Ifjúsági Magazin, 1982 (18. évfolyam, 1-12. szám)

1982-02-01 / 2. szám

SÉTA A VÉLEMÉNY KÖRÜL A „Lehet egy kérdéssel több?” című tv-műsorban a játék­vezető sokszor megismételt egy kérdést: „Mi a vélemé­nye?” Hogy mi? Tényleg, mi is? Elgondolkozom. Mi a vé­lemény? Egyáltalán, mindenkinek lehet mindenről vélemé­nye? Tulajdonképpen igen, azzal kapcsolatban amiről hal­lott, olvasott, amivel foglalkozik. * Lássunk például egy vitakört! Ölünk egy teremben. A kör vezetője előttünk áll, beszél, kérdez, majd ismét kérdez. Már a kezét is tördeli. A teremben csönd, rémesen kínos csönd! A vitakörvezető megint megszólal, most már kér­lel. Mindenki vár, feszült csend, várják, hogy végre vala­ki feltartsa a kezét. Végre megtört a hallgatás! Igen! Há­tul egy rekedt hang reccsen. Beszél, beszél. S ezalatt a többiek mit csinálnak? Ki tudja. Talán matekleckét írnak, vagy tán már most szövögetik nyári terveiket. * Sok barátomat megkérdeztem már erről. Vannak olyanok, akik félnek a sok ismeretlen arctól, lámpalázuk van, és ezért nem beszélnek. Mások nem tartják érdemesnek azt, hogy hozzászóljanak. Előfordulhat, hogy lesznek, akik — e sorok olvastán — nem értenek majd egyet velem. Mégis úgy érzem, hogy le kellett írnom gondolataimat, véleményemet — a vélemény­ről. Ami talán mindenkinek van, csak éppen véka alá rejti. * De ha egyszer már feltörtük a jeget, ne engedjük újra be­fagyni! Mester Márta Krétaháború Hajrá egyik, ne hagyd magad másik! Ez a jelszó. Mármint a krétadobálók jelszava. Mindegy, melyik táborhoz tarto­zol, a lényeg az, hogy valakit te is eltalálj tisztességesen. A krétaháborúban nem az erősebb a győztes. Nem. Az, akinek több a krétája. A krétaháború vesztese a hetes. A hetes, aki nem tudja bebizonyítani egyik tanárnak sem, hogy percekkel előbb még krétától roskadozott a fiók. Jó lenne, ha a krétadobálók végre békét kötnének. Nem­csak azért, mert egyszer mindenki lesz hetes (vesztes). Nemcsak azért, mert drága a kréta. Közösségben élünk. Nemcsak magunkért, de mások testi épségéért is felelősek vagyunk. Nemcsak jogaink, köteles­ségeink is vannak. Ezért kell a krétadobálóknak sürgősen békét kötniük egy­mással. —frbé— SZEGÉNY FIÚ ESETE AZ UDVARIATLAN LÁNNYAL Nekem már az elején gya­nús volt. Mindjárt, ahogy megismerkedtünk. Akkor azt mondta, hogy nevelet­len vagyok. Nekem! Jutkának már azelőtt is voltak furcsa szokásai. Hétfőn például bejelentet­te: — Holnap nem jövök. — Mit csinálsz? — kér­deztem. — Tanulok — vetette oda ártatlanul. — Tanulsz? — Egy pilla­natra elsötétült előttem a világ. Mindenesetre jól megmondtam neki a ma­gamét ! Felháborító! Hogy lehet a tanulás fontosabb nálam? Szerdán ismét találkoz­tunk. De egy pillanat alatt lefagyott a mosoly a ké­pemről : — Mi van a kezedben? — Bevásárlószatyor. — Ne is folytasd! Tudom, ebbe te most be akarsz vásárolni! — Hogy jöttél rá? — né­zett rám pimaszul. És nekem meg kellett várnom, míg . .. míg ő! Hh, ez fantasztikus! De ez még mind semmi! A leg­szebb dolgot ma produ­kálta. Esett az eső, így hát fölszálltunk a buszra, ő ült bent az ablaknál, én kint, hogy jobban kinyújt­hassam a lábamat. Úgy a múzeum előtt járhattunk, és én már egész kényel­mesen elfeküdtem, mikor mellém állt valami vén­ember, aki még a téren szállt fel, és hozzám tá­masztotta a botját. Már­­már rászóltam az öregre, vigye odébb a pálcikáját, de Jutka oldalba bökött: — Állj fel! — Miért? Ismered? — Állj fel! — mondta megint, aztán se szó, se beszéd, fölpattant és mi­re föleszméltem, a tata már be is préselte magát. Vérig voltam sértve. Ott is hagytam őket, a temp­lomnál leszálltam. A Lenin úton vánszorogtam végig, s hiába próbáltam magam lecsillapítani. Nem, ez így nem megy tovább. Szakíta­ni fogunk! Rémes! Ilyen lány! Neveletlen! Kecskés Attila BALIKA KATALIN: Optimizmus Lefutott utakat kutat, lecsúszott emberekre mutat s mulat: „Fel a fejjel, kérem, ilyen az élet.” Hirdetés Értesítjük ... alig használt őszinteség .. . elveszett... ... ritkaság ... értéke . . . a megtaláló ... sietve ... jogos tulajdonosának . . . Cím: REGISEGTAR. Mi lenne, ha... ... az elsősök is megtanul­nák végre a házirendet? Azaz nem építenének a táskáikból barikádokat a folyosókon, lehetetlenné té­ve ezzel a közlekedést. Az előadók előtt nem álldogál­nának jobbra-balra a fo­lyosók teljes szélességében. És nem mindig a legforgal­masabb helyen állnának meg beszélgetni. Egyszóval ha gondolnának arra, hogy rajtuk kívül még több szá­zan járnak ebbe az isko­lába. ... Ha eszükbe jutna az, hogy akik tornaóráról jön­nek, azoknak legtöbbször sietniük kell, hogy el ne késsenek a következő órá­ról. Sőt még ha arra is gondolnának, hogy nemcsak diákok járkálnak óra előtt és után, hanem tanárok is. Legtöbbször könyvekkel, füzetekkel, kísérleti eszkö­zökkel megpakolva ... De hadd kérdezzek új­ra! Mi lenne, ha ezen el­gondolkodnának az érin­tett osztályok? Mi lenne, ha beszélnének erről az osztályfőnöki órákon? S mi lenne, ha végre elhagyhat­nánk a feltételes módot?! Diákdivat Még, hogy diákdivat? — kapják fel többen a fejü­ket a cím olvasásakor. Hi­szen mikor lehet jól öltöz­ködni? Klubdélutánon, is­kolabálon, de az elvétve akad egy évben. Máskor meg nemigen van rá alka­lom, hiszen a szép kék is­kolaköpeny mindenki szá­mára kötelező. De akik felkapták a fejüket, hor­gásszák le, s tegyék kezü­ket őszintén a szívükre, mert mégsem olyan tragi­kus a helyzet, mint hinni lehetne. Először is, mert amit a diák akar, azt általában véghezviszi, másodszor pe­dig, a köpenyen is lehet ügyes átalakításokat végez­ni. A szép kék iskolakö­peny ügyesen variálható úgy, hogy eltérjen a szür­ke, pontosabban kék át­lagtól. Kis krétával, ünne­pélyes alkalmakkor, több­nyire szünidők esetén, mél­tóságteljes külsőt kölcsönöz­hetünk a ruhának. Jóval elterjedtebb, de kevéssé lát­ványos a kék háttérre kék tollal felírt szövegekkel bemázolt köpeny. Ez a fel­irat adottságainál fogva sokkal hosszabb lehet, több gondolati egységet tartal­mazhat. Különösen szeretik az angol szavakat hasz­nálni, azok közül is főleg a leghíresebb együttesek neveit, meg olyanokat, hogy baby, meg áj láv ju. A kezet hordjuk mindig mélyen a zsebbe süllyeszt­ve, az úgy illedelmes és íz­léses. Elég ritka a barna színű, térdig érő köpeny. Fiúknak ajánljuk, ha föl­veszik, férfias külsőt kap­nak. Ezenkívül vannak gal­­lértalan köpenyek, gallé­rosak, rövidek és hosszú­ak, szépek és kevésbé szé­pek. Ennyi napjaink köpeny­­divatjáról. Lássuk, mivel rendelkezünk még? Nad­­rággal, cipővel, inggel, pu­lóverrel, kabáttal. A cipők közül sokan az ormótlan, kicsit vaskos cipőt kedve­lik. Talán azt a fajtát, ame­lyet valaha a labancok ba­kancsnak hívtak, vagy amelyiket az aranyásók hordtak. Az ingek: vannak kockás, pöttyös, pöttytelen és deko­ratív díszítésű ingek. Az utóbbit nagyon szeretik, s a legnépszerűbb is. Néz­zünk csak körül, hányfé­le ing szaladgál körülöt­tünk. Van olyan, amelyik jazz-zenészeket ábrázol, van olyan, amelyik hosszú­távfutókat, s van olyan, melyik semmit sem. Nem is ez az érdekes most el­sősorban. Inkább az, hogy hordjuk az inget divato­san? Lezseren, csak lezse­ren. Amelyik fiúnak szép, vállas alakja van, hordja lazán, hanyagul. A divat szerint követendő az, ha nemcsak a legfelső gom­bot gomboljuk ki, hanem még kettőt-hármat, olyan módon, hogy hasunk majd­nem szabaddá váljon. Ak­kor az diákdivatos, s ki ne szeretne diákdivatos lenni ? B. P. ★ * ★

Next