERETSZ! TELJES LENDÜLETTEL FOLYIK TOVÁBB AZ IM—86 SLÁGERKUTATÁSA! — HOL HALLHATOK, HOL LÁTHATOK A HÓNAP SLÁGEREI? — 12 000 CÍMBŐL Állítottuk össze márciusi számunk 20 KEDVENC SLÁGERÉT! — JUTALOMSOROSOZÁS! Az IM—66 értékelte és tovább folytatja nagysikerű slágerkutatását. A «Mondd meg, mit szeretsz!« két listavezető számát minden hónap negyedik szerdáján a Rádió »Könnyűzenei Nívuló«-jának »Ez tetszett!« rovatában és minden hónap negyedik csütörtökén a Televízió -Halló, fiúk! Halló, lányok!« című műsorában hallhatod és láthatod. Februárban olvasóink tíz nap alatt több mint 12 000 slágereimet küldtek szerkesztőségünkbe, és ezek alapján állítottuk össze a hónap húsz slágerének részletes listáját, amit egyben a legkedveltebb előadók és együttesek listájának is tekintünk. Az egyes címek után álló szám a slágerre érkezett szavazatok számát jelzi. Magyar számok: 1. Szörényi—S. Nagy: Rohan az idő — Koncz Zsuzsa — (516) 2. Fényes—Bacsó: Te szeress legalább! — Mikes Éva — (412) 3. Mihályi László: Elment a papa, mama — Ambrus Kyri — (361) 4. Dobos—S. Nagy: Egy emberöltő oly kevés — Záray Márta — (340) 5. Payer—S. Nagy: Nem kell nekem nagyhercegnő — Németh József — (303) 6. Stark—ifj. Kalmár: Pletykálnak rólad — Mátrai Zsuzsa — (294)