ifjúsági Magazin, 1981 (17. évfolyam, 1-12. szám)
1981-07-01 / 7. szám
z IM kérdezi•• MINI INTERJÚK • MINI INTERJÚK • MINI INTERJÚK • MINI INTERJÚK • MINI INTERJÚK • MINI INTERJÚK Új helyesírási kódex „Magyar helyesírás és ,szóragasztás’ főbb szabályai A Magyar Tudós Társaság különös használatára. Pest, 1832.” — ISO éve jelent meg az első, most készül a legfrissebb helyesírási szabályzat — mindenki használatára. A Helyesírási Bizottság titkára Keszler Borbála. — Gondolom, nemcsak az évforduló indokolja a szabályzat megjelentetését. — A nyelv változása, fejlődése, a társadalmi igények módosulása, amely bizonyos feszültségeket okoz az új helyzet és a korábbi nyelvállapotot őrző helyesírási szabályzat között, teszi szükségessé elsősorban a 11. kiadás megjelentetését. Itt az ideje, hogy a szabályokat célszerűbben, közérthetőbben, módosítva tegyük közzé. A legutóbbi, 1954-es szabályzat szójegyzéke körülbelül 18 000 szót tartalmaz. Az új is hasonló méretű lesz, azonban korszerűbb, hasznosabb szóanyagot fog tartalmazni. — Hogyan készül egy helyesírási kódex? — 1973-ban kezdődött az előkészítés: a Helyesírási Bizottság huszonegy tanulmányt vitatott meg. Az egyes fejezeteket megküldjük a Nyelvtudományi Bizottságnak, a könyvkiadóknak, a szerkesztőségeknek, nyomdáknak, a kolozsvári, a nyugat-európai és az amerikai magyarságnak. Válaszaikat feldolgozzuk, és kialakítjuk a szabályzat végleges szövegét. Érdekesség, hogy a nyomda minden korrektúrafordulóból tizenöt példányt készít, hogy minél többen ellenőrizhessék a szedést. Ebben a kiadványban nem lehet hiba! — Melyek lesznek a legfontosabb változások? — Új a szabályok között a jelentéssűrítő összetételek (vámvizsgálat, iskolatej, autópálya, teakonyha stb.) egybeírásának szabálya. Igaz, ezek a típusok régóta élnek nyelvünkben, de a nyelvtudomány csak nemrég tisztázta mibenlétüket. Tulajdonképpen írásrendszerünk csiszolásáról van szó. Ezért nem helyes „új” szabályzatról beszélni. Senkinek sem kell ugyanis attól tartania, hogy a 11. kiadás megjelenése után egyszerre csak nem tud helyesen írni. juvin Oszter: m. v. Régóta terveznek a kecskeméti Katona József Színházban Beckett-bemutatót. A híres város színházi évadjának legsikeresebb darabjában a királyszerepet Oszter Sándor játszotta mint vendég. A harminc előadást a kritika csendje vette körül . Elkeserítő volt a visszhangtalanság, csupán a szakma hetilapja közölt kritikát. Írója csak a huszon-valahányadik előadást látta, ami „merénylet” a társulat munkája ellen. — Milyennek érezted fővárosi színészként a vidéki színház levegőjét? — A vidéki színházak légköre általában kedvezőtlen, üzemmé válik, az ambíciókat visszafogja, ritkán érzik a közönség meghódításának boldogságát — mindez bérletrendszerükre is visszavezethető. A „fizetett tehetetlenség” törvénye működik bennük. Meglepő volt viszont, hogy a színház épülete többet jelent számukra, mint életük legnagyobb színterén ott élik át kapcsolataikat. — Az évad végén mi került nálad a mérleg serpenyőjébe? — Vegyes érzelmekkel zárok. Inkább rossznak könyvelem el. Paradox a helyzetem. Népszerű, nagy publicitást kapott darabokban játszottam. A felfedező, a kor rejtelmeiben kutató színházi és film - szerepkörök azonban nem annyira kedveltek, mint a bevált, régi korokra emlékeztető nosztalgiaszerepek. — Legutolsó munkád! — Dobray György új, kétrészes krimije, amelyben egy Amerikából hazatelepülő gengsztert játszom. Társával megpróbálja Itthon is kiépíteni a szervezett alvilágot. Szupertechnikával támogatott ötletei azonban megbuknak. Érdekessége a filmnek, hogy sárkányrepülős vonatrablás is lesz benne, ezért a forgatásra meg kellett tanulnom a sárkányrepülést. . . — Nyári program. — Nem dolgozom, a sok munka után kell a kikapcsolódás. A nyáron mindig feltankolok energiával, amelyből remélem lesz elég a következő évad végéig. Szeretek utazgatni, csak úgy, cél nélkül, főleg a mediterrán tájakon. Kazinczyérmes Húszezer középiskolás indult, százhúsz jutott be a Szép magyar beszéd Győrben megrendezett országos döntőjébe. Szép kiejtésükkel tizenöten érdemelték ki a Péchy Blanka által alapított Kazinczy-érmet. A boldog győztesek egyike Csóka Éva, a püspökladányi Karacs Ferenc Gimnázium tanulója. — Amikor átvetted a Kazinczy-érmet, láttam, majdnem elsírtad magad . . . — Nagyon meghatódtam, felejthetetlen pillanat volt Blanka nénitől átvenni a jutalmat, fogadni gratulációját. Nem vártam, hogy ott leszek a legjobbak között, izgultam, remegett a hangom. Mint például most is. — Hogyan készültél a versenyre? — Különböző szövegeket olvastam magnóra. A szabadon választott részletet Szerb Antal irodalomtörténetéből vettem, mert érdekes, könnyed, szépen hangsúlyozható szöveg. Először a hangsúlyokat jelöltem meg, majd a szüneteket és ügyelnem kellett a hangszínre, a hanglejtésre is — így csiszoltam a szöveget a versenyre. A kötelező Juhász Ferenc-prózarészlet beszédre való átültetésénél is ezek szerint összpontosítottam. Sikerrel. — A siker fokozott felelősséget jelent számodra a helyes nyelvhasználatban. — Igen. Érzem a felelősséget, de nem félek tőle. Persze, egyelőre inkább ösztönösen beszélek, de szeretném elérni az ösztönös tudatosságot a beszédkultúrában. Talán majd magyar szakos tanárként megteremthetem ezt a szintet és ösztönözni tudok a szép, magyaros nyelvhasználatra. A fiatalok ugyanis őszintébben, könnyedebben fejezik ki magukat, de sokszor csúnyábban is, mint a felnőttek. (Miután AZ INTERJÚKAT KÉSZÍTETTÉK: BAGDI MARIANN CSONTOS TIBOR KAPUVÁRI GÁBOR KELÉNYI ISTVÁN KEMÉNY GYÖRGY ÉS SEBES ERZSÉBET A menő manöken Badonyi Vall a szó minden értelmében „menő”. Az egyik legfoglalkoztatottabb manöken, aki a divat utazó nagykövete is. — Utóbbi időben hol mutattál be ruhákat? — A hazai bemutatók mellett Szovjetunióban, Bulgáriában, NDK-ban, Jugoszláviában, Ausztriában és Svédországban. — Nem zavar az a tény, hogy az arcod ját ismeri, ugyanakkor kevesen ismerik a neved? — Alapvető cél az, hogy az általam bemutatott ruhákat vagy más reklámozott cikkeket a vásárlók megvegyék. Ha ezt sikerült elérni, akkor elégedett vagyok. — Megveszed azokat a ruhákat, amelyeket bemutatsz? — Ritkán. Nem mindig találkozik az ízlésemmel. — A manöken szakmát munkának vagy művészetnek tartod? — Szakmának, ami munka, de egyben művészet is. Külön tanultunk mozgásművészetet. Nem könnyű dolog a közönséggel a kapcsolatot megtalálni, mert nem elég az, hogy szép legyen a ruha. A manöken egyénisége is befolyásolja az embereket. — A manöken mindig mosolyog. Gyakoroljátok ezt. — Nem. A mosolynak természetesnek kell lennie. Ha nem belülről jön, észreveszik, hogy műmosoly. Egyébként nem előírás, hogy a manöken nevessen. Ruhától is sok függ. Sportos ruhában, diszkó zenére könnyebben mosolyog az ember. — A közhit szerint a menő manökenek sokat keresnek ... — Egy adminisztrátorhoz képest valóban jól keresünk, de egy kisiparoshoz képest gyengén. Rengeteg a kiadásunk. Ruha, kozmetikai szerek, taxiköltség. A elvárják, hogy szépek, jól öltözöttek legyenek. — Soha nem voltak színésznői ambícióid? — Jelentkeztem a Színművészetire, de nem vettek fel. A reklámfilmeknél tapasztaltam, hogy milyen nehéz a felvevőgépek előtt mozogni. Filmen miért nem? Nagy sikert aratott az Angi Vera című film főszerepében Pap Vera. Chicagóban elnyerte a legjobb női alakítás arany díját is. — Azóta nem láttunk a vásznon. Miért? — Nem tudom. Ha valaki bukik egy filmben és kevesebbet foglalkoztatják eztán a rendezők, azt még csak-csak megértem. Azt viszont nehezen, hogy ha valakinek sikere van, miért nem bizonyíthatja újra, hogy nem volt véletlen? — Mi történt az Angi Vera óta? — Szerencsére sok munkám van. Szeptembertől kezd vetíteni a tévé egy hatrészes Jókai-sorozatot. Palásthy György rendezésében elkészült a Sóder című tévéfilm és ugyancsak kész Thurzó Gábor Hátsó ajtó című művének tévéváltozata. Ezekben főszerepet játszom. Színházi munkáimra sem panaszkodhatott: játszottam a Nyárban, az Üvegcipőben, most pedig a Vadászatban . Maradjunk is ennél. Ebben a darabban egy 13 éves kislányt alakítasz, aki a történet során gyilkos lesz. — Azt hiszem ez a 13 év csak dramaturgiai fogás, a történet bonyolításához szükséges. Az a lényeg, hogy a főhős nagyon fiatal, és hogy szakadék tátong közte és a szülei nemzedéke között. A darab — többek között — egy életképtelen generáció kialakulásának veszélyeire hívja föl a figyelmet és arra a fiatalságra, amely közömbösen veszi tudomásul és gyakorolja az erőszakot. Hogy ezt a kislányt el tudjam játszani, előkaparásztam a tudatom mélyéről az egykor elfojtott indulatokat, olyanokat, amelyek mindannyiunkban megvannak, csak nem valljuk be. — A darabbeli apádnak, Mádi Szabó Gábornak igen gyakran elsül a keze. Nem lehet kellemes érzés estéről estére odaállni a hatalmas fülesek elé. — Először féltem is tőle, mert Gabi bácsi nem akart igazán megütni. A félrecsúszott pofonok viszont sokkal veszélyesebbek mint a csattanósak, így aztán megkértem őt, hogy keverjen csak le nyugodtan. Volt olyan próba, ahol nyolcvan-száz pofont is kaptam egymás után. Nem vagyok mazochista, de azt hiszem, hogy a darabban szükség van a valódi pofonokra.