Ifjúsági Magazin, 1971 (7. évfolyam, 1-12. szám)

1971-04-01 / 4. szám

kelni. Ez az élmény megpecsételte sorsát. Megkísérelte utánozni Huddie Ledbettert, és az utánzás sokkal job­ban sikerült az eredetinél. De egyelőre csak kocsmákban éne­kelt. Ivott és énekelt. Ezer és ezer kocsmában ivott és énekelt, végig egész Amerikában. Olyannyira, hogy súlyos undort kapott, haza is ment. „Egy egész éven át szűzies kislány voltam, szolid ruhácskákban jártam, és a stréberségig jó tanuló voltam, hogy szüleim akarata szerint tanító­női oklevelet szerezzek.” De hozták neki a hírt, hogy San Franciscóban énekesnőt keres a Big Brother and the Holding Company együttes. Ja­nis Joplin szem­villanásnyi idő alatt a tengerészek városában termett, és éppen ilyen sebességgel ott folytatta a részegeskedést, ahol valamivel ko­rábban félbehagyta. Úgy látszott, sikerének a züllöttség sem vethet gátat. 1967-ben Monte­­reyben — ugyanott és ugyanakkor, mint Jimi Hendrix — egy csapásra világhíres sztár lesz belőle. Lemezei csakhamar milliós példányszámokat érnek el. Többé nem iszik olcsó sört, alkoholból csak a méregdrága Sou­thern Comfort whisky kell neki. És a kábítószer, amely soha nem hiá­nyozhat útipoggyászából. LSD, ha­sis, heroin — már annyira rabul ej­tette a fehér porok narkózisa, hogy nyílt színen, koncert közben szippant belőlük. Eksztázisa tetőfokán követ­kezik a jól ismert rekedt ordítása, hörgése, mikrofonba köhögése. Ekkor ráncigálja fel a színpadra a fiúkat. Azt mondják, ebben az állapotában a saját öreganyjánál is öregebbnek látszott. Tehetségének őszinte hívei komo­lyan aggódtak érte. Orvoshoz eről­tették, akiről így nyilatkozott a vizit után: „Azt mondta, felpuffadt a má­jam. Soha többé nem jövök ehhez az orvoshoz.” Máskor meg: „Nem vitás, hogy vigyázhatnék jobban az egészségemre. Akkor egypár évvel tovább élhetnék. De mi a fenének?” És jött Hollywood a tizennégy am­pulla kokainnal. GYÚJTÓZSINÓR Van egy szólásmondás, amelyre ak­kor szoktunk hivatkozni, ha valaki hetykén tékozolja önmagát: Vigyázz, a zsinórnak két vége van! Ne siess nagyon a túlsó végére! Jimi Hend­rix, Brian Jones és Janis Joplin oly­annyira siettek, hogy sorsuk nem is a közönséges zsinórhoz, hanem egye­nesen a gyújtózsinórhoz hasonlított. Mindhárman elégtek, dühösen, szik­­rázóan sisteregve, mégis dermesztő­hidegen, embertelenül. De miért? Az üzlet húsevő virág. Fedeles orchidea, gyönyörű, csábító növény, pompás kancsó, fenekén a halálos ragaccsal. Sokan beleszédültek már. Gyanútlanul, naivul, jókedvűen, akár az önfeledt rovarok. Tarka, zenélő, fénylő, egy nyárra született rovarok. A pop-világ három hírneves ha­lottja tudta ugyan, hogy az élet a csodák sokasága, csak azt nem tudta, hogy miért s hogyan az. Nem tudták, hogy kényes máglya az élet, a tűz és a víz harmóniája, s akár a tűz, akár a víz lesz több ezen a máglyán, el­pusztulunk menthetetlenül. Vagy ki­alszik a láng, vagy sebes vágtába kezd, és úgy alszik ki. Hamucsík ma­rad belőle, mint a gyújtózsinórból. Máglyánk — az élet — egyszeri és megismételhetetlen. Meg kell tanul­ni, hogyan szabályozzuk. Ilyen ké­szüléket nem árulnak a műszerbol­tokban, nem lehet készen megvásá­rolni sem forintért, sem dollárért, de még az angol korona gyémánt­jaiért sem. Ezt a készüléket magunk­nak kell feltalálni, izzadságos, hosz­­szadalmas türelemmel megépíteni éppen olyanra, amilyen szabályozó készülékre szüksége van a mi egy­szeri és megismételhetetlen életünk­nek. Orfeusz óta tudjuk, hogy a mu­zsika nagy dolog. De az élet valószí­nűleg a muzsikánál is nagyobb do­log. Ebből következik, hogy aki mu­zsikál, annak élni is meg kell tanul­nia. Megtanulni élni , de nem ká­bítószeren élni. Mert aki kábítószeren él, az tud­valevőleg a halált hizlalja, és a gengsztereket gazdagítja. És a mu­zsika barbár kultusszá lesz. Borzal­mas kultusszá, amelyben az élvezet szenvedélye együtt jár a rendszeres emberáldozattal. Ha valaki túlzás­nak tartja ezt, gondolja végig: hét­köznapi vérmérséklettel nem lehet úgy felfokozni a szenvedélyt, ahogy azt a pop-koncertek világsztárjai szokták. Kell a dopping, hogy sikerül­jön végletekig sűríteni az eksztázist, nehogy csalatkozzanak várakozásuk­ban a hódolók. Hiszen a publikum éppen a szélsőséges szenvedélyekért isteníti sztárjait. Sztár és publikum egymást kergeti bele a szélső határig fajuló fortisszimóba. A sztár hiva­tásszerűen köteles felszítani magá­ban a mesterséges őrületet, mert ha nem felel meg a hódolóknak, lepot­­­tyan a hírnév tenyeréről. Túlfeszí­tett életritmusában először azért nyúl hasisért, hogy bírja az iramot, aztán meg azért, mert rabja lesz a narkó­zisnak. És anélkül, hogy akarná, gyújtózsinór lesz belőle. És anélkül, hogy rajongói akarnák, megérlelődik az emberáldozat. Az ilyesmire szokták mondani: ör­dögi kör. Valóban az, többszörösen az, de a józan ész éppen elegendő, hogy kibújhassanak belőle — már akik benne vannak. GERENCSÉR MIKLÓS QU 25

Next