Ifjúsági Magazin, 1971 (7. évfolyam, 1-12. szám)

1971-04-01 / 4. szám

MŰVÉSZETI MAGAZIN LOCOMON­V 61 Végre itt a bizonyosság! A dolog tulaj­donképpen karácsonykor kezdődött. Az egyik „illetékes”, Presser Gábor így me­séli el: — Karácsonykor felmentem a Frenreisz Kareszhoz, csak úgy, minden ok nélkül. Éppen ott volt a Hungáriás Barta, beszélgettünk, aztán — mivel a kezünk ügyében volt a gitár és a zongo­ra — játszottunk egy kicsit. Egy óra múl­va valaki felkiáltott — már nem is tu­dom, hogy ki volt. — Srácok, ez kitűnő. Másnap lementünk a házunk pincéjébe — ekkor már eljött a Laux „Blöre” is. Igazi örömzene volt. Csudára tetszettünk egymásnak. — A többi már tulajdonképpen egysze­rű volt — veszi át a szót Laux. — Több hónapos szervezés, meggyőzés, agygyöt­­rés, és megalakult az új zenekar. Három hétig gondolkoztunk azon, hogy mi le­gyen az új név. Aztán ez is összejött. LOCOMOTIV GT lett a nevünk, mert a mozdony az erőt szimbolizálja. A GT a világon mindenütt a különlegesen erős motorok jelzése. — Jó név a LOCOMOTIV GT — mond­ja Frenreisz Karesz —, ha nem lenne, akkor biztosan supergroupnak hívnának minket. Kiszámoltuk: négyen hat helyet foglaltunk el az IM két szuperegyüttesé­ben. Egyébként április 5-én alakultunk meg hivatalosan, mert eddig a Metrónál, az Omegánál, illetve a Hungáriánál ér­vényesek voltak a szerződéseink. — Beszéljünk a zenéről is — szól köz­be Barta Tamás. — Senki se higgye, hogy most aztán egészen extra, csak ke­vesek számára érthető törekvéseink van­nak. Tévedés! Csak magyar számokat fo­gunk játszani, az 1970-es évek zenéjét, modernebbet, mit eddig, de sohasem ön­célút. Túl tradicionális volt az eddigi beatzene nálunk, megállt egy kicsit az idő. Hát mi megpróbálunk lendíteni rajta. Az új együttes számainak zenéjét fel­váltva fogják írni, a szövegíró, Adamis Anna, nem tudni viszont, hol fognak játszani, lesz-e klubjuk és így tovább. Omegáék eddig nem nyilatkoztak, lap­zártáig nem derült ki, hogy együtt ma­radnak-e az együttes maradék tagjai. Zo­rán is csak annyit mondott: teljesen új együttest alakít, fiatal tehetségek bevo­násával. (A Locomotív GT tagjairól készült a KIS IM-album.) KI VAGYOK? . . . Mindent tudok, hát, drága herceg, tudom mi sápadt, s mi ragyog, tudom, hogy a férgek megesznek, csak azt nem tudom, ki vagyok. (Villon: Apró képek balladája) Öt fiatal előadóművész — Márai Enikő, Szi­lágyi Maya, Katona Imre, Répássy András és Jordán Tamás — választotta címadó vers­nek az idézett Villon-balladát. Az Egyetemi Színpadon tartották önálló irodalmi estjüket. A riport hetekkel az est előtt készült. Fe­szes, robbanó mondatokban vallottak ma­gukról, terveikről, munkájukról. Valameny­­nyien amatőrökként kezdték, nagyon fiata­lon. Más-más megfogalmazásban mind a né­gyen elmondják (az ötödik, Jordán Tamás nem tudott eljönni), hogy már gimnazista korukban leghőbb vágyuk az volt, hogy be­kerülhessenek az Egyetemi Színpadra. Budapesten 1957-ben alakult az Egyetemi színjátszó csoport és 1960-ban a ma már európai hírű Universitas-együttes. Nehéz lenne összeszámolni, hány nemzetközi fesz­tiválon vettek részt, hány első díjat hoztak haza. Márai Enikő második önálló estjét tartotta március elején itt, az Egyetemi Színpadon. Mi kényszerítette arra a mérhetetlen nagy munkára, amit egy önálló est megtartása je­lent? — kérdem tőle. — Csakis így tudom elmondani, amit aka­rok. Nem akarok művészkedni. Játszani sze­retnék. És olyan tartalmat adni a játéknak, ami mindenkit érdekel Szilágyi Maya folytatja ezt a gondolatot. — Azt szeretnénk, hogy a szavaknak is le­gyen olyan robbanó hatásuk, mint a zené­nek. A nyugalom irritálja a fiatalságot. Ez természetes. A körülöttünk levő felnőttek nyugodtak. Nekünk magunknak kell meg­találni a módot arra, hogy igenis kiordít­hassuk magunkat. A beatzene erős, bele le­het kapaszkodni. Nem hiszem, hogy az em­bert csak fizikailag lehet sokkírozni és szel­lemileg nem. Talán elsősorban a formát kel­lene megváltoztatni. Példa erre, hogy ma az önvallomásoknak, a „beszélgető”-esteknek van nálunk a legnagyobb sikerük. Semmit nem igényelnek annyira a fiatalok, mint az őszinteséget. Közös irodalmi estjüket Katona Imre ter­vezte és állította össze. — Bármily furcsa — mondja — a mai em­ber problémáját legpontosabban Villon fo­galmazta meg az Apró képek balladájában. Mert mi is ezt szeretnénk a legjobban tudni: kik vagyunk, hol a helyünk, hogyan kellene jól végezni dolgainkat? Drámai szerkesztési módot követtem, azzal a különbséggel, hogy ezt a ,,drámát” sokan írták. De a gondola­tok logikusan követik egymást, egy lépés­sel mindig előbbre jutva — a legfontosabb gondolat kimondása — a végkifejlet felé. Csak azt tudom, hogy ember vagyok! Ez a mondat. Juhász Ferenc lírában felol­dott szép verssora volt az utolsó, ami el­hangzott a színpadon azon az estén. MÁRAI ENIKŐ RÉPÁSSY ANDRÁS KATONA IMRE ÉS SZILÁGYI MAGDA 30 IMI ÖSSZEÁLLÍTOTTA: HEGEDŐS LÁSZLÓ, LÁSZLÓ ILONA, SZALAI MÁRIA

Next