Ifjúsági Magazin, 1976 (12. évfolyam, 1-12. szám)
1976-04-01 / 4. szám
kezdünk a fény- és mozgáseffektusokon. Minden ötletet megvitatunk, s eddig azt tapasztaltuk, csak az válik be, amit mind az öten megszavazunk. Az irányadó mindig a zene, valamennyi effektus ehhez idomul, ezt kívánja erősíteni.'' Tehát végiggondolt koreografikus mozgásról, jelmezekről van szó, s az Omegának részben hinnünk lehet, hiszen a már emlegetett Deep Purplerel, a Rolling Stones-szal, a Supertramp-pel léptek fel külföldi turnéik során. Aztán vannak egyszerűbb ötletek. Mint az újjászerveződött Generálé, például 1976 a ritmika éve — vallják, s ezért a színpad fel- és kiemelt hátterében két dobos ,,nyomja” az ütemet. S ha már ezt egy karácsonyi fényreklámra emlékeztető neonkígyó is bevilágítja, s egy szuggesztív énekes show-man, Horváth Károly mozgása is kíséri, a többieknek csak arra kell vigyázni, hogy éppen mozdulatlanságukkal vagy csak apró gesztusaikkal ellenpontozzák ezt a hatást, s ez az ötlet lehet egyetlen meggyújtott gyufaszál a koromsötét színpadon, ha a Tűzimádó című dalunkat játszszuk. A közönségmorajból pontosan kivehetők az ilyen szavak: figyeld, most azt fogja csinálni, hogy utánozza egy motorbicikli beindítását, berregéssel, lábmozdulattal, nem létező kormánymegragadással, mert az Easy Riderszám következik. Vagy más, a hatáselemzés, a közönségismeret tárgyköréből: ha minden székre teszünk műsorismertető szórólapot, felét összegyűrik, eldobálják, de ha csak minden második székre jut, megindul érte amarakodás — szóval ilyesmik!” Közönségismeret. Hatáselemzés. Tapasztalás saját bőrön, saját bukszán. A közönség — s itt merőben ifjú közönségről van szó — tapsban fejezi ki háláját az ötletekért. Sok a jó muzsika nálunk — szerencsére. Az öncélúan puffogtatott petárdák a szemnek esetleg tetszetősek lehetnek, de ötletes, színvonalas muzsika nélkül a közönség elégedetlenül távozik. A show szónál felütve az angol—magyar szótárt — hogy visszatérjünk kiindulási alapunkhoz — csaknem egy oldalnyi árnyalt kifejezés van felsorolva. Show off — felmutat, fitogtat, henceg. Show through — átlátszik. Aztán a show szónak van egy sokadik jelentése is: kimutat, igazol, bebizonyít, megmagyaráz. Ez a sokadik jelentés lehet csak értelmes, s feltehetően ebben csak a jó ízlés segíthet. A példa a P. Mobil együttes eszköztárából való. ..A kintornás szerencséje a rock operett kb. g-mollban.” Ez a teljes cím, mégpedig egy kerek sztorié, amelyet mintegy harminc-harminckét percben, összefüggő showw-ként adnak elő a színpadon. A történet lényege: egy nagyra törekvő együttes kitalálja, hogy egy kintornás-koldust szerződtet az együttesbe, amivel felhívja magára a figyelmet. Az ötlet beválik, de az öreg kintornás a kegyetlen konkurrencia-harcban elveszti belső biztonságát, végül elhiszi magáról, hogy ő a pop király, s a végeredmény nem lehet más, mint a bolondokháza. Nos, ezt a történetet színészileg, maszkírozva, öltözködve a P. Mobil-legénység el is játssza a színpadon. Humort s oly filléres, ám ötletgazdag eszközöket felvonultatva, mint maga a verkli a tapsgép, a külön magyarázatot kívánó ,,dinamikus hernyó”. (Dinamikus hernyó , végy egy recézett, hajlékony műanyag csövet, vágd el megfelelő hosszban, forgasd a fejed fölött, s a levegőáramlás suhogó, ám zenéhez hasonló hangokat hallat.) Schuster Lóránt, a P. Mobil vezetője a színpadi megjelenésnek valóságos „ideológusa”: „Nagy térben, nagy mozgásra van szükség. Ugyancsak igaz: minél nagyobb a tér, annál kevesebb líra fér meg a színpadon, annál keményebb hangzásra van szükség. Ha a színháznál elfogadta a közönség a maszkot, a jelmezt, a színpadi fényeket és a túlrajzolt gesztusokat, mimikát, vajon miért nem fogadja el tőlünk, akik szintén valamilyen pódiumteljesítményt nyújtunk. A szuper-beruházásokkal szemben csakörökmozgó ötletekkel lehet állni a versenyt. VÉGH MIKLÓS A SZUPER-BERUHÁZÁSOKKAL SZEMBEN CSAK „ÖRÖKMOZGÓÖTLETEKKEL LEHET ÁLLNI A VERSENYT — VALLJA A P. MOBIL EGYÜTTES ! Vo fi rm 25