Ifjúsági Magazin, 1978 (14. évfolyam, 1-12. szám)

1978-06-01 / 6. szám

jelképévé vált. Elnyomásról és ter­rorról mond jóslatot a svéd Karin Boye nemrég magyarul is megjelent regénye, a Kallocain (1940) és az an­gol George Orwell sokat vitatott műve, az 1984 (1949) is. Ezekben az években, és azóta is népszerű alap­téma a nyugati sci-fiben a „világ­vége”, amikor a világot iszonyatos fertőző betegségek, nukleáris hábo­rúk, biológiai mutációk, környezet­­szennyezés vagy éppen eljegesedés vagy hőhalál pusztítja el. Mindez látszólag csak azt bizonyíthatná, hogy a science fiction pesszimista és szenzációhajhász témákat vet fel, ha a huszadik századi emberi és tudo­mányos történet nem igazolná nap­ról napra a pesszimista jóslatokat. Az SF-írók valóságos — múltra és jö­vőre egyaránt vonatkozó — történe­lemfilozófiát dolgoztak ki. Wells Mi lesz holnap? című próféciája után olyan könyvek egész sorát említhet­jük meg, mint amilyen az angol Olaf Stapledon Utolsó és első emberek című regénye, amely az eljövendő négyezer évről számol be, vagy a magyar olvasó előtt is közismert Isaac Asimov-féle Alapítvány-triló­gia. Hogy a science fiction mai formá­jában tömegméretekben van jelen a könyvkiadásban, filmgyártásban és az olvasók tudatában, azt bármi­lyen kitűnő, de egymástól térben és időben elszigetelt művek aligha ma­gyarázhatnák meg. 1911-ben egy Mo­dern Electrics című folyóiratban egy különös című regény jelent meg részletekben egy bizonyos Hugo Gernsback tollából az Egyesült Ál­lamokban, a Ralph 1240 41+, s a 2660-ban játszódó kalandos történet, amelyben a természettudomány fő­szerepet játszik, hallatlanul népszerű lett. 1926-ban Gernsback elindította az Amazing Stories c. magazint, az első folyóiratot, amely kifejezetten és csakis sci-fit közölt. Igaz, a Weird Tales c. folyóirat három évvel ko­rábban indult, legjobb írója H. P. Lovecraft volt, aki mestere, Poe nyomdokain haladva a fantasztiku­mot horror-elemekkel vegyítette, s néhol sci-fi ötleteket is felhasznált érdekes műveihez. A húszas évektől már elég világosan elválaszthatók — legalábbis egy ideig — a fantaszti­kus művek a tudományos-fantaszti­kus művektől, bár átmeneti képződ­ményekben, mint amilyen az űr­opera, a dülledt szemű szörnyek, a vénuszi vámpírok és a lézerpiszto­­lyos űrcowboyok meglehetősen nép­szerű, ám silány szerepet játszottak s játszanak néha ma is, főleg a kép­ernyőre szorulva. Ezek a képregé­nyek primitív történeteiben is fellel­hető űroperák részint hasznos szol­gálatot is tettek a műfajnak, ameny­­nyiben széles körben elterjesztették, viszont ki is hívták ellene a „magas irodalom” és a sznobok haragját. A fantasztikus irodalom előtörté­netét egészen messze lehetne vissza­vezetni, s akár Dante Isteni színjá­tékát, akár a Grimm testvérek me­séit is besorolhatnánk a műfaj ősei közé. Lewis Carroll Alice Csodaor­szágban (1865) és Frank L. Baum­ez, a nagy varázsló (1900) c. regé­nyével egyetemben. A­­­use, az ab­szurd és a groteszk ese­r­it mítosszá fogja össze J. R. R. Talk­i híres re­gényeiben, A babóban­­, A gyűrűk urában s a modern „kard és bo­szorkányság” hősi romantikus törté­neteiben is számtalan ősi elem buk­kan fel a legújabb sci-fi peremvidé­kén is, például az angol Michael Moorcock műveiben. A tisztán fan­tasztikus művek világnézetileg álta­lában konzervatívok, a múlt értékeit előtérbe helyezik, az igazi sci-fi jó­val nyitottabb a jövő felé, és vala­milyen értelemben hisz akár az em­beri, akár a technológiai haladás­ban. Persze az űroperák is gyakran tartalmaznak konzervatív fantaszti­kus, tündérmesés elemeket, gondol­junk csak E. E. „Doc” Smith regé­nyeire, vagy az egész világon nép­szerű Perry Rhodan-könyvekre, amelyeknek nyilván magyarul is nagy közönségsikerük lenne, ala­csony szintű irodalmiságuk és naivi­tásuk ellenére. Az 1940—1950-es évek az úgynevezett „kemény” technikai jellegű sci-fi-nek kedveztek, a ter­mészettudomány és a haditechnika akkori eredményei szinte az írók ke­zére dolgozva szolgáltatták a jobb­nál jobb, merészebbnél merészebb témákat. Ennek az irányzatnak a ko­ronázatlan királya Isaac Asimov, aki mellesleg a tudományos ismeretter­jesztésből is jócskán kivette a részét, de csaknem hasonlóan nagy Arthur C. Clarke és a lengyel Stanislaw Lem munkássága is. Itt kell meg­jegyeznünk, hogy a sci-finek csak történetei vannak, de megbízható története még nincsen, mivel a vi­lág legtöbb országában még nem születtek meg a megbízható nemzeti sci-fi történetek sem, így a sci-fi jellegzetesen az angolszász országok íróinak kedvez, valamivel kisebb mértékben a franciáknak, de a nyu­gati SF-történetek általában a kelet­európai SF-ről csak néhány sorban emlékeznek meg. A technikai SF egykori népszerűsége a múlté­n már az ötvenes évek végén jelent­kezett egy új hullám, amelyet ak­kor részben Bradbury képviselt

Next