Ifjúsági Magazin, 1985 (21. évfolyam, 1-12. szám)

1985-05-01 / 5. szám

szerződtünk. Egy nap alatt kellett megten­ni több, mint 1000 km-t, de az utolsó 30 km-re 385 tűkanyar, havas szerpentinút jutott. Ezt a részt két és fél óra alatt tet­tük meg és az utolsó utáni pillanatban érkeztünk meg. A városka csak hotelekből áll, a miénk, a Hotel Savoy, az exkluzívak közé tartozók. Amikor megérkeztünk, ki­­alvatlanul, fáradtan lerogytunk az előtér­ben. Az igazgató — meglátva bennünket — elkezdett üvölteni, hogy késtünk fél órát, miért ülünk, gyerünk borotválkozni, hajat nyírni, s azonnal kezdjünk! S ezen­túl ne a főbejáraton, hanem a hátsó bejá­raton közlekedjünk! Egy szót se szóltunk, elmentünk a szállásra (mert nem a hotel­ben laktunk), rendbe szedtük magunkat, s mintha mi sem történt volna, aznap este már játszottunk. Később kiderült, hogy ez a „harapás” igazgató is csak „vendégmun­kás”. Másfél hónapig dolgoztunk itt, s vé­gig jó pofát kellett vágni mindenhez. Az ellenpélda: Essenben, a város egyik leg­szebb lokáljában kaptunk szerződést, ahol viszont a tulaj maga segédkezett a kipa­­kolásnál. A lokál személyzete fogadott ben­nünket és egy hónapig ugyanazt — három­fogásos ebédet — kaptuk, mint a vendé­gek. — Már többször szó esett róla, hogy a jó és a rossz helyeken egyaránt rövid ideig, egy, legfeljebb két hónapig dolgoztatok. Miért? — A változatosság miatt. Külföldön a piac azt diktálja a tulajdonosoknak, hogy minél sűrűbben új zenekarokat szerződ­tessenek — újabban már egy-két hétre —, mert a közönség igényli a változatosságot. Az elképzelhetetlen, ami nálunk, hogy egy étteremben vagy lokálban évekig ugyanaz a banda játsszon. — Egész Nyugat-Európát bejártátok. Ho­gyan sikerült szerződéseket szereznetek? — Több impresszárióval is tartjuk a kapcsolatot. S ha egy zenekarnak jó híre van, megbízható, akkor idővel több aján­lat közül választhat.­­ — Ha vendéglátózásról beszélünk, nem éppen pozitív képzeteket társítunk e foga­lomhoz. Annak idején a Beatles is részeg matrózoknak, prostituáltaknak játszott Hamburgban . . . — Hát igen! Van ilyen lokád is. Ilyen he­lyeken kell a legtöbbet és a legkeményeb­ben dolgozni, és nagyon vegyes a közön­ség. Prostituáltak, stricik, kétes elemek. De ha egy zenekar már válogathat az aján­latok között, akkor az ilyen helyek egy idő után elkerülhetők. Kezdetben nekünk is kellett olyan helyeken játszani, ahol a fér­fiak a szoknyák alá nyúlkáltak, ahol a ju­­gók meg akartak késelni egy svédet, és so­rolhatnám. — S mindezt te, mint „frontember”, rá­adásul énekesnő, hogy viselted el? A ven­dégség vagy a tulaj mennyire követelt tő­led egyéb szolgáltatásokat? — A világon mindenütt a vendég joga, hogy próbálkozzék. Nekünk zenészeknek viszont szórakoztatnunk kell a pénzéért. De ott, ahol „konzumálni” is kellett volna, mi nem játszottunk. A tulaj azt mindenütt jó szemmel nézte, ha a zenész leült egy asztaltársasággal, de én a három lépés tá­volságot mindig­­megtartottam. Ugyanez vonatkozott a tulajdonosokra is. Ők egy másik kasztba tartoznak, s általában a jobb helyeken a tulaj már nem ereszkedik le a zenészeikhez vagy az énekesnőhöz. Különö­sen az NSZK-bam megszabott, ki milyen körben mozoghat. A legtöbb helyen nem is volt sok közünk egymáshoz. A tulajnak nem az az érdeke, hogy megkapjon egy énekesnőt, hanem hogy a közönség ott­hagyja a pénzét a lokálban. — Akkor másként kérdezem: felnőtt em­ber vagy, a turnékra nem viheted magad­dal a családodat, a barátodat. A zenészek hogyan oldják meg az ilyen jellegű problé­mákat? — Értem. Nézd, nekem később 4 évig volt egy NDK-ban élő fiúm, akivel min­dig meg tudtuk oldani a találkozást. Kez­detben olyan fiúval éltem együtt, aki a ze­nekarban játszott. Hogy mások ezt hogyan oldják meg, nem tudom. Az biztos, hogy a legtöbb zenész a pénzért vállalja ezt a munkát. Ezért mennek ki egy vagy két évre, s gondolom, a közös cél — például a lakás — érdekében mind a két fél tu­domásul veszi ezt a helyzetet, megalkuszik a gondolattal, hogy a társa, férje stb. ez idő alatt mással is alszik. — Még ha csak aludna, de elég cifra pletykákat lehet hallani a „cigányélet” örö­meiről! — „Rossz” zenekart fogtál ki, mert ná­lunk ilyesmi nem nagyon fordult elő. Talán azért maradtunk együtt 10 évig, mert az efféle kalandok, sztorik másokkal történ­tek meg. Persze, esetek mindenhol előfor­dulnak. Velünk is volt olyan zenész, aki­nél megjelent három nő — később kide­rült, a mama meg a két lánya — akikkel eltűnt, s három napig nem láttuk őket. Vagy észrevettük, hogy napok óta bejár a műsorra egy házaspár, akikről azt hit­tük, a törzsközönséghez tartoznak. Kide­rült, hogy másról van szó. A férfi egyik nap odament a szaxishoz azzal a szöveg­gel, hogy őt és engem meghívnának hoz­zájuk vacsorázni. Gondolom, tudod, mi­ről lett volna szó. Aki ilyesmihez kedvet érez, az vendéglátózás közben sok min­dent átélhet. De megjegyzem, a zenészvi­lágban — itthon is — ezek gyakori ese­tek. Volt alkalmam tapasztalni ezt a Ki mit tud?-on, vagy pályám kezdetén az In­­terkoncertben is. Első kiutazásunk alkal­mával az ORI büfében beszélgettünk, ami­kor odajött egy jól informált idősebb úr, s mondta, ha nem jönne össze a buli az Apostollal, majd ő segít. Aztán, amikor szükség volt rá, felkerestem. Felvitt a IV. emeletre, bemutatott az Interkoncert azóta lebukott egyik munkatársának, aki csak annyit mondott: persze, rendben lesz min­den, gyertek vissza, ha mindent megbe­széltetek. Jöttünk lefelé a lépcsőn és én nem tudtam, mit kell itt még megbeszélni. Aztán megtudtam! Az illető közölte, ő már öreg ahhoz, hogy velem csináljon va­lamit, így hát nekem kellene vele csinálni valamit. Csak annyit mondtam, ezen még gondolkodom, és valósággal elmenekül­tem. — Kint nem voltak ilyen megaláztatá­saitok? Például, mennyire oszt vagy szo­roz, hogy „vendégmunkások” vagytok? — Az NSZK-ban mindig éreztük, hogy a külföldieket nem szeretik. Nagy a mun­kanélküliség. Kezdőként, ismeretlenként sokszor éreztük, hogy lenéznek bennün­ket. De amint némi tekintélyt szereztünk, s én is jobban beszéltem a nyelvet, sike­rült jobb kapcsolatokat kialakítani. De ez is csak részben „finomítja” azt a tényt, hogy a zenész, ha külföldi, akkor idegen, és alárendelt szerepe van. Ráadásul még olyannal is találkoztam, aki azt sem tud­ta, hol van Magyarország. — Tíz év alatt kellő szakmai tapaszta­latod gyűlt össze. Hogyan fogalmaznád meg a kinti és az itthoni zenészvilág jel­legzetességeit? — Azáltal, hogy kint a tulajdonos érde­kelt abban, hogy a legfrissebb számokat játsszuk — mert csak így jön be a közön­ség —, nagyon kemény munkára ösztönöz, kényszerít bennünket. Ismerni kell napra­készen a nemzetközi repertoárt, így dél­után is rendszeresen próbáltunk. Magnóra vettük a sikerlistát és az első öt helyezet­tet mindig kötelező volt játszani, a továb­bi 20—30-ból pedig kiválogattuk, mi illett az egyéniségünkhöz. S mindezt lehetőleg egy az egyben kellett megszólaltatni. Még a cikisnek tartott dolgokat is! Az itthoni vendéglátóban, a nagy többségnél évekig ugyanaz a repertoár. Nincs próba és így is jól megélnek. Az új zenekar sokszor ott, a munkahelyen, az első fellépésen játszik először együtt. S ez a zenészek mentalitá­sára is rányomja a bélyegét. — Egy fontos dologról még nem beszél­tünk, a pénzről. Nagyon sok zenész töri magát ezért a kemény, sokszor megalázó munkáért. Ez azt jelenti, hogy így is meg­éri? — A kereseteknél figyelembe kell ven­ni a kinti ár—bér viszonyokat, azt, hogy rettentően keményen kell dolgozni, hogy mennyire kiszolgáltatott az ember például egy betegségnek vagy balesetnek. Így a havi 2000—2500 márka nem is olyan sok, legfeljebb forintra átszámítva. Persze, eb­ből lejön a közvetítésért az Interkoncert­­nek járó 10 százalék, a kinti adó, a lakás, az ellátás, az impresszálási díj (7,9%), a megélhetési költségek stb. Például sok függ attól, ki dohányzik, ki mennyit iszik?! Én olyan zenekarban dolgoztam, ahol nem voltak kilengések, ahol tudtak spórolni, így valóban megéri a zenészke­dés. Ha valaki egy évet dolgozik folyama­tosan, akkor hazajövetelkor vámmentessé­get élvez az éves keresete arányában. — A legtöbb zenész ilyenkor kezd álmo­dozni a hazai karrierről vagy egy új zene­kar alapításáról. — Igen, mert a zenészek többsége új hangszereket vásárol, korszerűsíti az erő­­sítő-hangosító berendezéseket és a megke­resett tőkével megpróbál itthon is érvé­nyesülni. De van aki — mint én voltam kezdetben — divatőrült, és 7—8 bőrönd­del jön haza. Vagy bútorokat hoz, mások aranyat stb. Ha magamnak hozom a dol­gokat, akkor vámmentes az ügylet, ha el­adom — árutól-értéktől függően — vámot kell fizetnem utánuk. — Tíz évig dolgoztál ebben a — mond­juk így — kegyetlen, a maga törvényei szerint működő világban. Nem fáradtál el? Tavalyi és idei rádiófelvételeid, fellé­péseid azt sugallják, Te is itthon akarod élvezni munkád gyümölcsét. — Igen, szeretném mindazt, amit kint tapasztaltam, tanultam, itthon is haszno­sítani. Zenekarommal megpróbáltunk sa­ját számokat írni, előadni, de nem mond­tunk le a külföldi fellépésekről sem. Most márciusban és áprilisban is jártunk kint Svájcban, ápoljuk a régi kapcsolatokat. Megpróbálunk „szinten” maradni, hogy majd kellő időben „robbantani” tudjunk. SEBOK JANOS A A A _ A A A _ A A _ A ★ ★★★★★★★★31

Next