Ifjúsági Magazin, 1978 (14. évfolyam, 1-12. szám)
1978-03-01 / 3. szám
CSOÓRI: „AHHOZ, HOGY AZ EMBER JÓ HANGSZERT KÉSZÍTHESSEN, A LEGAPRÓLÉKOSABBAN ISMERNI KELL MAGÁT A HANGSZERT. A MAGYAR DUDA PÉLDÁUL TIPIKUSAN EGYEDÜLÁLLÓ, SEM A SKÓT, SEM A BULGÁR DUDA NEM LEHETNE ALKALMAS A MI ZENÉNK ELŐADÁSÁRA. MÁRPEDIG A ZENE REKONSTRUÁLÁSÁHOZ AZ EREDETI HANGSZERRE VAN SZÜKSÉG. ÉN MEGTANULTAM A MAGYAR DUDA KÉSZÍTÉSÉT. EGYÉBKÉNT ÓBUDÁN EGY ISKOLÁBAN DUDÁT ÉS TEKERŐLANTOT TANÍTOK. „Az együttes tagjai: Sípos Mihály matematikus, ifj. Csoóri Sándor diák és Hamar Dániel geofizikus. Mindhárman zenei előképzettség után kerültünk kapcsolatba a népzenével. A VDSZ Bartók Béla Táncegyüttesében találkoztunk és barátkoztunk össze. 1973 tavaszán elhatároztuk, hogy zenekart alakítunk a régi magyar paraszt vonószenekarok mintájára, ahol a szólóhegedű mellett brácsa és bőgő adta a kíséretet. Faluhelyen ezeket a zenészeket muzsikásoknak hívták. Ez adta az ötletet, hogy zenekarunknak a Muzsikás nevet adjuk.” Így kezdődik az a bemutatkozás, melyet 1975- ben tartott fontosnak elmondani az a három fiatalember, akiket ma, nyolc esztendővel a kezdet után, a külföldön élő, magát magyarnak tudó és valló látogató így keresett: — „A” muzsikást szeretném hallani... Nem tudok tárgyilagosabb kritikát és őszintébb vallomást elképzelni, mint ezt a Kós Károly-i tételigazolást: a hirtelen technicizálódó világban magát idegenül érző ember önmaga keresése. Mit látott tehát az emberem, akit elkísérhettem egy szombat este Muzsikásékhoz? Talán ugyanazt, amit másutt is láthatott volna, ha az attrakció érdekli. Talán ismerős arcokat a parketten, s ezt látva eltűnődhet: törzsközönsége van-e táncházainknak, vagy — szemben a szaporodó diszkókkal —, oda kell menni, ahová lehet... Mi történik itt (és még másutt a kevéske helyen) ? Semmi más, mint a fiatalság: diákok, szakmunkástanulók, egyetemisták, bolti eladók s még ki tudja, kik saját anyanyelvükön táncolnak! Az elfeledettnek hitt, vagy az újrafelfedezetten? Lényegtelen a válasz, s ha van egyáltalán, az csak olyasféle lehet, melyet Kodály közel fél évszázada kimondott: „Hogy nemzetté lehessünk, előbb újra meg újra néppé kell lennünk.” A Muzsikás együttes, felkészülten és nagy szeretettel csinálja dolgát kedd esténként a Belvárosi Ifjúsági Klubban, szombatonként pedig a Fővárosi Művelődési Házban. Meg az országban, s mindenütt, ahol ez a zene és ez a tánc a valaha ismert, a passzív szókincs állapotából a hetvenes években kísérli meg, hogy a beszélt nyelv szintjére emelkedjék. A Muzsikás ezt így értelmezi: „A népzene továbbélésének több módja van: zeneszerzők zeneművek, kórusművek formájában műzenévé avatják ezeket a dallamokat. Az úgynevezett városi népzene a popzene és a népzene hagyományait ötvözi. A népi hangszerek mellett, vagy azok helyett gitárt, különböző ritmushangokat használnak. Ma élő parasztzenészektől, archív felvételekből még meg lehet tanulni azt az éneklési-zenélési módot, ahogyan ezek a muzsikások játszottak. Ezt a stílust azért kívánjuk minél tökéletesebben elsajátítani, mert minden további népzenei munka alapját ebben látjuk. Zenénkben tehát azt tartjuk a legfontosabbnak, hogy lehetőleg minél kevésbé különbözzék a muzsikások játékától, tekintve, hogy korábban ez a szín teljesen hiányzott. Ezt a zenét igyekszünk terjeszteni, megismertetni.” Sikerrel. Pedig —s ezt a képek is bizonyíthatják — Sipos, Csoóri és Hamar tanár úrnak, az úgynevezett sikerélményért az élet más területén is meg kell dolgozni. K. E. URBÁN TAMÁS FELVÉTELEI CSOÓRI: „AMIKOR ELŐSZÖR KINT JÁRTAM EGY SZÉKI TÁNCHÁZBAN, NEMCSAK A TÁNCOT, DE MÁR A ZENÉSZEKET IS FIGYELTEM. ELHATÁROZTAM, VALAMELYIK HANGSZEREN ÉN IS MEGTANULOK JÁTSZANI. LÁTTAM, HOGY HEGEDÜLNI NEHÉZ, A BŐGŐ MEG NAGY, FÁRASZTÓ HORDOZNI. NEM MARADT MÁS HÁTRA, CSAK A BRÁCSA, VAGY AHOGY ŐK MONDJÁK: A KONTRA.” SIPOS: „A MAGYAR TUDOMÁNYOS AKADÉMIA PSZICHOLÓGIAI INTÉZETÉNEK TUDOMÁNYOS MUNKATÁRSA VAGYOK. A DIPLOMÁM SZERINT MATEMATIKUS, SZÁMÍTÓGÉPPEL DOLGOZOM. JELENLEG ÉPPEN A NEVELÉSLÉLEKTANI OSZTÁLY KUTATÁSAINAK A FELDOLGOZÁSÁT VÉGZEM.” HAMAR: „FOGLALKOZÁSOM SZERINT AZ ELTE TERMÉSZETTUDOMÁNYI KARÁN TANÍTOK, GEOFIZIKUS VAGYOK S EZEN BELÜL ŰRKUTATÓ. MUNKACSOPORTUNK JELENLEGI TÉMÁJA A WHISTLER ELEKTROMÁGNESES JELENSÉG. ENNEK PONTOS MEGHATÁROZÁSÁRA MATEMATIKAI ELJÁRÁST DOLGOZUNK KI.” KI * » • HAMAR: „A TÁNCHÁZAK RÉVÉN SOKAN SZERETTÉK VOLNA EZEKET A TÁNCOKAT MEGTANULNI. EZÉRT 1973 ŐSZÉTŐL RENDSZERES „TÁNCTANFOLYAMOT” INDÍTOTTUNK A FŐVÁROSI MŰVELŐDÉSI HÁZBAN. EZZEL EZ A ZENE „HASZNÁLHATÓVÁ” VÁLT, HISZEN EGYRE TÖBBEN TUDNAK RÁ TÁNCOLNI, EGYRE TÖBBEN ÉRZIK A SAJÁTJUKNAK.” SIPOS: „A MUZSIKÁS MINDHÁROM TAGJA A VDSZ BARTÓK BÉLA TÁNCEGYÜTTESÉBŐL INDULT. CSOÓRI SANYI TÁNCOSKÉNT, MI KETTEN HAMAR DANIVAL ZENÉSZITT ISMERTÜK MEG, HOGY MELYIK TÁNCHOZ MILYEN ZENE TARTOZIK.”