Ifjúsági Magazin, 1971 (7. évfolyam, 1-12. szám)

1971-07-01 / 7. szám

A ZONGORA VIRTUÓZA A koncertterem zsongása lassan el­halkul. Nemzetközi rádióadók be­mondói visszafogott hangon konfe­rálják az ünnepi hangverseny követ­kező mű­sorszámát. Bartók: II. Zon­goraversenyének szólistája: Kocsis Zoltán. Ahogy megelevenednek a hangsze­ren Bartók fájdalmas víziói, ahogyan kemény, fahangok váltakoznak tisz­ta, gyönyörű akkordokkal és kemény zörejekkel — úgy sűrűsödnek ben­nem a kérdések: honnan ismeri ez a tizenkilenc éves fiatalember azt a szorító sötétet, amely elől a zeneszer­ző világgá menekült? Honnan van ereje acélhangok billen­tésére? És miért érzem a zongorából jajduló szörnyű sikolyokra mégis: szép? És felfénylenek emlékezetemben Illyés Gyula Bartókról írt sorai: „... ki szépen kimondja a rettene­tét, azzal föl is oldja”. Kocsis Zoltánt a találkozásról kér­dezem. Mikor és mi volt az első él­ményszerű találkozása Bartókkal? — Először az egyetemes zenekul­túrával találkoztam — mondja — és csak azután Bartókkal. Amíg a z­e­­n­é­t nem éreztem, őt sem. Az első Bartók-mű meghallgatása viszoly­gást keltett bennem. Ahogy fejlődött az asszociációs készségem, úgy ra­gadtak meg kezdetben Bartók leg­egyénibb vonásai Az az igazság, hogy még most is nagyon keveset tu­dok erről a zenéről. Azt hiszem , a II. Hegedűverseny volt az a mű, amelyre először rácsodálkoztam. Kocsis Zoltán eddigi rövid életút­jainak állomásai. Már hároméves korában kiderült rendkívüli muzika­litása. Családjában senki nem foglal­kozott hivatásszerűen zenével, bár szülei tanultak zongorázni gyermek­korukban. ötéves korában felvették a fővárosi zeneiskolába, első tanár­nője Szmrecsányi Magda volt. öt év múlva a Bartók Béla zeneművészeti szakiskola növendéke lett, korenge­déllyel. Konzervatóriumi tanára Fü­­löp Tamás. És öt év múlva felvették a Zeneművészeti Főiskolára Kadosa Pál tanítványaként. Rendhagyó az évek száma, hiszen a zeneiskola nyolc év, a konzervató­rium négy év kötelező tanulást je­lent — de rendhagyó Kocsis Zoltán tehetsége is. 1969-ben megnyeri a Magyar Rá­dió Beethoven-versenyét, számtalan nagy sikerű koncert szólistája itthon és külföldön, ő maga értetlenül hall­gatja a feléje záporozó elragadtatott jelzőket. Kivéve egy-egy koncert előtti rövid időt — ezek élete leg­szebb percei —, mert számára a ze­ne­munka, nehéz órák sokaságát je­lenti. — Hogy a közönség tapsol — mondja —, az csak pillanatnyi ér­tékmérője annak, hol tartok. Szá­momra egy sikerélmény van, ha a mű megszólal a maga igazában. Úgy, ahogyan azt a szerző elképzel­hette, összesen kétszer fordult elő, hogy nagyon rövid ideig örülni tud­tam ennek az érzésnek. Amikor úgy éreztem, talán sikerült. — Mennyit gyakorol egy nap? — Az változó. Egészen kiskorom­tól kezdve úgy gyakorolok, ahogy érzem. Ez azt jelenti, hogy sokszor egész nap zongora mellett ülök. Ha nagyon fáradt vagyok és érzem, hogy nem megy, akkor a hangokkal fog­lalkozom. Billentéssel, színekkel, a hangokkal való fiziológiai kapcsola­tommal. Most például egy Mozart zongoraversenyre készülök. Nem tu­dom még laza karral játszani. Bartó­kot már igen, Mozartot még nem. Pedig gyönyörűen el tudom képzelni. — Koncert után mit csinál? Ho­gyan oldja fel magában a feszültsé­get? — Lefekszem. Fáradt vagyok. És olyankor mindig nagyon jól alszom. BALRÓL JOBBRA: SZENTHELYI MIKLÓS, KOCSIS ZOLTÁN, BERKES KÁLMÁN ÉS RÁNKI DEZSŐ, A NÉGY ELVÁLASZTHATATLAN ELŐADÓ­PARTNER, BARÁT ÉS ÉVFOLYAMTÁRS — Van kedvenc zeneszerzője? — Nincs. Az változik, hogy mikor kit szeretek játszani. Most éppen Schumannt. Szeretek felfedezni egy­­egy zeneszerzőt magamnak, sajnos a kör úgyis szűkül. Ezt úgy értem, hogy a zeneirodalom leszűkül magá­ra a hangszerre, a zongorairodalom­ra. Aztán arra, amit szeretek, majd arra amit érzek, végül arra, amit in­terpretálni is tudok. Ez bizony kevés. Ezért csodálom olyan nagyon az át­változó képességgel megáldott nagy művészeket. Például Richtert, akit legutolsó koncertje alkalmával hal­lottam először élőben játszani. Rich­ter mindent tud. Azt is tudja, amit csak érez, mert az biztos, hogy úgy igaz. Nála tökéletes szintézisben van ember és művész — nagyon nagy él­ményem volt. — Úgy tudom, zeneszerzéssel is foglalkozik. Mióta? — Amióta zongorázom. Számomra a zeneszerzés azt jelenti, hogy hang­kapcsolatokat konstruálok. Legjob­ban azért az atonális zenei irány­zatért lelkesedem, amelynek hazai képviselője Kurtág György. Ránki Dezső, akivel nagyon jó barátok va­gyunk, Kilenc bagatell című szerze­ményemmel felvételizett a főiskolá­ra. Nagyon sok zongoradarabot ír­tam már, de jónak egyet sem tar­tok közülük. — Mit szeretne legjobban elérni az életben? — Ha sok olyan élményt nyújthat­nék másoknak, amelyek létezéséről addig talán nem is tudtak... Ha például egy ismeretlen Stravinszkij­­művet először hall majd tolmácsolá­somban valaki, és attól kezdve nem lesz számára ismeretlen az a mű .. Ha segíthetnék felfedezni az embe­reknek csak egy kicsit is a zene vi­lágából ... Kocsis Zoltán papíron még a Ze­neművészeti Főiskola harmadéves növendéke. A valóságban már rég a zongora virtuóza. L. I. FOTÓ: HEGEDŰS LÁSZLÓ

Next