Ifjúsági Magazin, 1982 (18. évfolyam, 1-12. szám)

1982-08-01 / 8. szám

balhézik, legfeljebb félelmet kelt a külseje azokban, akik nem ismerik. Ami pedig a szexet illeti, hát igen. Van egy-két csaj, aki kapható mindenre, de ezeket lenézik, s velük az aktuson kívül nincs kapcsolata senkinek. A punkok a párkapcsolatokat nagyon is tiszteletben tartják. — Hogyan telik el egy napotok? — Ha program van, akkor ott találko­zunk, ha nincs, akkor csak úgy lődörgünk a városban, dumálunk. A punkok nem hü­lyék. Nagyon sokan közülük zenélnek, no­ha a többség soha nem tanult. A zene jó lehetőség arra, hogy az ember elmondja a véleményét a világról, ezen kívül szórakoz­tat is. — Van valami célotok vele? — Semmi különös. A zenével önmagun­kat fejezzük ki. Van egy réteg, amelyik vál­lalta, hogy valami újat, mást csinál. Így akarjuk tudomására hozni azoknak, hogy vagyunk, akik ezt nem akarják észre­venni. — 16—18 évesek vagytok. Mit csináltok az iskola befejezése után? — Ez nem érdekel senkit. A mának élünk. A jövő a punkokat nem foglalkoz­tatja. Nem törődünk azzal, lesz-e holnap. A világ öngyilkosságra készül, s ez ellen az egyén nem tehet semmit. Csatangolnak a városban, de már nem kér­dezik Illésék dalával: hova, de hova ju­tok ... ülnek a parkokban, a Duna-parton és várnak, Godot-ra, a következő koncert­re, valamire... lenézik a digókat, a poppe­reket, a csöveseket, de nem vitatkoznak ve­lük ... azt hirdetik szabadon jó, de nem tudnak mit kezdeni a szabadsággal... meg­vetik a divatosan öltözködő „ruhagyuri­­kat”, de maguk is divat szerint öltözköd­nek. Az üvöltés még előtör belőlük, de az artikulátlan hangok már nem formálódnak értelmes szavakká. De nem is akarják már a világot megváltani, megváltoztatni. Nin­csenek illúzióik, nincsenek indulataik. Nincs jövő, nincs remény — hirdetik a Sex Pistols hitvallását. Magyar punkok. Kik ők, hányan vannak, mit akarnak, honnan jöttek? Statisztikai adatok felmérések még nem születtek, ta­nulmányokat nem írtak róluk. Egyelőre csak a meglehetősen ellentmondásos vélemé­nyeket lehet összegyűjteni. Van, aki csak fővárosi jelenségről beszél, mások szerint egyre több városban (Szeged, Debrecen, Vác, stb.) rendeznek punkfesztiválokat. Fa­siszták, bűnözők, a társadalom szemete — mondják a felháborodottak, néhányan vi­szont egy új értelmiségi magatartás csírái­ról beszélnek. Új életérzésekről, egy új kor­osztály szubkultúrájáról van szó, vagy gyorsan múló divatról? A társadalom pe­rifériájára szorítottak lázadnak, vagy fe­lelőtlen aranyi­­jak hőbörögnek? Mivel egy kialakuló új jelenségről van szó, a kép fe­lemás. Minden állítás igaznak tűnik, és mindennek az ellenkezője is az. A mozai­kok még nem álltak össze egésszé. Tanárokat, szülőket megszólaltatni az ügy­ben — bár szerettük volna — ma még le­hetetlen. Van véleményük, de nem a nyil­vánosság számára. A fotózást sem vállal­ták. Van, aki szégyelli, hogy fia „rossz útra tért”, van, aki nem érti, hogyan bontakoz­hatott ki egy ilyen „nyugati” jelenség ná­lunk, s van, aki bagatellizálva az ügyet, di­­vatmajmolásról beszél, amit „úgyis kinő­nek a gyerekek”. Hogy kinek van igaza? A döntőbíró sze­repére nem vállalkozhatunk. Egy biztos: a jelenséget sem lebecsülni, sem túlbecsülni nem szabad. De tudomásul kell vennünk, s ahhoz, hogy elkerülhessük azokat a kacs­karingókat, amelyeket a Piramis-jelenség és a csöveskérdés ürügyén tettünk, szükség volna, hogy előítéletek és indulatok nélkül beszéljünk róla, kik is azok a magyar pun­kok. SEBŐK JÁNOS FOTÓ: URBÁN TAMÁS

Next