Ifjúsági Magazin, 1977 (13. évfolyam, 1-11. szám)

1977-08-01 / 8. szám

INDULÓTŐKE ÉS TEHETSÉG Első megközelítésre valóban azt kell mondani, hogy sok pénzt keresnek a vezető beategyüttesek. Talán még töb­bért is mint gondolnánk. De nézzük az érem másik ol­dalát is. Valóban könnyű pénzkeresés ez? A nagy pénz­ből mennyit fordíthatnak saját magukra, s mennyit visz el a „banda" fenntartása? S egyáltalán könnyű-e fel­jutni a csúcsra, ahol már valóban jövedelmező foglal­kozás a beatzenélés? Induljunk ki abból, hogy összeáll négy-öt fiatal srác­­vagy lány, s tegyük fel, hogy jól képzett zenészek, megvan bennük az ambíció is a feljutásra. Az első ne­hézség az indulótőke megszerzése. Az összeg egyáltalán nem szerény. Amíg a mai nagyok pár ezer forinttal in­dultak a magyar beat hajnalán, addig ma 150—200 ezer forint alatt nem lehet összehozni a legszerényebb felszerelést sem. Egy bizonyos színvonalat csak úgy tud elérni a legjobb zenészekből álló együttes is, ha van márkás hangszerük, szállítóautójuk, hangosítójuk, egyenruhájuk stb. A kezdők többsége már ezen az első rostán kibukik. Az eddigi tapasztalatok szerint, akik továbbjutottak, azok mögött egy vagy két tőkeerős család áll, illetve több éves bárzenélés. Utóbbi nem szó szerint értendő. Annyit tesz, hogy a „futottak még’’ kisegyüttesek elszegődnek itthon vagy külföldön valami fix helyre robotzenésznek, s aki „koplalva" meg tud takarítani néhány ezer forintot, az egy idő után megkeresi hasonszőrű társait, s a pénzüket összedobva hoznak össze nagyobb sikerrel kecsegtető ze­nekart. LEMEZZEL ÉS LEMEZ NÉLKÜL A másik buktatóval a tisztes középmezőnyből az élre tö­réskor kerülnek szembe az együttesek. Ha valamelyik bandának cseng a neve, azt rendszerint elshalmozzák hakni ajánlatokkal. A megélhetés, a fenntartás is azt diktálja, hogy minél több fellépést vállaljon, aki fut. A zenei fejlődésnek viszont ez a legnagyobb gátja. Nálunk is általános gyakorlat, hogy a dalokat az együttes tagjai maguk szerzik. A színvonalas alkotó munkához szüksé­ges feltöltődésre elsősorban idő és pihenés kell. Az alko­tói elvonulást azonban csak azok engedhetik meg maguk­nak, akik már összehoztak egy nagylemezt, mert ezután csörgedezik annyi pénz, amiből ki lehet húzni egy ideig. Mivel a lemezt nem tanácsos üresen kinyomtatni, a szín­vonalas műsor előállítása pedig a hakni visszautasítását követelné, bezárul a kör! Ennek ellenére a hazai beat új hulláma szült már egy­két nagy bandát, amelyek meg tudtak kapaszkodni a csúcson. Az LGT, az Omega, a Fonográf mellett egy sor­ban kell említeni a Piramis, a Skorpió és a Generál ne­vét. Utóbbiak rövid néhány év alatt jutottak el idáig és vitték sikerre a zenéjüket. 44 QZP A PIRAMIS PÉLDÁJA Som Lajossal, a Piramis együttes vezetőjével hosszasan beszélgettem munkájukról, gondjaikról, és persze arról is, hogy mennyit keresnek, milyen az anyagi­­helyzetük. Ab­ban állapodtunk meg, hogy ők is — akárcsak a többi be­futott együttes — sokat keresnek, de az egyéni jövedelem korántsem egyenlő az összbevétel és a tagok számának hányadosával. Hogy miért? A zenekar tavasszal negyven előadásból álló turnén vett részt. Ez alatt az egy hónap alatt az összkereset egy főre jutó része tizenötezer forint­­ lenne! Nem ennyi, mert nagyok a kiadások: zenekari rezsi, felújítás, vöd­­gázsi (cipelő emberek fizetése) stb. Zenekari költség cí­mén ilyen tételek szerepelnek az együttes pénztárköny­vében: új erősítők, hangfalak, világítótestek, s többek között havi 1000—1500 forintos telefonszámla. A tech­nikusokat is a saját zsebükből fizetik. A hivatalosan járó — tehát a szerződő intézmény által külön fizetett — gá­zsikat egy évekkel ezelőtt elavult rendelet száz forintban állapította meg alkalmanként, de ezért a pénzért felelős­ségteljes munkát vállaló technikusokat ma nem lehet kapni. Ehhez jön még a szállítás költsége, sőt a közös kasszát terheli a reklámköltség is.

Next