Ifjúsági Magazin, 1967 (3. évfolyam, 1-12. szám)

1967-03-01 / 3. szám

RÁCZ EDIT 1936, Budapest „Tehetséges, csak kár, hogy lyány" . . mondta róla kilenc éves korában a nagy szobrászművész, Medgyessy Ferenc, amikor néhány agyagfiguráját megmu­tatták neki. A Képzőművészeti Gimnáziumban Somogyi József növendéke volt. 1955- ben fölveszik a Főiskolára szobrász­szakra. Pátzay Pál növendékeként vé­gez 1961-ben.­­ Ugyanebben az évben készíti el életnagyságú „zsiráfkölykök” című kompozícióját, egy újonnan épült szegedi óvodába, 1962-ben emlékmű­portréra kap megbízást. Kacsoh Pong­­rácz szobrát mintázza meg Kecske­métre. Ezután három évig nem jut meg­bízáshoz, kénytelen kerámiákból fenn­tartani magát. — 1966-ban mintázta meg a békéscsabai színház részére Jókai másfélszeres életnagyságú port­részobrát. A gipsz-szobor már kész,­­ most faragja kőbe a portrét saját töré­keny kezeivel, a környék kíváncsi srá­caitól többszörösen „körülnyerítve”. A hagyomány továbbfejlesztésének, megújításának lehetőségeit kereső mű­vészek közé tartozik. A főiskola utáni első évek a konvenciókból való szaba­dulni akarás jegyében teltek 11. Művészi elképzeléseit leginkább gyermekport­réiban és állatfiguráiban sikerült meg­valósítania. Gyermekről portrét készíteni nem könnyű vállalkozás. Hát még egy né­hány hetes újszülöttről vagy csecse­mőről! A portrészobrászat lényege ugyanis a karakter megragadása, a néhány hónapos gyermeknek viszont még nincs önálló, kialakult egyénisé­ge. Arcvonásai szinte napról-napra változnak. Az arc redőzetlen, sima, nehéz szembeötlő, jellegzetes voná­sokat találni, kevés a hangsúlyozha­tó, részletezhető forma. A plasztikus ábrázolás a szem, az orr, a száj ka­rakterisztikus és az egész fej egy­befoglaló megformálásán alapul. Az arc mintázásában a festői, laza át­menetek, a puha fényárnyék hatások nyilvánulnak meg. Figyeljük meg a szembenéző portrészobrot: a szem, az orr, a száj erős formákkal mintá­zott, az arcon ellenben puhán rezeg a fény, a művész szinte naturaliszti­­kus pontossággal, aprólékossággal követte végig a lágy arcvonásokat, a nehezen érzékelhető átmeneti for­mákat. Viszont nagyon határozottan kirajzolt ezeknek a kis­gyermekek­nek a profilja. Szembetűnően meg­mutatkozik ez nemcsak a plakett-fi­gurán, hanem azon a képen is, amely a szobrot oldalnézetből mutatja. A szobrászok jórésze, amikor né­hány hónapos gyermek mintázására vállalkozik, eleve lemond a karak­terábrázolásról. Ezeknek a kis apró­ságoknak valóban nincsenek a fel­nőtteknél tapasztalható értelemben karakterisztikus vonásaik, de ez nem jelenti azt, hogy arcuk jellegtelen. Jellegzetességük részben éppen eb­ben a nehezen megfogható változé­konyságban, zsengeségben rejlik, ka­rakterük elsősorban életkorhoz kö­tött, de bizonyos pszichológiai alap­sajátosságok már megmutatkoznak. Az ilyen kisgyermekek még szinte az időtlenség határán mozognak. Ha­sonlóan a nagyon öregekhez, renge­teg náluk az üresjáratú, mechanikus mimikai mozgás. A kis zsenge arcok­ban egy-egy nézetből van valami ko­mikusan öreges is. — Évekkel ezelőtt

Next