Ifjúsági Magazin, 1970 (6. évfolyam, 1-12. szám)

1970-02-01 / 2. szám

panaszkodtunk az újságírónak, pe­dig anyuka egyáltalán nem szokott panaszkodni. Erre borzasztóan ké­nyes . . . Iszonyú gondokkal gyűrkő­­zött egész életében, és mindig a munka nehezebbre jutott neki, de panaszkodni senki sem hallotta. Mo­solygósnak, vidámnak ismerik az emberek. Azt mondja, neki nincs joga siránkozni, mert ő tehet min­denről. Ha lemondana a művészet­ről, kereshetne magának állást, hi­szen levelező úton leérettségizett, és gépíró tanfolyamot is végzett. Le­hetne rendes fizetése, SZTK-ja, s nem kellene nehéz alkalmi munkát vállalnia kevés pénzért. Már tíz éve bejár a Képzőművészeti Alap kol­lektív műtermébe, ott ő a művészek mindenese. Műveket szállít kiállítás­ra, zsűrizésre, bronzöntőhöz, a tás­kája mindig dögnehéz. Ha csak hoz­zájutok, segítek neki, bár olyankor mindig veszekednem kell vele, mert azt hiszi, hogy csak ő van vasból, én pedig gyönge virágszál vagyok, öt-hatszáz forintnál több jövedelme havonta sohasem volt, s nyáron el­járt kapálni, télen havat lapátolni, de a műteremből semmi pénzért sem maradna el, mert ott tanulhat. Sza­bad perceiben megfigyeli a művé­szeket munka közben, ellesi a mes­terségbeli fogásokat, titkokat. Ez a műterem az ő főiskolája ... Szóval, csak azért mondom, hogy nem vol­na szép, ha mást mutatnánk, mint ami van, de az sem vezet jóra, ha folyton a szegénységünkről beszél­nek. Anyám valóban sokat nélkülö­zött, de nekem mindig előteremtette a legszükségesebbet. Az idén érett­ségizem. Dolgozni fogok, és veszek anyunak csizmát a fizetésemből, a lyukas cipőjét pedig elégetem . . . CSODÁLATOS EMBER Amikor megérkeztünk a békásme­gyeri kis lakásba, mind a két kály­ha duruzsolt. De közben leégett a tiszteletünkre bővebben porciózott szén, és máris érezzük a falon ék­telenkedő szörnyeteg dermesztő le­heletét. Takarékoskodni kell a szén­nel. Takács Erzsébet szobrászmű­vész eljutott már az önálló tárlatig, annyi pénze azonban még sohasem volt, hogy egész télre megvehesse tüzelőjét. Kisebb tételekben vásárol, vagy legendás „szoborlátta” táská­ját tömi meg forgáccsal, szénnel, hogy estére bemelegítse a szobát. Erzsike kimegy a konyhába, majd ökölnyi szobrocskával tér vissza. — Anyu legelső önportréja — mu­tatja. — Valamennyi szobra közül ezt szeretem legjobban. Hatodikos voltam. Egy éjszaka arra ébredtem, hogy világosság van a szobában, anyu az asztalnál ül, és elmélyülten dolgozik. „Mit csinálsz?” kérdez­tem, és ő bűnbánó arccal fordult fe­lém. Sokszor dolgozott vagy tanult éjszaka, s ha ilyenkor felébredtem, mindig lelkiismeret-furdalást érzett. Én viszont boldog voltam, hogy si­került felébrednem. „Az önportré­mat mintázgatom” — mondta, és már hozta is az ágyhoz a fejecskét. Nem nézett tükörbe. Azt mondta, az ujja hegyében érezte minden vo­nalát. Sokszor festették őt népvise­letben, mert nagyon szép magyaros arca van, de a szobrászok egyszer sem mintázták meg a portréját. Megtette ő maga. Abban az időben kezdtem megérteni anyut, addig csak szerettem. Sokat mesélt a gyermek­koráról, Mezőkövesdről, ahol egy kis nádfedeles házban kilencen voltak testvérek. És Kisjankó Bori néniről, aki megdicsérte iskolai rajzait, az­tán megtanította hímezni. Én soha­sem láttam Bori nénit, de úgy gon­dolok rá, mint egy mesebeli jóságos anyókára. A mezőkövesdi nagyapát elvitte a háború. Anyám volt a leg­idősebb a testvérek közül, hát dol­gozott az egész családra. Napszám­ba járt, mosott, takarított, hímzett, és nevelte a nagybátyáimat. És nem tört meg soha, mert törhetetlennek hiszi magát, néha valósággal szikrá­zik az optimizmusa. Nem azért mon­dom, mert az anyám, de — higgyék el — csodálatos ember. Persze szo­morúnak is láttam nemegyszer. Elő­fordult, hogy sírva fakadt. Akkor mind a ketten sírtunk. Például, ami­kor a Derkovits-pályázaton kudar­cért vallottunk, nagyon beborult az ég. De hamar kiderült... Békásmegyer felett most tömött hófelhők mocorognak, az udvaron át vezető út csontkemény. Északi szél bontogatja szíjostorát, nagyon hideg van. Erzsike mosolyogva int búcsút a kiskapuban, majd egy hosszú pil­lantást vet a buszmegálló felé. Hát­ha ma korábban hazajöhet az anyja. Szobrot cipel a főváros havas for­gatagában, s ha ziháló tüdővel meg­pihen valahol, karcsú márványokon káprázik a szeme. SZAPUDI ANDRÁS ÍRÁSA FOTÓ: LUGOSSY ISTVÁN

Next