Ifjúsági Magazin, 1985 (21. évfolyam, 1-12. szám)

1985-07-01 / 7. szám

— Mindenhová elkísérni a Dire Straits tagjait? És egy fotóriporterrel? Nem, erről szó sem lehet! Tegnap a bécsi Hiltonban rendezett fogadáson egy fotósnak összetör­ték a vakuját, mert emlékképet akart ké­szíteni a zenekarról. Athénban nem álltak szóba a Figaro munkatársával, de ki­dobták már a New York Times kritikusát is. Éppen az ellen tiltakoznak, amit te akarsz! A magánéletük az övék, s a hosszú turnén is igyekeznek úgy berendezkedni, hogy elviselhető legyen az állandó vándor­lás. Ez egy életforma !_Ha meglátják, hogy újságíró vagy, harapnak — mondták némi alakoskodással a Dire Straits budapesti fel­lépése körül bábáskodó londoni mene­dzseriroda kelet-európai képviselői, egyéb­ként honfitársaink. * Látványnak sem volt rossz: öt kamion és két lakóbusz landolt a reggeli órákban a Budapest Sportcsarnoknál. Az előző napi bécsi koncerthelyszínről érkezett rockkara­ván húsz roadja azonnal munkához látott, hogy délutánra felépítse a színpadot. A magyar segítőkkel kiegészített roadcsapat egyetlen hangos szó nélkül, gyorsan és nagy odafigyeléssel dolgozott. Mindenki végezte a munkáját, még a szendvicsekre és az üdítőkre is csak a több tucatnyi mi­­nikonténer kipakolása közben jutott idő. A dobfelszerelés kicsomagolásával, pontos beállításával például ketten foglalkoztak nagy műgonddal: a cintányérokat speciális fényezővel kezelték, a dobokat pedig négy­zetcentiméterenként babusgatták finom porecsettel. A Dressing Room feliratú kon­téner az öltözőbe gurult, s ládák sokaságá­ból a magukkal hozott szakács és felszol­gálólányok hamarosan edényekkel, tea- és kávéfőzőgépekkel, elektromos kenyérpirí­tóval, főzéshez szükséges fűszerekkel, nyersanyagokkal népesítették be a színpad mögött konyhának kiszemelt helyiséget. Még egy kondicionáló evezőszerkentyű is előkerült... Pontosan öt órakor megkezdő­dött a hang- és fénypróba. „Belőtték” a mikrofonokat, az erősítőket, a hangszere­ket, s egyenként, fényerősségmérővel ellen­őrizték a számítógépes vezérlésű lámpákat. Első ránézésre kiderült: ilyen fény- és hangtechnikával még nem ontottak watto­kat magyar koncertszínpadon. Bizonyára nem véletlenül kukkantott be kíváncsis­kodni a hazai rockszakmából Benkő Laci, Frenreisz és Végvári Ádám. * Néhány mazsola a Dire Straits élő kon­certjével kapcsolatos harminc (!) oldalas megállapodásból: „— A Vevőnek tudomásul kell vennie, hogy a Dire Straits csak teljes sötétségben játszik, s üvegfal vagy mennyezet esetén a koncerthelynek ezen részeit be kell függö­­nyözni vagy a koncert kezdését sötétedés utánra tenni. NAGYON LÉNYEGES! — Bár a Producer nem akarja elősegí­teni, a művészeket különösképpen nem za­varja, ha a közönség hangfelvételt készít az előadásról, s jelen szerződés alapfelté­tele, hogy a közönség tagjait ne kutassák át hangfelvevőt keresve. — A fényképészek nem tartózkodhatnak a színpadon a kulisszák mögött, a művé­szek öltözőjében vagy az öltözők közelé­ben, kivéve, ha a művész képviselője ezt engedélyezi. — A művészek határozott kérése, hogy a koncert alatt a közönség a lehető legnyu­godtabb, veszekedésmentes módon élvez­hesse az előadást. — A Vevőnek tizennégy angolul beszélő színpadi munkást kell a Dire Straits turné­személyzete rendelkezésére bocsátani. Kér­jük, hogy mindezek a színpadi munkások felnőttek, józanok, erősek, teherbírók és segítőkészek legyenek.­­ A Dire Straits öltözőjének tizenhárom fő részére kényelmesnek kell lennie, s ren­delkeznie kell teljes nagyságú tükrökkel, legalább egy hideg-meleg vizes mosdókagy­lóval tisztán, s a vizét kellemes hőmérsék­leten tartva. Gondoskodjon a Vevő har­minchat fürdőtörülközőről is. — A Vevő saját költségén biztosít több láda tonikot, több kiló jégkockát, több kar­ton meghatározott márkájú sört, valamint vodkát. * „A Dire Straits együttes tisztelettel meg­hívja önt a Hotel Duna Intercontinental Budavár termében tartandó sajtótájékozta­tójára. Kérdéseikre Mark Knopfler, John Illsley és Ed Bicknell válaszolnak. Elmentünk, láttunk és bosszankodtunk. Az első tíz percben engedélyezték a fény­képezést, ezután a fotósoknak el kellett hagyniuk a helyiséget. Majd elkezdődött a kérdezz-felelek — jó ideig csak angolul. Egy szó (alig hangzott el magyarul) mint száz: furcsa, hangulattalan tájékoztató volt. Annyit azért megtudtunk, hogy Mark Knopfler szerint Bob Dylannek szebb lábai vannak, mint Tina Turnernek, de nincs idő a velük való együttdolgozásra. Egyéb­iránt tetszik nekik Budapest. A végére mindenesetre kiderült, hogy valamennyi muzsikus kedves, közvetlen, csupán né­hány kísérője csomagolta őket sztaniolpa­­pírba. Szóval, egyszer volt Budavárban Dire Straits sajtótájékoztató. S még vala­mi. Az újságírók harapásnyomok nélkül távoztak. „Sikeresebbek lesznek, mint a Beatles volt” — nyilatkozta a Dire Straitsről Paul McCartney. Nos, itt azért még nem tarta­nak, de az tény, hogy a kétéves szünet után a stúdiókba és a színpadra vonult együttes fennállása során talán a legjobb passzban van, s egyáltalán nem igazolják nevük ere­deti jelentését, a „csőd szélént”. Történetük legnagyobb turnéja startolt május elején, s nem véletlenül kezdődik a turnéra ki­adott sajtóinformáció a következő mondat­tal : mostantól kezdve a világ a Dire Straitshez tartozik... S ez nem is túlzás, hiszen huszonöt országban több mint két­száz koncertet adnak. Izraelben kezdtek, következett Athén, Belgrád, Bécs, majd Budapest négyszer. A Benelux államok után Franciaország, Spanyolország, majd tizennégy koncerttel London. Kéthónapos szünet után pedig az Egyesült Államok, Kanada, Venezuela meghódítására készül­nek. A világ körüli turné 1986 márciusá­ban fejeződik be az észak-ausztráliai Dar­win városkában. * Bízvást állítható, hogy a nagyszerű ren­dezőnek bizonyult Budapest Sportcsarnok­ban adott hangversenyeiket az év koncert­sorozataként könyvelhetjük el itthon. Har­­minc-negyvenezer watt ontotta a Dire Straits muzsikáját alkalmanként tizenkét­­ezres közönségnek. A százhúsz perces non­stop zenei programot a Budapest Sport­csarnok rockhistóriájának legnagyobb kon­certjei közé avatta a szupertechnika, s a hangszerek, a zene minden ízét ismerő rokonszenves muzsikusok produkciója. Az újságíróiskolát végzett Mark Knopfler — aki producer, zeneszerző, filmíró egyszer­re — ezen a koncerten is szinte szerelmes volt a gitárokba: szinte minden dalt más gitáron szólózott végig. A másik alapító­tag, a kosárlabdázó-termetű John Illsley a basszust dübörögtette egy szólólemez bol­dog tulajdonosaként, a tizenhárom külön­böző szintetizátort és zongorát Alan Clark szólaltatta meg, a dobhegy tetején Terry Williams csücsült. S a koncertturnéra hív­ták meg a New York-i gitárost, Jack Son­­nit, aki valósággal hátára vette a színpadot, Guy Fletcher billentyűst és a fantasztikus szaxofonszólókat produkáló Chris White-ot. A zenével egyenértékű élmény volt a szín­padi fényerő. A reflektorok fénynyalábjai­­nak különböző színekben játszó koreográ­fiája, sajnos, leírhatatlan. Akárcsak az a jelenet, ahogyan a koncert közbeni léleg­zetvételnyi szünetben a muzsikusokat a kulisszák mögött a stábhoz tartozó felszol­gáló hölgy szájában három égő cigarettá­val, vállán hét ropogósan tiszta törülköző­vel, s hétféle üdítővel várta .. . * Paul Cummins, a turné angol mene­dzsere: — Sajnálom, hogy nem tudtátok fény­képezni őket a színpadon kívül, de vigasz­taljon az, hogy Angliában is arctalan, ano­nim együttesnek hívják az újságírók a ze­nekart. Egyébként valamennyien jól érezték magukat nálatok, s Mark különösen örült, hogy visszatérhetett apja szülőföldjére, ahol azonnal megkóstolta a gulyást. Alan és Guy szegényebb maradt az ízével, ők ugyanis vegetáriánusok. Ami a koncerteket illeti, Budapesten csendesebb volt a közön­ség, mint másutt, jobban is értették a ze­nét, legalábbis mi úgy vettük észre. A Bu­dapest Sportcsarnok előtti koncerthelyszí­neken azt láttuk, hogy a közönség mulatni jött, s jól berúgni. Nagyon örültek Markék annak is, hogy sok kedves ajándékot kap­tak: bort, elefántot, s egy videofelvételt például, amit a Private Investigation dalla­mára készített valaki Budapestről. CSONTOS TIBOR AZ ARCTALAN FIRE STRAITS

Next