Ifjúsági Magazin, 1967 (3. évfolyam, 1-12. szám)

1967-03-01 / 3. szám

valamelyik képeslapunk közölt cse­csemőkről egy szellemes fotósort; az egyes portrék alatt ilyesfajta felira­tok: a vezérigazgató, a bürokrata, az öntelt stb. A fotóművész ennek az életkornak mechanikus mimikai mozgásait használta fel egy-egy fel­nőtt karaktertípus érzékeltetésére. Ha gondosan megfigyeljük akár a plakettfigura, akár a szobor oldal­nézetét, észrevehető, hogy a művész a zsengeség mellett ezt a »kisöreges« jelleget is éreztetni kívánta. Portré-alkotáskor a művész nem­csak a modell karakterét kívánja megragadni, hanem saját mondani­valóját, élményét is ki akarja fejez­ni. A szoborban tükröződik vélemé­nye az ábrázolt személyről, sőt a mo­dell gyakran ürügy, téma, mondani­valójának szoborrá váltására. Ennek a plakettnek és szobornak a megalkotásakor tulajdonképpen a szobrászban már régóta felgyülem­lett emberi-művészi élmény talált kifejezési lehetőséget. Milyen külö­nös kis lények ezek, ezek az egy-két hónapos gyermekek, mennyi életerő van bennük, mégis mennyire gyen­gék, védtelenek, kiszolgáltatottak, szeretetre, emberi környezetre szoru­lók — körülbelül ez a mondanivaló fejeződik ki a két alkotásban. A pla­ketten ábrázolt gyermek kis, kókusz­­diószerűen nyújtott, törékenyen fi­nom fejével élesen rajzolódik ki. A védelemre szoruló zsengeséget hang­súlyozza az őt körülvevő pólya. A művész az eleve adott kerek plakett lapot azzal, hogy meghajlította és környezetet ábrázolt vele — kifejező funkcióval ruházta fel. A kis apró­ság gyámoltalan, védtelen, de ugyan­akkor az életerőt jelzi, hogy dühö­sen, konokul összeszorított kézzel al­szik. Ez az ökölbe szorított kéz a cse­csemők jellegzetes megnyilatkozása. A portrészoborban, amely tíz nappal később hathetes korában készült ugyanarról a gyermekről, ennek az alapmondanivalónak másfajta kife­jezésével találkozunk. A művész nem ismétli önmagát. A gyermek telt, puha arcán az evés, ivás, al­vás öröme sugárzik. A szem nyitott, mégis az egész arcon aluszékonyság tükröződik. Az arcból hangsúlyosan ugrik ki a száj, az erősen előretolak­­vóan mintázott felső ajakkal, mint­egy jelezve a falánkságot, a táplál­kozás mindenen felül álló igényét. A plaketten a gyermek fészekszerű kö­­rülforgásával fejezi ki a művész a védelemre szorulást, a szobornál pe­dig a gyermek fejének balra dönté­sével hangsúlyozza, hogy egyensúlyi helyzetében bizonytalan, erőtlen még. A védelemre szorulást emeli ki azzal is, hogy ezt a lágy gyermekar­cot ábrázoló, megdőlt fejű portrét egy durva kőposztamensre helyezte. A mészkő azonban túlságosan szem­csés és érdes, és a sima bronz mel­lett stílustörést okoz. Vagy kissé csi­szolni kellett volna rajta, vagy más követ választani. KERÉKGYÁRTÓ ISTVÁN FOTÓ: KRESZ

Next