Ifjúsági Magazin, 1982 (18. évfolyam, 1-12. szám)

1982-11-01 / 11. szám

MINI INTERJÚK • MINI INTERJÚK • MINI INTERJÚK • MINI INTERJÚK • MINI INTERJÚK • MINI INTERJÚK New Yerseyből Sárospatakra Az idén tizenegy országból érkeztek fiatalok a sárospa­taki nyelvi táborba, hogy még- vagy éppen továbbta­nuljanak magyarul, ismer­kedjenek hazánk történel­mével, irodalmával, művé­szetével. A tizenhét éves Vi­téz Ilona törzsvendégnek számít a Bodrog-parti Athénban. — New Yersey államból, Porth Amboy városból jöt­tem. Nálunk szinte családi hagyománynak számít a részvétel a pataki nyelvi kollégiumban. Testvéreim is többször jártak itt, s mindig csupa jót meséltek Sárospa­takról, a tábor hangulatáról, édesapám a környék szép­ségeiről, az emberekről, így nem csoda, hogy kedvet kaptam az utazáshoz. — Nagyon szép a kiejté­sed, mintha nemcsak nya­ranként, a sárospataki tá­borban beszélnéd az anya­nyelvet. — Nem bizony, hiszen ott­hon magyarul beszélünk. És jól mondtad, nekem valóban a magyar az anyanyelvem. Porth Amboy-ban is magyar vagyok elsősorban, és azt szeretem, ha amerikai bará­taim is a magyar nevemen szólítanak, sok magyar új­ság jár nekünk, vannak ma­gyar könyveink, szóval na­ponta találkozom Magyar­­országgal. — Hogyan teltek a pataki napok? — Nem unatkoztunk egy percet sem. A magyarságis­mereti és a nyelvórák után sportoltunk, népdalokat, táncokat tanultunk, megis­mertük a fafaragást, a ke­rámiakészítést, sőt citeráz­­tunk is. Persze nem penget­tük olyan jól, mint a citera gazdája, de elviselhető volt. . . Megható volt látni a monoki Kossuth-házat vagy a debreceni Nagytemplomot és gyönyörködtünk Eger, Sárospatak műemlékeiben. A legszebb élmény mégis, hogy itt jobban lehet barát­kozni, az emberek természe­tesebbek, közelebb vannak egymáshoz és csodálatos a magyar orgonamuzsika. . Vajon jövőre is lesz al­kalmad itt meghallgatni! — Nagyon szeretnék visz­­szajönni: nem lehet csak úgy elfelejteni a várost, az embereket és azokat a han­gulatos Bodrog-parti szalon­nasütéseket . . . A „Ruttkai" sikeréért Nagy siker a lemezpiacon a „Ruttkai"*. Népszerű szí­nésznőnk egy LP-re való dalt énekel — Adamis Anna szövegeivel. Utóbbit, a szer­zőt kérdeztük az album szü­letésének körülményeiről. — Ez a lemez műfaji el­határolásoktól függetlenül is gazdagítja a mai magyar popzenét. Kínált-e az írás­ban másfajta lehetőségeket, mint az előző lemezei? — Tartalmilag olyan dalok és azok láncolatának meg­írására volt mód, amelyeket másképp a jelen magyar körülmények között nem­igen írhattam volna meg. A dal egyszerű, tömör művé­szi forma, szavakban kife­jezhető mondandóját a szö­veg hordozza. Ennek tartal­massága minden szöveges zenében fontos. Számomra különösen. Vagyis nagyon nem mindegy,­ miről szól egy dal, mire épül a zene, mit ad elő az énekes-előadó, így volt ez, akár az Omegá­nak írtam annak idején, akár az LGT-vel teremtet­tünk meg egy új utat, akár szólóénekeseknek készültek a dalok — nem is beszélve a vígszínházi Popfesztiválról vagy a másik musicalről. Itt azonban tovább lehetett lép­ni. És bár nehéz munka volt — egyben élvezetes játék is, írásban-szerkesztésben a le­mez új lehetőségei felé ve­zet. Másik János nagyszerű zenét írt, ami hangszerelés­ben is sajátos, egyéni világú. — A borító is az ön elgon­dolásai alapján jött létre, és ön szerkesztette a lemezt is . . . — Igen, ez komplex mun­ka volt, de más szakembe­rekkel együttműködve ké­szítettem. — Ugye, nem pártolt el a rocktól? — Miért pártoltam volna el? A véremben van. Benne élek tizenhét éve. Sőt, folya­matosan az foglalkoztat, mit lehetne tenni érte. A legerő­sebb, legegyszerűbb kifeje­zési forma. A szívem fáj, az agyam meg lázadozik azért, ami a rockkal történik! Amit hiányolok, az egyre inkább a tartalmas, erős, koncepciózus gondolatiság: általánosságban és hosszú távon a szövegekkel-írások­kal vannak hiányérzeteim. Tudom, nehéz csinálni. . . Valahogy vagy az erős egyé­niségekben, vagy e zene életérzésének megfelelő lé­nyegi gondolatokban nem nagyon bővelkedik a mű­faj. És mindig csodálkozom a körkérdésen: milyen lesz a rock a 70-es, 80-as, stb. években? Milyen? Amilyen­né az alkotói teszik. Kísérleti stúdió Néhány év óta kísérleti filmstúdió működik a tele­vízióban. Ennek az alkotó­­közösségnek a tagja Czikó Gábor segédoperatőr, aki­nek a közeljövőben kerül bemutatásra az Egy pillanat című rövidfilmje. — Hogyan működik a stú­dió? — Abszolút demokratiku­san. Bármilyen beosztású dolgozó tagja lehet a közös­ségnek. Vannak itt vágók, asszisztensek, rendezőasz­­szisztensek, segédoperatő­rök, szakmai nyelven a ,,második lépcső”. A stúdió elsőrendű célja a gyakorlás, de tartalmi és formai újdon­ságok kikísérletezésével is foglalkozunk. A filmkészítés a forgatókönyv elfogadásá­val kezdődik, ami nem is olyan sima ügy, hiszen az egész közösség vitatja meg, majd dönt róla. Miután a stúdió nem kötelezett adás­ra, ezért az elkészült filmek­ből is — persze újabb vita és minősítés után — csak a legmagasabb színvonalat el­érő alkotások kerülnek be­mutatásra. Nekem, úgy lát­szik, szerencsém van, mert volt már egy filmem, a Ki­zárólag egy napig című, amit már sugároztak. — A stúdióban rendezel, a televízióban segédoperatőr vagy. Annak mi a dolga? — Nagyon röviden: tech­nikailag felkészíti a kamerát a forgatásra, és segíti az operatőr művészi munkáját. Konkrétan ez a lencsék élességének állítását, a szín­szűrők kipróbálását, a kép és a hang közötti szinkron biztosítását, a kamera egy­­egy jelenethez való beállí­tását, s a film nyersanyagá­nak kezelését jelenti. — Terveid? — Elsősorban felvételt nyerni a Színház és Film­­művészeti Főiskola operatő­ri szakára, azután sok érde­kes, fiatalokat érdeklő fil­met készíteni. AZ INTERJÚKAT KÉSZÍTETTÉK: CSONTOS TIBOR, FALUS TAMÁS, PAIZER GORDON GYÖRGY, SZERÉNYI GÁBOR ÉS ZOLTÁN JÁNOS (jLilo CpSbn-­ „Járhassak emelt fővel" Földessy Margit, Mézga Kriszta megszólaltatója, hogy most csak ezt említ­sük, főszerepet játszott Sós Mária első játékfilmjében, a tavaly bemutatott Boldogta­lan kalapban. —• Mi történt azóta? — Továbbra is a Pannó­niánál vagyok szerződésben. Egy epizódszerepet kaptam Sándor Pál új filmjében, a Szerencsés Dánielben. Nagy­szájú munkáskislányt ját­szom Zsurzs Éva örkény­­adaptációjában. És sokat szinkronizálok. — Így „csak” a hangodat ismerik. Nem érzed ezt mel­lőzöttségnek? — Nemzetközileg elismert a szinkronizálás, itthon rossz beidegződés miatt deg­­radálónak tartják. Én na­gyon szeretem ezt a mun­kát. Rengeteget lehet belőle tanulni. Például beszélni. — És a színház? — Színház érdemben so­sem keresett. Nem hívnak, nem is nagyon ismernek. Becsületszóra nem hiszik el, hogy mit tudok. Két-három mondatra pedig nem akarok visszamenni. A Pannónia előtt a Várszínháznál voltam szerződésben. Volt egy negyvenöt perces önálló műsorom. Shakespeare-mű­vekből, csupa férfiszerep. Nyolc előadást ért meg. Nem tudom magam admi­nisztrálni. — Kiszolgáltatott a szí­nész? — Igen. De nem a munka­könyv jelzi a művészi ran­got. Valaki attól még nem profi, hogy diplomája van, és az amatőr is lehet profi diploma nélkül. Major Ta­más mondta, hogy csak jó és rossz színész van. Vidé­ken is voltam hat évig, fő­iskola előtt Pécsett, utána Debrecenben. Fel vannak töltve a színházak. Csak azért, hogy színházi szer­ződésem legyen, nem törek­szem. Jó közérzetet biztosít­son a munka, emelt fővel járhassak — ez az elvem. — Színészeten kívüli am­bícióid? — írni szoktam. De nincs vele ambícióm. Verseket, novellákat — nagyon rosz­­szakat, de kiírom magam­ból. A gyerekek kitáncolják a feszültséget a diszkóban. Borzasztóan szeretek játsza­ni, főzőcskézni. . . Gyerek­centrikus családanya és ho­­bó vagyok. Reklámot nem vállalok, persze végső eset­ben. követ törni nem va­gyok elég erős.­­ — Miben bízol? — Hit nélkül nem lehet él­ni. Ha valamit nagyon sze­retnék, Komlós Vili nagy­apámra szoktam gondolni. p­ gf Vifter utódja? Csak az elismerés hangján szólhatnak az atlétika szak­emberei a 16 éves Kovács Attila teljesítményéről, aki a Vasas SC még serdülő ko­rú hosszútávfutója. — Vajon miért a dicséret? — Kétszer értem el az aranyjelvényhez szükséges szintet, ami megfelel az első osztályú versenyzői besoro­lásnak. Terepen a 15 kilo­méteres kismaratonit tavaly 54 perces, az idén 50 perc 50 másodperces idővel teljesí­tettem. A szint 55 perc volt. A serdülő egyéni bajnoksá­gon háromezren harmadik lettem. — Hogyan határoztad el, hogy ezt a kevesek által űzött sportágat választod? — Négy éve atlétizálok, előtte kéttusáztam, úsztam és futottam. Az edzőim úgy látták, hogy a futáshoz na­gyobb a tehetségem, és mi­vel azt mindig is szerettem, nem volt nehéz a választás. — Mi szükséges ahhoz, hogy az ember képes legyen nagy távolságok teljesítésé­re? — Elsősorban akaraterő. Heti hét edzésünk van, ame­lyek két és fél órásak. Nem­csak futunk, hanem gyak­ran gimnasztikázunk is. — Nem unalmas ennyit futni? — Nem, jó a társakkal együtt menni. Ha nem in­tenzív az edzés, még beszél­getni is szoktunk. — Mik a versenyzői álma­id? — Jövőre, ha ifjúsági ver­senyző leszek, azonnal sze­retném megfutni a már 20 km-re növő távon az arany­jelvényt, s két év múlva az országos bajnokságon az öt­ezer méteren dobogóra aka­rok kerülni. Felnőtt korom­ban minél több világverse­nyen szeretnék elindulni. Jó lenne olyan versenyzővé válni, amilyen az etióp Vif­ter, már csak azért is, mert ő is olyan alacsony terme­tű, mint én. — Megy a tanulás a sok futás mellett? — A Vasas budakeszi sportgimnáziumába járok, 3,5—4 körül van az átlagom. It 100.

Next