Ifjúsági Magazin, 1968 (4. évfolyam, 1-12. szám)

1968-11-01 / 11. szám

Dr. Bartus Imre — Dr. Kilényi Géza Fiatalok jogi kézikönyve. A szerzők rend­kívül hasznos munkát végeztek, ami­kor kötetbe gyűjtötték a 14—35 éves kor­osztály­ú fiatalok életbe vágó kérdéseit érintő rendelkezéseket, jogszabályokat. Figyelmük az élet minden területére ki­terjed a kiskorúság jogi helyzetétől kezd­ve a tanulással, továbbtanulással, munka­­viszonnyal, katonai szolgálattal stb. ösz­­szefüggő rendelkezéseken át a házasság­kötéshez, családalapításhoz szükséges tudnivalókig. S ami ugyancsak erénye könyvüknek a legfontosabb jogi parag­rafusokat is mindenki által könnyen ért­hető, népszerű modorban taglalják (Kos­suth Könyvkiadó.) A Madách Színház a múlt évad vége fe­lé bemutatott kegyenccel nyitotta meg kapuit. Teleki László drámája minden gondolati szépsége mellett sem tudta ki­vívni magának a színpadi sikert, elsősor­ban irodalomtörténetünk tartotta számon. Illyés Gyula drámaírói ereje és leleménye formáit belőle, Teleki ,,eszméi”-nek meg­tartásával, sikeres színpadi művet. A drá­ma hőse, Maximus a hanyatló római bi­rodalom kiváló képességű vezetője, a császári trónban látja a birodalom fenn­maradásának biztosítékát, ezért szolgál­ja szívvel-lélekkel császárát, a hitvány Valentiniánust. Innen az összeütközés fele­ségével, Júliával és Fulgentius­szal, az el­lenzéki érzelmű szenátorral. Maximus császára iránti hűségében a feleségét is feláldozza a kéjsóvár féregnek. S amikor végül rádöbben, hogy az ember megcsú­folásával semmilyen eszmét és hatalmat nem lehet szolgálni, már késő. Hiába ki­áltják ki császárra, államférfiul csődjének tudatában, felesége holtteste mellett ő is kiissza a méregpoharat. Jelentős gondolatok és szenvedélyek csapnak össze a drámában, s mindez az illyési nyelvezet költői foglalatában. Még­is helyenként, különösen a második rész befejező képében kísért valamiféle szikárság, merevség az alakok rajzában, a jelenetek bonyolításában, kissé a tézis­drámák hangulatát árasztják. E tekintet­ben Vámos Lászlónak amúgy kitűnő ren­dezése nem tudott teljesen úrrá lenni a rábízott nemes és bonyolult feladaton. A dráma kiemelkedő szereplője Mensáros László, Maximus alakítója. Elfojtott indu­lataival, téveszméihez való görcsös ra­gaszkodásával és megcsúfolásában is fér­fias méltóságával nagy színpadi jellemet hozott létre. Mellette Júlia szerepében Tolnai Klári remekel. Élmény Körmendi László alakítása is, ő a másik kegyenc, Heraclius Gábor Miklós a tőle megszo­kott gondossággal és intelligenciával játssza Velentinianust A Budapesti Művészeti Hetek egyik ün­nepi eseménye volt a Medgyessy Ferenc hagyatékából rendezett tanulmányi kiállí­tás a Nemzeti Galériában. A kiállítás tiszteletadás tíz évvel ezelőtt elhunyt nagy szobrászművészünk emlékének, és újra ráirányította a közfigyelmet örökbe­csű életművére. Medgyessy Ferenc újító szellemű szob­­rászata az ókor egyiptomi, etruszk, indiai, kínai, görög művészetének és a magyar népművészetnek indításai révén ötvöző­dött teljesen egyéni érvényűvé, sajátosan magyarrá és összegező jelentőségű euró­paivá. Medgyessy lankadatlanul figyel­te, kutatta az emberi testet. Számára mindig az emberi test volt a kiinduló­pont. Szobrai megformálásánál nem töre­kedett semmilyen látványos helyzetre vagy romantikus cselekményességre, ha­nem ősi egyszerűségre, az ember test rej­tett mozgásainak és harmóniáinak ele­mien derűs és meleg kifejezésére. Dom­borműveinél viszont kivételes történette­remtő erejét is szabadjára engedte. A hagyatékából rendezett ,­műhelyki­­állítás’ tanúsítja, milyen óriási gondos­sággal dolgozott, valamennyi szobrát raj­zok, agyagvázlatok tucatja előzte meg. Ahogy barátja, Móricz Zsigmond note­szével, ő vázlatfüzetével járt-kelt az em­berek között. S neki is, mint minden for­radalmi újítónak hosszú ideig sok értet­lenséggel és gánccsal kellett megküzde­nie. A harmincas években azonban már olyan hazai és nemzetközi elismerésben volt része, mint az 1931-es Szinyei-nagy­­díj és az 1937-es párizsi világkiállítás szobrászati Grand Prix-je. Nincs az országnak olyan jelentős mú­zeuma, amely ne dicsekednék egy-egy Medgyessy plasztikával. S városaink köz­tereit is nem egy Medgyessy szobor dí­szíti, mint pl. a leghíresebb, a győri Szent István lovasszobor, ez az ország-világ ál­tal elismert remeklés. A Magyar Nemzeti Galéria állandó kiállítási csarnokában tu­catnál több Medgyessy szobor látható, olyan mesterművek, mint pl. a Turáni lovas, a Táncosnő, Hermann Ottó, Móricz Zsigmond és Rippl-Rónai József szobor­­alakjai, a Támaszkodó, Női fej, Római szó­nok, egy-egy groteszk szépségű, a nép­mesék hangulatát idéző állatszobor. Medgyessy Ferenc államunk legmaga­sabb kitüntetéseiben részesült, kétszeres Kossuth-díjas, kiváló művész volt. Ha még nem ismered halhatatlan műveit, ér­demes pótolni a mulasztást, egész éle­tedre kiható élménnyel leszel gazdagabb. F. R. K. kép,,ző , MŰVE MEDGYESSY FERENC, TÁNCOSNŐ

Next